ثبت ۲۲ وقف جدید در آذربایجان شرقی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی از ثبت ۲۲ وقف جدید در آذربایجان شرقی خبرداد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، حجت الاسلام حسینی مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در نشست خبری گفت: حدود پنج درصد موقوفات کشور در آذربایجان شرقی قرار دارد و ۲۲ وقف جدید در سال‌جاری به ثبت رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال ۷۵ وقف جدید نیز ثبت شود.

حجت الاسلام حسینی اظهار کرد: وقف در عرصه‌های مختلف برای جامعه خدمت‌رسانی کرده و هم اکنون ۴۵۰ مجموعه آموزشی و شش بیمارستان وقفی در استان به جامعه خدمت‌رسانی می‌کنند و در مجموع ۸۰۰ نیت وقف در سطح کشور وجود دارد.

او در خصوص فعالیت‌های اوقاف در زمینه فرهنگی، بیان کرد: اجرای طرح‌های آرامش بهاری، ضیافت الهی، نشاط معنوی، بصیرت عاشورایی و برپایی مواکب اربعین حسینی از جمله فعالیت‌های فرهنگی اداره کل اوقاف آذربایجان شرقی به شمار می‌روند.

او با بیان اینکه امسال ۴۵ مرکز افق در امام زادگان استان راه‌اندازی می‌شود، گفت: افق مخفف سه واژه اجتماعی، فرهنگی و قرآنی است و مراکز افق در امام زادگان در راستای محرومیت‌زدایی، رفع آسیب‌های اجتماعی، کار‌های فرهنگی و ایجاد زیرساخت‌ها برای برگزاری مسابقات قرآنی فعالیت خواهند کرد.

حسینی ادامه داد: بهره‌وری، به روزرسانی و توجه به عمران و آبادانی امام زادگان (ع) از وظایف اوقاف است که در این راستا پروژه‌های مختلفی در سطح استان در حال اجراست.

حسینی با قدردانی از اقدامات رئیس کل دادگستری استان برای دفاع از حقوق موقوفات، گفت: شعبه ویژه برای موضوعات وقفی اختصاص یافته و اکنون ۲۲۸ پرونده جاری در دادگستری داریم. تمام تلاش ما برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق موقوفات هست.

او با بیان اینکه موقوفات قائم مقام فراهانی با صدور حکم از دادگاه تثبیت شدند، گفت: پس از حضور بنده، مجوز برای راه‌اندازی اداره اوقاف ناحیه سه تبریز ویژه موقوفات فراهانی صادر شده است. بسیاری از کارخانجات استان، شهرک‌های صنعتی، بخشی از فرودگاه تبریز و گمرک سهلان و شهر صوفیان در عرصه‌های موقوفات قائم مقام فراهانی مستقر هستند.

او اظهار کرد: موقوفات ربع رشیدی بزرگترین وقف استان و کشور و تنها وقف نامه‌ای است که ثبت جهانی شده و در شش کشور و هشت استان ایران دارای موقوفه می‌باشد که این وقف وسعت بسیار زیاد داشته و هنوز آمار دقیق آن احصا نشده است.

حسینی با بیان اینکه ستاد رسیدگی به امور مساجد راه اندازی می‌شود، گفت: قدم‌های اولیه در این راستا برداشته شده و بحث ساماندهی هیات امناء و بازگشت صفا و صمیمیت به مساجد اهدافی هست که در خصوص مساجد دنبال می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود از وقف بیمارستان تخصصی ۶۴۰ تختخوابی کودکان مردانی‌آذر خیر بنام تبریزی به نام زهرا مردانی آذر نامگذاری شده است، اظهار کرد: این بیمارستان تخصصی با ۶۴۰ تخت در زمینی به وسعت ۹ هکتار با زیربنای ۵۵ هزار مترمربعی در چهار طبقه با هزینه بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان در حال احداث است که برای تکمیل آن ۹۰ میلیارد تومان دیگر نیز هزینه و برای خدمت به کودکان بیمار خواهد بود.

او تاکید کرد: موقوفه مردانی آذر بزرگترین وقف استان بعد از پیروی انقلاب است.

حسینی با اشاره به فرارسیدن هفته وقف از عموم رسانه‌ها خواست در جهت معرفی فرهنگ وقف در جامعه تلاش کنند.

 

انتهای پیام/ش

۲۲ وقف جدید در آذربایجان شرقی ثبت شد

برچسب ها: اوقاف ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار