در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

صدرالحسینی: آمریکایی‌ها و سعودی‌ها برای برهم زدن آرامش عراق تلاش کردند/ مهتدی: عده‌ای از بعثی‌ها در عراق به تظاهرکنندگان پیوسته‌اند

گفت‌وگوی ویژه خبری 4 آبان 98به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جدیدترین خبر‌ها از عراق و لبنان امشب ۴ آبان ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور محمدعلی مهتدی کارشناس مسائل غرب آسیا و سید علیرضا صدر الحسینی کارشناس مسائل منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

صدر الحسینی کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه آمریکایی ها یک ماه قبل از باز شدن گذرگاه ابوکمال با بمبارانی که توسط پهپادها در آن مناطق صورت دادند اعلام کردند که با باز شدن این گذرگاه مخالف هستند، گفت: سه روز قبل از مراسم رسمی مجدداً سفیر آمریکا در بغداد اعلام کرد که این گذرگاه باز نشود اما گذرگاه طی مراسم رسمی باز شد.

او با اشاره به اینکه سعودی ها و آمریکایی ها ناراحت هستند که یک دولت توانست جمعیت ۲۰ میلیونی را در یک زمان و در یک جغرافیایی محدود مدیریت کند ادامه داد: آمریکایی‌ها و سعودی‌ها به میدان آمدند و تلاش کردند تا شرایط آرامشی را که در عراق حاکم بود را بر هم بزنند.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه امروزه مردم عراق دچار مشکلات عجیبی شده‌اند، حضور آن‌ها در خیابان‌ها قابل قبول است افزود: مرجعیت و دولت این حضور را مشروع دانسته اند و به آن‌ها احترام می‌گذارند لذا مردم حق دارند تا مطالبات و خواسته هایشان را بگویند.

او با اشاره به اینکه امروزه عراق با نسل فیس بوکی مواجه است به طوری که آن‌ها نه حضور آمریکا و نه حضور صدام را دیده اند گفت: شرکت‌های وابسته به آمریکا و سران فعلی که در عراق مسئولیت را بر عهده دارند مرتکب مسائلی شدند به طوری که نخست وزیر عراق هزار نفر از افراد فاسد را اخراج کرده است، در این کشور آمریکایی‌ها مسند‌ها را با پول فروختند بنابراین فساد در عراق وجود دارد و زمینه آن آمریکایی است.

صدر الحسینی با اشاره به اینکه در طول ۴۰ سالی که حزب بعث در عراق حاکم بود بخش‌های شیعه نشین از کمبود‌های زیادی رنج می‌بردند خاطرنشان کرد: متاسفانه استان‌های غیر شیعه نشین عراق هم با تحریک‌های روبه رو شده اند، از مرکز اعتدال سعودی و مراکز مختلف نیز تحریکاتی ایجاد شده است به گونه‌ای که تحریک احساسات را شاهد هستیم.

او با اشاره به اینکه سعودی‌ها از شرایط کنونی عراق، بسیار ناراحتند‏ افزود: آمریکایی‌ها از سال ۲۰۰۶ میلادی در پی تغییر نظام و ساختار قدرت در عراق هستند، آن‌ها با توجه به نفوذشان در حوزه سازمان‌های مردم نهاد از سال ۲۰۰۳ تاکنون، در پی آن هستند تا نیرو‌های برآمده از این سازمان‌ها را، به گونه‌ای برنامه ریزی کنند و در این باره، سرمایه گذاری شدیدی نیز کرده اند و در حوزه‌های مختلف نیز در حال فعالیت هستند.

صدرالحسینی افزود: آمریکایی‌ها پس از ورود به عراق‏ قرار نبود از این کشور خارج شوند، اما آن‌ها از عراق اخراج شدند، آن‌ها در سه سال حضورشان در عراق، بسیاری از مبانی فساد اداری کنونی و کمبود برق و مشکلات انرژی و قرارداد‌های نفتی را پایه گذاری کردند و آن‌ها مسبب آن هستند.

این کارشناس مسایل منطقه گفت: آمریکایی‌ها زمینه فساد را در حوزه بانکی و تجاری در بانک مرکزی عراق ایجاد کردند.

صدرالحسینی با اشاره به اقدامات آقای عبدالمهدی نخست وزیر عراق، افزود: اقدامات وی ‏ آمریکایی‌ها و سعودی‌ها را بسیار عصبانی کرد و یکی از این کارها، نزدیکی به جمهوری اسلامی بود.

وی گفت: آقای عبدالمهدی قرارداد سال ۱۹۷۵ میان ایران و عراق را دوباره امضاء و گذرگاه ابوکمال را بازگشائی کرد.

صدرالسینی اضافه کرد: سفر نخست وزیر عراق به چین و روسیه، رقبای سنتی آمریکایی‌ها و بستن قرارداد نفتی به میزان ۱۰ میلیارد دلار با چینی ها‏, آمریکایی‌ها را بسیار ناراحت کرد لذا این عوامل موجب شد آمریکایی‌ها و سعودی‌ها وارد میدان شوند و تلاش کنند آرامش عراق را بر هم بریزند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه در حال حاضر دولت عراق دولتی شیعی است گفت: برنامه ریزی به گونه‌ای است که هیچ یک از جریانات اصیل شیعه در این حرکات حضور نداشته باشند و لذا تاکنون حضوری را از سوی جریانات اصیل شیعی شاهد نبودیم، ما نمی‌توانیم بر روی این موضوع متمرکز شویم که فقط در استان‌های شیعه اعتراضات وجود دارد، سال گذشته کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره آتش گرفت، اما متهمان آن از مناطقی که مرکز داعش بود مورد شناسایی قرار گرفتند.

او با اشاره به اینکه هدف از این اعتراضات در استان‌های شیعه به هم ریختن آرامش این مناطق است افزود: ۹ کمیته در حال حاضر اقدامات دقیقی را در حوزه‌های حقوق، سایبر و حوزه‌های دیگر انجام می‌دهند به طوری که این کمیته ویژه به دنبال برجسته سازی کوچکترین نقطه ضعف مقامات عراقی است.

صدر الحسینی با اشاره به اینکه کشور‌های عضو جبهه مقاومت در نوک پیکان حملاتات قرار دارند اظهار کرد: مردم بر اساس فتوای مرجعیت به صورت مسالمت آمیز به دنبال احقاق حقوق خود هستند.

مهتدی کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه برنامه با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در عراق و لبنان به دنبال رسیدن به اهدافشان هستند گفت: آمریکا و متحدینش از مفسدین در عراق حمایت می‌کنند به طوری که آن‌ها در لبنان نیز به دنبال حمایت از شخصیت‌های فاسد هستند و آمریکا بر روی موج سوار شده و به دنبال رسیدن به اهداف شوم خود است.

او با اشاره به اینکه محور مقاومت هدف آمریکا و سعودی‌ها است گفت: آن‌ها به دنبال تضعیف محور مقاومت هستند تا از طریق جنگ نرم بتوانند به اهداف شومشان دست پیدا کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به این که یک زمانی طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی ایجاد درگیری میان شیعه و سنی بود گفت:، اما الان این مسئله قابل استفاده نیست لذا آن‌ها به دنبال تضعیف شیعیان هستند، زیرا اکثریت در عراق شیعه هستند.

مهتدی با اشاره به اینکه حشدالشعبی با فتوای مرجعیت در عراق ایجاد شده است لذا این گروه با نثار خون شهدای بسیاری داعش را نابود کردند عنوان کرد: در عراق عده‌ای با ماسک سیاه و به صورت مسلح مراکز حشدالشعبی را آتش می‌زنند به طوری که آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌خواهند از حشدالشعبی انتقام بگیرند.

او با اشاره به اینکه در سفارت آمریکا گروه‌هایی هستند که لحظه به لحظه وضعیت را رصد می‌کنند گفت: عده‌ای از داعشی‌ها و بعثی‌ها نیز به جمع تظاهرکنندگان عراقی پیوسته اند، لذا آن‌ها به دنبال ایجاد جنایت هستند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه مردم در لبنان جانشان به لبشان رسیده است گفت: عده‌ای به دنبال این مسئله هستند که در لبنان دولت، پارلمان و رئیس‌جمهور نباشد تا بتوانند جایگزینی برای این نظام داشته باشند به طوری که جایگزین این نظام به وجود آمدن هرج و مرج است وقتی دولت، پارلمان و رئیس جمهور نباشد سنگ بر روی سنگ بند نمی‌شود بنابراین آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال هرج و مرج در لبنان هستند، الان آنچه که در خیابان‌های لبنان می‌گذرد دیگر خودجوش نیست بلکه به صورت برنامه ریزی شده است و بر اساس عملیات جنگ نرم نیز کنترل می‌شود، حزب‌الله هیچ نقشی در فساد ندارد.

مهتدی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در عراق و لبنان گفت: مردم این دو کشور، حق اعتراض دارند، چون پس از سرنگونی رژیم صدام از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون، هنوز در عراق، آب آشامیدنی سالم و برق کافی وجود ندارد و بیکاری وجود دارد بنابراین مردم، حق دارند اعتراض کنند، در لبنان هم این گونه است و فساد طبقه حاکم به جایی رسیده است که دیگر برای مردم قابل تحمل نیست.

او با بیان اینکه دولت و طبقه سیاسیون فاسد، بیت المال را غارت کردند و هنوز برق در لبنان، جیره بندی است لذا آغاز تظاهرات مردمی، چه در عراق و چه در لبنان، بسیار خودجوش و سالم بوده است، اما اتاق عملیات جنگ نرم، با شرکت افسران جنگ نرم آمریکایی، صهیونیستی، سعودی، اماراتی و اردنی، منتظر چنین وضعی بودند تا روی موج سوار شوند و از خواسته‌های به حق معیشتی مردم برای منافع و اهداف خود استفاده کنند.

این کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی تابع آمریکا در همه جبهه‌ها شکست خوردند و محور مقاومت به عنوان قوی‌ترین و تعیین کننده‌ترین محور منطقه، هدف قرار گرفته است.

مهتدی با اشاره به اینکه رژیم‌هایی که بر اساس تقسیم بندی فرقه‌ای و قومی و بر اساس سهمیه بندی ایجاد می‌شوند، در داخل خود فساد دارند خاطرنشان کرد: رژیم فرقه گرا و سران سیاسی فرقه‌ها می‌خواهند سهم فرقه‌های خود را از بیت المال بگیرند و زمانی که این امتیازات را می‌گیرند به جای آن که به ملت منتقل کنند بخش اعظم آن را در جیب خود می‌ریزند و این موضوع فساد ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
نیروهای امنیتی عراق باید از تجربیات ایران برای عبور از توطئه و آرام سازی کشورشان استفاده کنند.
آخرین اخبار