درهای مساجد تاریخی شیراز تنها برای نماز باز است

بسته بودن در مساجد تاریخی شیراز در طول روز و غیر از ساعات اقامه نماز سبب شده که بسیاری از گردشگران با دلسردی روبه‌رو شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ظرفیت‌های گردشگری در استان فارس به اندازه‌ای جذاب و متنوع است که می‌توان بار‌ها و بار‌ها از آنان سخن گفت بدون اینکه ملالی بر خاطر مخاطب بنشیند.

گردشگری مذهبی در استان فارس یکی از جنبه‌های گردشگری است که با وجود مساجد زیبای تاریخی، چون مسجد نصیرالملک، وکیل و مشیر و حرم مطهر شاهچراغ (ع) می‌توان از بازار گردشگری کشور‌های اسلامی بیشترین بهره را برد و رونقی دو چندان به گردشگری استان داد.

علاوه بر آن در گردشگری مذهبی دو طیف مخاطب وجود دارد؛ گردشگری با علائق مذهبی و مسلمان و گردشگر غیرمسلمان که زیبایی‌های دلفریب معماری اسلامی برایش جذابیت دارد و باید برای هر دو طیف برنامه داشت و برنامه‌ریزی کرد.

گردشگران پشت در‌های بسته مساجد تاریخی

اما گاه در بازدید از مساجد تاریخی با صحنه‌ای روبه‌رو می‌شویم که نه تنها برای خود ما که در این شهر زندگی می‌کنیم جای تعجب و افسوس است بلکه برای گردشگری که مسافت‌های طولانی را طی کرده تا از مساجد تاریخی شیراز بازدید کند، نوعی دلسردی را به همراه دارد و این صحنه «بسته بودن درب مساجد در طول روز و غیر از ساعات اقامه نماز است».


بیشتر بخوانید: تالاب‌های شهر پل‌دختر و بروجرد احیاء می شوند/ ۹۰ درصد پاسگاه بیشه دالان بروجرد پشرفت فیزیکی داشته است


این موضوعی است که فعالان گردشگری نیز بر آن اذعان دارند و بار‌ها به روش‌های مختلف مطرح کرده‌اند؛ نمونه بارز این موضوع بسته بودن در مسجد تاریخی مشیر در محله تاریخی سنگ سیاه است. میراث فرهنگی استان با این دلیل که متولی مساجد اوقاف است در این زمینه ابراز بی‌اطلاعی می‌کند.

مسجد مشیر در حال تعمیر است

حجت‌الاسلام رحیم صفری گرایی، معاون فرهنگی اوقاف فارس در این زمینه از علت بسته بودن مسجد مشیر و تعدادی دیگر از مساجد تاریخی سخن می‌گوید.

او ادامه داد: مسجد مشیر در حال تعمیر و مرمت است و دلیل بسته بودن در این مسجد در ساعات غیر نماز این است.

معاون فرهنگی اوقاف تصریح کرد: بعد از پایان تعمیرات، ساعاتی در روز برای بازدید گردشگران قرار داده می‌شود و تا این مسجد نیز مانند مسجد نصیر و وکیل آماده حضور گردشگران نشود، امکان بازدید در ساعاتی غیر از نماز وجود ندارد.

صفری با اشاره به وجود ۳۰ مسجد تاریخی در استان فارس که تحت نظر اوقاف هستند، گفت: برخی از مساجد مانند مسجد میرزا کریم صراف یا مسجد حاج باقر بلبل در محلات قدیمی قرار دارند و گردشگری به آن شکل مسجد نصیر ندارند؛ به همین دلیل درب مساجد بسته است.

او با این حال معتقد است که تعمیرات و حتی کم گردشگر بودن یک مسجد دلیل بر همکاری نکردن اوقاف نیست و هر گاه گروهی از گردشگران بخواهند از یکی از مساجد بازدید کنند، متولیان امر می‌توانند با هماهنگی با اوقاف این کار را انجام دهند و زمینه بازدید در هر صورت فراهم است.

یک سال تا پایان تعمیرات مسجد مشیر

الیاس رضایی معاون فنی و بهره‌وری اوقاف فارس نیز درباره زمان پایان تعمیرات مسجد مشیر بیان کرد: مرمت آثار تاریخی و میراثی یک کار مستمر است چراکه هر سال باید بخشی از بنا مرمت شود؛ در مسجد مشیر نیز این قاعده وجود دارد و در حال حاضر سنگ فرش و کاشی‌های ایوان ضلع شمالی در حال تعمیر است.

او افزود: به دلیل شرایط تعمیرات، فضای مناسبی برای حضور گردشگران نیست و تا زمانی که فضا مناسب نباشد یعنی خطری برای گردشگر نداشته باشد، نمی‌توان این اجازه را داد با این حال معاون بهره‌وری اوقاف فارس زمان پایان تعمیرات کنونی مسجد مشیر را حدود یک سال دیگر اعلام می‌کند.

تعمیرات هر ساله مساجد تاریخی

رضایی درباره دیگر مساجد تاریخی شیراز نیز اظهار کرد: مسجد نصیر به صورت مرتب و هر سال تعمیر می‌شود؛ سقف مسجد وکیل ۷ هزار متر ایزوگام شده و کابل‌کشی و نور آن با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است؛ مسجد حاج رضا کف‌سازی و تعمیرات بدنه انجام شده و مسجد حاج باقر نیز بخشی از کار انجام شده و مابقی منتظر اعتبارات جدید هستیم.

مساجد تاریخی بخشی از تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی - اسلامی ما هستند؛ اینکه به دلیل تعمیرات مساجد زمان زیادی از بازدید گردشگران محروم بمانند می‌توان کم‌رونقی گردشگری مذهبی را به همراه داشته باشد؛ می‌توان در روز ساعاتی را برای این منظور در نظر گرفت.

مورد دیگری که جای تامل دارد ناشناخته بودن برخی از مساجد است که سبب شده گردشگر چندانی نداشته باشد که در اینجا نیز لازم است تبلیغات و معرفی این بنا‌های زیبا و اصیل اسلامی با همت بیشتری از سوی متولیان امر انجام شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/چ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار