بازگشت یکهزار و ۱۰۰ خانوار کهگیلویه وبویراحمدی به زندگی عشایری

حدود یک هزار و ۱۰۰ خانواده عشایری که روزگاری به دلیل کمبود و یا نبود امکانات و برخی مشکلات معیشتی، امنیتی، بهداشتی و آموزشی به حاشیه‌های ناامن شهرها مهاجرت کرده بودند، در سال‌های گذشته و با بهبود اوضاع و شرایط خدمات‌رسانی به زندگی سنتی و عشایری خویش بازگشته‌اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، مجید علی پورمدیرکل امور عشایر کهگیلویه وبویراحمد می گوید: این آمار یکهزار و ۱۰۰ خانواری بر اساس بررسی ها و در جدیدترین آمایش و سرشماری از خانوارهای عشایری استان بدست آمده است.

مجید علی پور تاکید می کند که بسیاری از مشکلات، تنگناها و چالش های گذشته عشایر ظرف سال های اخیر بهبود یافته به گونه ای که در حوزه امنیتی، معیشتی و آموزشی اکنون کمترین مشکلی در مناطق عشایری وجود ندارد.

علی پور یادآور شد: حتی در زمینه مسائل اموزشی و ایجاد فرصت های برابر آموزش برای خانواده های تک نفره و دو نفره نیز این امکان فراهم شده است.

او گفت: با توجه به واقعی شدن قیمت دام و گوشت قرمز نیز وضع درآمدی و اقتصادی خانوارهای عشایری به نسبت گذشته بهبود یافته و اعطای تسهیلات و توجه ویژه دولت نیز امیدواری و سطح رضایتمندی عشایر این استان را قوت بخشیده است.

علی پور بیان کرد: علاوه بر افزایش سطح درآمد بالای عشایر ناشی از افزایش فرآورده های لبنی و گوشت استفاده از سوخت های فسیلی و پنل های خورشیدی در مناطق عشایری نیز در این زمینه موثر بوده است.

او یادآور شد: میزان تولید گوشت قرمز عشایر کهگیلویه و بویراحمد که در سال ۱۳۹۶ کمتر از هفت هزار تن بوده امسال به هشت و هزار و ۱۸۰ تن افزایش یافته است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:  در این مدت ۳۵ طرح پرواربندی دام در مناطق عشایری استان انجام شد که باعث افزایش ۱۵ هزار راسی جمعیت دام این مناطق شده است.

او عنوان کرد: پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در دولت تدبیر و امید تاکنون بیش از ۷۰۰ شغل برای عشایر استان ایجاد کرده است.

علی پور بیان کرد: برای ایجاد این تعداد فرصت شغلی ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به عشایر کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.

علی پور عنوان کرد: ظرف سال جاری نیز تاکنون افزون بر ۲۰۰ میلیارد تسهیلات ویژه با سود کمتر از چهار درصد به خانوارها و متقاضیان عشایری در سطح استان پرداخت شده است.

او افزود: به هر یک از عشایر براساس تعداد دام بین ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می شود.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: همچنین به منظور کمک به اشتغال زنان ۱۶ صندوق تعاونی خرد برای پرداخت تسهیلات در استان فعال است و هفت صندوق دیگر در مراحل راه اندازی است.

او اضافه کرد: سال گذشته در مجموع  یک میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات این صندوق ها برای توانمند سازی زنان عشایر کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شد.

علی پور همچنین به برخی مشکلات و چالش های فراروی جامعه عشایری استان نیز اشاره کرد و گفت: عدم تعیین میان بندها برای عبور دام در مسیرهای ییلاق و قشلاق، مشخص نبودن حریم زمین های کشاورزی و مراتع عشایری با منابع ملی و وجود اختلاف های عمیق و دامنه دار طی سالیان متمادی در این زمینه از جمله دغدغه ها و مطالبات بحق عشایر است.

او همچنین از بین رفتن بسیاری از ایل راه های عشایری و وجود صدها پرونده تصرف این ایل راه ها در مراجع قضایی ، محدودیت در ارائه خدمات بیمه ای عشایر و همچنین دسترسی نداشتن به برخی خدمات بهداشتی و درمانی را نیز دیگر مشکلات جامعه عشایری این استان ذکر کرد.

عشایر کهگیلویه وبویراحمد سالانه افزون بر یک هزار و ۲۰۰ تن شیر، ۸۶ تن روغن حیوانی، ۴۵ تن پشم، ۱۸۰ تن کشک ، ۱۰ هزار متر مربع صنایع دستی، ۱۶۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید می کنند.

بیش از ۱۲ درصد معادل ۷۰ هزار نفر از جمعیت کهگیلویه وبویراحمد را عشایر تشکیل می دهند.

 

انتهای پیام/ط

بازگشت یکهزار خانوار به زندگی عشایری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.