شویگو: ۵۰۰ نفر از تروریست‌های داعش از شمال شرق سوریه فرار کرد‌ه‌اند

وزیر دفاع روسیه از فرار حدود ۵۰۰ نفر از اعضای گروه تروریستی داعش از شمال شرق سوریه خبر داده و افزود آن‌ها پس از توافق ترکیه و آمریکا و عملیات ارتش ترکیه دست به فرار زده اند.

شویگو: ۵۰۰ نفر از تروریست‌های داعش از شمال شرق سوریه فرار کرد‌ه‌اندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روسیاالیوم، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور گفت که حدود ۵۰۰ نفر از تروریست‌های داعش از شمال شرق سوریه فرار کرد‌ه‌اند.

وزیر دفاع روسیه گفت که فرار این ۵۰۰ نفر از شمال شرقی سوریه پس از عملیاتی صورت گرفت که قبل از آن ترکیه و آمریکا با یکدیگر توافق کرده بودند.

شویگو در پاسخ به این سوال که آیا پیش از دیدار دو رئیس جمهور تماسی با کرد‌ها برقرار شده است؟ گفت: «کار بزرگی در پیش داریم؛ گزینه‌های مختلف از جمله ورود نیرو‌های دولتی سوریه به این مناطق را بررسی کردیم، اما در نهایت تصمیم گرفتیم نیرو‌های مرزبانی این کشور به همراه پلیس نظامی روسیه به این مناطق بیایند.»

وزیر دفاع روسیه با اشاره به موضوع بازگشت تروریستی‌های خارجی به کشور خود گفت: «این موضوع مساله‌ای پیچیده است و قوانین بین المللی در مورد آن قاعده‌ای ندارد.»

وی تاکید کرد: «حل این موضوع ممکن است نیازمند تشکیل دستگاه‌های اختصاصی و یا ورود مستقیم سازمان ملل باشد. ما به افراد بازداشتی در سوریه به عنوان تروریست نگاه می‌کنیم، اما اثبات انجام اعمال تروریستی از سوی آن‌ها به مدرک نیاز دارد و مشخص نیست که کدامیک از طرف‌ها باید این مدرک را ارائه کند.»

سرگئی شویگو اعلام کرد محور اصلی گفت‌وگوی اخیر ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در سوچی، توقف درگیری‌ها در سوریه بود.

در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود گفت: «در مورد حفظ وحدت اراضی سوریه و امنیت ترکیه توافق کردیم.»

وزیر خارجه روسیه گفت: «یگان‌هایی از پلیس نظامی روسیه برای کمک به عقب نشینی نیرو‌های کرد از شمال سوریه وارد این منطقه می‌شوند.»

چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز گفت: «از ۲۳ اکتبر نیرو‌های گشت مشترک روسیه و ترکیه در مناطق شمال سوریه تا عمق ۱۰ کیلومتر به جز قامشلی گشت زنی خواهند کرد.»

پیش از این نیز ولادیمیر پوتین در نشست مطبوعاتی مشترک روسای‌جمهور روسیه و ترکیه درباره تحولات شمال سوریه اعلام کرد: «نگرانی ترکیه در خصوص تهدید تروریست‌های موجود در مرز این کشور با سوریه را درک می‌کنیم.»

پوتین همچنین گفت: «به توافقی سرنوشت ساز با اردوغان دست یافتیم که مانع از تجزیه سوریه می‌شود. تمام نظامیان خارجی غیرقانونی باید از سوریه خارج شوند.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز گفت: «گام‌های مشترک بزرگی را با همکاری روسیه برای حل سیاسی بحران سوریه بر می‌داریم. امیدواریم کمیته قانون اساسی در ایجاد ثبات در سوریه سهیم باشد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۸
آمریکا و ترکیه دوستان داعشی ها هستند و همیشه هوای داعشی ها را دارند.
آخرین اخبار