در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

عدم ثبات در قوانین باعث اختلال در بازار می‌شود

دبیر انجمن صادرکنندگان صنعتی گفت: عدم ثبات در قوانین باعث عدم تعادل در بازار می‌شود، زمانی قیمت پیاز به ۱۰ هزار تومان رسید که صادرات را در آن زمان ممنوع کردند.

افزایش رونق تولید با ثبات در قانون‌گذاریعلی فرزاد مهاجری دبیر انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از مشکلات موجود در کشور بحث ارزی و عدم حمایت مستقیم دولت از صادرکنندگان است.

او بیان کرد: فراهم سازی ابزار مناسب برای تولید کنندگان منجر به افزایش تولیدات آن ها می شوند، متاسفانه اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان مطلوب نیست چرا که با اعطای هر مبلغی به فعالان اقتصادی، چیزی حدود  ۲ برابر آن از طرف بانک پس گرفته می شود.

مهاجری ادامه داد: زمانی که صادرکننده تمام ذهنیتش این باشد که تولید و صادرات را رونق ببخشد، مسئولان به یکباره  و مقطعی صادرات کالایی را ممنوع می‌کنند، به طور مثال در ۵ ماه پیش صادرات رب گوجه‌ فرنگی ممنوع شد که باعث ضربه شدید به صادرکننده این محصول شد. در واقع با این ممنوعیت منجر به بیکاری یک فرد که شغلش صادرات رب گوجه فرنگی بود شده ایم.


بیشتر بخوانید: صادرات محصولات کشاورزی، جایگزین مناسب درآمد نفت/هلند ۲ برابر درآمد نفتی ایران محصولات کشاورزی صادر می‌کند


دبیر انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی ایران، افزود: عدم ثبات در قوانین باعث عدم تعادل در بازار می‌شود، زمانی قیمت پیاز به ۱۰ هزار تومان رسید که صادرات را در آن زمان ممنوع کردند. ثبات در قوانین صادراتی منجر به تسهیل در روند تولید و تجارت کشور می شود.

او گفت: قانون‌گذاران باید زمانی که قصد اعمال قانونی دارند با کارشناسان زبده این امر مشورت کنند چرا که اینگونه می‌تواند منفعت و ضرر آن قانون را دانست. 

مهاجری افزود: انجمن‌ها می‌توانند بازوی حمایت دولت و سازمان‌های مرتبط با این قضیه باشند، اما هیچگاه نظرخواهی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد. اکنون انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی ایران ۳۰۰ عضو دارد که اکثر آن ها شرکت‌های بزرگ تولیدی هستند، اگر با آن‌ها مشورت شود قطعا می‌توان در رونق تولید تأثیرگذار باشد.

دبیر انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی ایران در پایان گفت: متاسفانه این روزها علاوه بر تحریم های خارجی، دچار خودتحریمی که نشات گرفته از قوانین و نحوه وضع آنهاست نیز شده ایم.

انتهای پیام/

در کنار تحریم بیرونی، گرفتار خود تحریمی هستیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار