رئیس مرکز ملی آمار کشور در قم عنوان کرد؛

نظام آماری مدرن سازی می شود/ اطلاعات آماری در حال تکمیل است

جواد حسین زاده گفت: یکی از رویکرد‌های مهمی که در نظام آماری پیگیری می‌کنیم،بحث مدرن سازی است.

انعقاد تفاهم نامه میان مرکز ملی آمار و مدیریت حوزه های علمیه /نظام آماری مدرن سازی می شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،جواد حسین زاده، رئیس مرکز ملی آمار کشور امروز در دیدار با آیت الله اعرافی،مدیر حوزه های علمیه   گفت: تفاهم نامه خوبی میان مرکز ملی آمار و مدیریت حوزه های علمیه منعقد شده است که امیدواریم بتوانیم در این قالب از ظرفیت‌های گسترده آن استفاده کنیم.

او افزود: حوزه‌های علمیه از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار هستند؛ مرکز ملی آمار نیز به دلیل اهمیت و جایگاه حوزه توجه خاصی به این عرصه دارد، زیرا این آمار می‌تواند در برنامه ریزی‌های آینده کمک شایانی کند.

رئیس مرکز ملی آمار کشوربیان کرد: در دو حوزه و دو بخش ارتباط زیادی با حوزه داریم که شامل حوزه آموزش و پژوهش است؛ در عرصه آموزشی فعالیت‌های خاصی در این مرکز انجام می‌شود؛ باید سهم حوزه‌های علمیه دینی در محاسبات آموزشی تولید ناخالص علمی آموزشی دیده شود.

او گفت: در این زمینه پرسش نامه‌هایی ارایه می‌شود تا فعالیت‌های مدارس علمیه خواهران و برادران و اهل سنت، ترسیم شود.

حسین زاده عنوان کرد: در حوزه پژوهش نیز قرار شد که لیست مراکز پژوهشی از سوی حوزه علمیه ارایه شود که این فعالیت انجام شد و این آمار را در محاسبات طرح آمارگیری تحقیق و توسعه قرار دادیم، حدود ۱۷۰ مراکز علمی پژوهشی را دریافت کردیم که ۵۰ پرسش نامه در این عرصه ارایه شد که امیدواریم این پرسشنامه‌ها گسترش یابد.

او  با اشاره به روز آمار و برنامه ریزی افزود: آمار، مبحثی بسیار گسترده است؛ حوزه‌های علمیه و آمار می‌توانند کارکرد‌های مهمی برای تقویت یکدیگر داشته باشند.

رئیس مرکز ملی آمار کشور بیان کرد: یکی از رویکرد‌های مهمی که در نظام آماری پیگیری می‌کنیم، بحث مدرن سازی نظام آماری است، یعنی با توجه به توسعه فعالیت‌های آماری که در سطح جهان ایجاد شده است می‌توانیم به بهره وری بیشتری در این زمینه برسیم، استفاده از ریزداده‌های آماری و تبدیل آن‌ها را به داده‌های آماری زیرساخت مهمی برای برنامه ریزی هستند.

او گفت: یکپارچگی آماری و هماهنگی آماری در رویکرد جدید بسیار مهم است و همه دستگاه‌ها باید با این روند همکاری داشته باشند، پایگاه اطلاعات آماری همه روزه در حال تکمیل است.

حسین زاده عنوان کرد: در سرشماری، ثبت جمعیت، فعالیت و مکان باید تجمیع شود و اگر سامانه ثبت احوال با اطلاعات مکانی و فعالیتی هماهنگ شوند می‌توانیم در مدت آم زمانی کوتاه‌تر آمارگیری انجام دهند، هزینه‌های آمارگیری بسیار گسترده است و همین الان برای یک سرشماری باید ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه کنیم؛ از این روی است که سعی داریم با تغییر رویکرد به یک شبکه زنده و پویا برسیم.

او افزود: آمار به سمت شفافیت هرچه بیشتر می‌رود و امروز دنیا برای حکمرانی شایسته به خوبی از این آمار‌ها استفاده می‌کند، همیاری ملی برای مدرن سازی نظام آماری کشور شعار امسال مرکز ملی آمار است که در این زمینه نیز خوشبختانه موفق بوده ایم.

او گفت: طرح هزینه درآمد خانوار، دارای ۶۵ سال قدمت است که در مرکز آمار وجود دارد که دارای ۱۲۰ قلم آماری است که می‌توانیم از این طرح به خوبی در سطوح مختلف اجتماعی و حتی در بین طلاب نیز استفاده شود؛ این هزینه‌ها شامل مسایلی، چون خمس است.

حسین زاده با اشاره به طرح سرانه فرهنگی خانوار عنوان کرد: بیشترین سهم مطالعه خانوار‌ها شامل مطالعه قرآن ادعیه است که بسیار مهم است؛ از دیگر طرح‌های ما، طرح گذران وقت خانوار است که قطعا اگر این آمار‌ها توزیع شود می‌توانیم دربرنامه ریزی‌ها از آن‌ها استفاده کنیم.

او افزود: در عرصه اجتماعی و فرهنگی، دارای خلاء آماری هستیم که در این زمینه نیز گزارش خوبی جمع بندی شده است که می‌توانیم حوزه و علوم دینی را نیز به این گزارش اضافه کنیم.

انتهای پیام/ش

دیدار رئیس مرکز آمار با آیت الله اعرافی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.