مایه کوبی علیه تب برفکی در کردستان آغاز شد

معاون سلامت دامپزشکی کردستان گفت: مایه کوبی مرحله دوم دام‌های سنگین علیه بیماری تب برفکی با جمعیت آماری ۶۰ هزار راسی در این استان آغاز شد.

مایه کوبی علیه تب برفکی در کردستان آغاز شدبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، ناصر مخدوم معاون سلامت دامپزشکی کردستان گفت: فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی گاو و گوساله در سراسر استان از امروز اول آبان با بهره گیری از توان بخش دولتی و غیر دولتی به صورت رایگان آغاز شد.

او با بیان اینکه این مرحله توسط مراکز مایه کوبی بخش غیر دولتی، بازرسی و نظارت بر این عملیات توسط نیرو‌های این اداره کل انجام می‌شود اضافه کرد: در این مرحله جمعیت دامی حساس استان بیش از ۶۰ هزار راس گاو و گوساله است و به مدت ۲۷ روز کاری تا تاریخ ۲۷ آبان تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرد.

مخدوم افزود: اجرای مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی با اولویت دام‌های حساس و با پوشش کامل مناطق مرزی و پر خطر و کانون‌های بیماری و با استفاده از ۶۵ گروه دولتی و بخش غیر دولتی و ۱۵ گروه بازرسی برای نظارت بر عملکرد اکیپ‌های مایه کوب انجام شده است.

معاون سلامت دامپزشکی کردستان گفت: واکسن‌های مورد استفاده در این فاز از واکسن‌های وارداتی وتال پنتا و تترا والان با کیفیت بالا است به همین خاطر از دامداران انتظار می‌رود با نیرو‌های دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

او افزود: در مرحله اول اجرای طرح واکسیناسیون رایگان دام‌ها علیه بیماری تب برفکی در کردستان یک میلیون و ۲۵۸ هزار و ۴۸۹ راس دام سبک این استان علیه این بیماری واکسینه شدند.

او گفت: فاز اول واکسیناسیون رایگان جمعیت دامی استان علیه بیماری تب برفکی از اول تیر آغاز و ۲۰ مرداد با عملکرد بسیار خوب اکیپ‌های بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی پایان یافت.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می‌شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می‌شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

انتهای پیام/ز

مبارزه با تب برفی در کردستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.