کوچه‌های نامنظم ایلام راه رفتن را هم سخت می کند/ بافت های فرسوده در حال پیگیری

بیش از ۵۰۰ هکتار از محدوده قانونی شهرهای ایلام، آبدانان و ایوان بافت فرسوده را تشکیل می‌دهند و نیازمند بازسازی و نوسازی هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، بافت‌های فرسوده شهری، محلات فرسوده‌ای در فضای شهری است که مسائل و پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و شیوه خود را دارد. این محلات و بافت‌ها از یک سو دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری است و از طرف دیگر به جهت فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش‌سوزی و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن دارای مشکلات رو بنایی و زیرساختی هستند.

بافت‌های فرسوده، کوچه‌های نامنظم و کم عرض

ایلام نیز از جمله استان‌هایی است که بافت‌های فرسوده، کوچه‌های نامنظم، کم عرض بودن خیابان‌ها و تنگ و باریک بودن معابر محدودیت فضای تردد و ترافیک را در بسیاری از خیابان‌های ایلام و برخی شهر‌های آن به‌وجود آورده است که ضمن ناشایست کردن چهره شهر می‌تواند سلامت شهروندان این دیار را به مخاطره اندازد.

ناپایداری، نفوذناپذیری و ریزدانگی ویژگی بافت‌های فرسوده ایلام

کارشناسان معتقدند که بافت فرسوده به بلوک‌هایی اطلاق می‌شود که هر سه شرط ذیل را دارا باشند:

۱. ناپایداری؛ ۵۰ درصد از بنا‌های موجود در بلوک ناپایدار بوده و از استحکام لازم برخوردار نباشند.

۲. نفوذناپذیری: حداقل ۵۰ درصد معابر بلوک دارای عرض کمتر از ۶ متر باشد.

۳. ریزدانگی: حداقل ۵۰ درصد عرصه ساختمان‌ها در آن بلوک شهری مساحتی کمتر از ۲۰۰ مترمربع داشته باشند. این سه بلوک در بافت‌های فرسوده ایلام مشهود و قابل بیان است.

بازسازی بافت‌های فرسوده نقشی مهم در ایجاد آرامش زندگی

شهروندان ایلامی می‌گویند: بازسازی بافت‌های فرسوده نقشی مهم در ایجاد آرامش زندگی ساکنان این محله‌ها دارد در این ارتباط تقویت و توسعه زیرساخت‌ها و روبنا‌های عمرانی در شهر‌ها و روستا‌ها باید از اولویت کاری مسئولان باشد.

اختصاص تسهیلات ارزان قیمت، ارائه مشوق صدور پروانه و کاهش هزینه‌های نظام مهندسی و اجازه بلند مرتبه‌سازی از دیگر خواسته شهروندان ایلامی ساکن در بافت‌های فرسوده ایلام است.

۵۰۰ هکتار بافت فرسوده در شهر‌های ایلام

به گفته علی اصغر کاظمی بیش از ۵۰۰ هکتار از محدوده قانونی شهر‌های ایلام، آبدانان و ایوان بافت فرسوده را تشکیل می‌دهند و نیازمند بازسازی و نوسازی هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام با عنوان اینکه ۳۰ درصد محدوده شهری شهر‌های ایلام بافت فرسوده است اظهار داشت: از سال ۱۳۸۷ اجرای بافت فرسوده در ایلام و نوسازی و بهسازی آن در دستور کار بوده و تاکنون ۲۵۰۰ واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات نوسازی شده است.

کاظمی به هدف‌گذاری ۶ ساله بافت فرسوده در استان ایلام اشاره و یادآور شد: هدف‌گذاری برای ساخت ۵۳ هزار واحد مسکونی بافت فرسوده ایلام در ۶ ساله تدوین و اجرای آن به جد در حال پیگیری است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.