مشخص شدن بودجه بقاع متبرکه به شکل فردی

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت:برنامه بودجه‌ای بقاع متبرکه بر اساس نظر هیأت امنا تعریف و به شکل فردی برای هر بقعه مشخص می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، حجت الاسلام نوروزپور مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: پیش از این هزینه‌کرد درآمد و بودجه بقاع متبرکه در سراسر کشور بر اساس فرمول مشخص و درصد‌های معینی در بخش‌های مختلف فرهنگی عمرانی، هزینه می‌شد، اما اکنون برنامه هر بقعه به شکل فردی در سامانه جامع بارگذاری و پس از تایید بر اساس اولویت‌هایی که آن بقعه دارد هزینه می‌شود.

اوافزود: از ابتدای ماه ربیع‌الاول هیات امنای بقاع متبرکه می‌توانند بر اساس برنامه جدید درآمد و بودجه هر بقعه را هزینه کنند.

حجت الاسلام نوروزپور یکی از برنامه‌های امسال سازمان اوقاف و امور خیریه را توسعه خدمات اجتماعی در جوار بقاع متبرکه دانست و اظهار کرد: امامزادگان و ائمه اطهار (ع) در زمان حیات نیز نسبت به معضلات اجتماعی بی‌تفاوت نبوده‌اند و بنابر این مراکز افق در سطح بقاع متبرکه کشوربا رویکرد حل معضلات اجتماعی  راه اندازی شده است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه طبق برنامه امسال ۲۰۰ مرکز افق در کشور راه اندازی می‌شود ادامه داد: برنامه‌های این مراکز در سه واحد اجتماعی، فرهنگی و قرآنی دنبال می‌شود.

او تصریح کرد: واحد اجتماعی این مراکز موظف است که آسیب‌های اجتماعی حول هر بقعه را شناسایی کند تا از این طریق در کاهش آسیب‌ها نقش داشته باشند.

حجت الاسلام نوروزپوربابیان اینکه کارشناسان مراکز افق در کنار روحانیان و مبلغان به فعالیت‌های اجتماعی می‌پردازند گفت: در یکی از مراکز افق شهرستانی با اقدامات انجام شده و ارتباط با مراکز مشاوره دادگستری، ۴۰ درصد پرونده‌هایی که قرار بود منجر به طلاق شود به صلح و سازش ختم شد.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: منابع مالی این مراکز از محل موقفات منطبق، درآمد بقاع و کمک‌های خیران تامین خواهد شد تا بتوان به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کرد.

او از برپایی ۱۰۷ موکب بقاع متبرکه در مرز‌ها و کشور عراق برای پذیرایی از زائران اربعین خبر داد و بیان کرد: فعالیت این موکب‌ها سه روز بعد از اربعین نیز ادامه داشت.

حجت الاسلام نوروزپور اظهار کرد: طرح قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی نیز برای پذیرایی از زائران پیاده حرم امام رضا (ع) در پنج استان برگزار می‌شود که خراسان جنوبی نیز از مجریان این طرح است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با شاره به ثبت نام ۵۰۰ هزار نفر برای سفر زیارتی مشهد مقدس به شکل پیاده، تصریح کرد: در ۱۳۴ موکب از این زائران پذیرایی شده است.

او به ورود ۱۰۰ هزار زائر پاکستانی به خاک ایران اشاره کرد و ادامه داد: این زائران نیز در موکب‌های برپا شده پذیرایی شده‌اند.

حجت الاسلام نوروزپور با بیان اینکه علیرغم مشکلات مالی،کمک مردم به بقاع متبرکه کاهش نداشته است،گفت: هم اکنون پروژه‌های عمرانی در ۲ هزار و ۵۰۰ بقعه متبرکه کشور در حال اجرا است که از منابع مردمی، کمک‌های خیران و واقفان انجام می‌شود.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به احداث بیش از چهار هزار زائرسرا، مهمان پذیر و سوئیت در جوار بقاع متبرکه کشور افزود: مشغول طراحی نرم افزاری هستیم که از طریق آن تمام مهمانسراها، سوئیت‌ها و زائرسرا‌های وابسته به بقاع متبرکه معرفی شود.

او با تاکید بر اینکه یکی از اهداف سازمان اوقاف، گردشگری مذهبی در بقاع متبرکه است ادامه داد: زمانی که این نرم افزار قابلیت استفاده داشته باشد در سراسر کشور امکان دسترسی به اطلاعات اسکان در اماکن زیارتی فراهم خواهد شد.

حجت الاسلام نوروزپور همچنین از آمادگی اوقاف برای پاسخگویی به هر شبهه‌ای خبر داد و بیان کرد: تمام امامزادگان مدفون در کشور توسط کارشناسان اوقاف شناسایی شده و بعد از تایید شجره‌نامه در سامانه جامع بقاع متبرکه به ثبت رسیده‌اند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد:  ۸هزار و ۷۶۷ بقعه متبرکه در کشور وجود دارد که شامل آرامگاه امامزادگان، پیامبران، مشاهیر، علما و بزرگان می‌شود.

او با بیان اینکه برخی امکانی که امامزاده بودن آن محرز نشده تغییر کاربری پیدا کرده است تصریح کرد: در برخی نقاط شاهد بودیم که بر اثر دیدن خواب بقعه‌ای ایجاد، ضریحی نصب شده و نام امامزاده گرفته است که آن مکان را به نام یک حسینیه یا مجتمع فرهنگی مذهبی تغییر کاربری داده‌ایم و ضریح و بقعه ساختگی تخریب شده است.

حجت الاسلام نوروزپور ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با کمک آستان قدس در حال تدوین دایرةالمعارف بقاع متبرکه است که در آن شرح حال، زندگی نامه و کرامات امامزادگان به ثبت می‌رسد وتا کنون در مرحله تحقیقات قرار دارد.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه، ساماندهی ۶ هزار مبلغ در سطح کشور برای ایام خاص را یکی از رویکرد‌های اوقاف در راستای ترویج فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی دانست و گفت: برپایی خیمه‌های معرفت، پاسخگویی به شبهات و مسایل خانوادگی برنامه‌هایی است که در طرح‌های مختلف فرهنگی برای ایام خاصی از سال دنبال می‌شود.

او با اشاره به اینکه تربیت حافظان قرآن کریم یکی از اهداف سازمان اوقاف در برنامه سالانه است،افزود: که از چهار سال گذشته تاکنون آمار حافظان قرآن کریم در کشور از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفرگذشته است.

حجت الاسلام نوروزپور با بیان اینکه همه ساله برنامه‌های دهه وقف همزمان با ایام پایانی ماه صفر اجرا می‌شود،بیان کرد: نمایشگاه ویژه دستاورد‌های خدمات اوقاف امسال در موزه ملی تهران برگزار می‌شود و در کنار آن مراسم تجلیل از واقفان و خیران نیز در دستور کار است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: ۱۸۰ هزار موقوفه در کشور به ثبت رسیده است که ۹۰ هزار آن انتفاعی و مابقی منفعتی است.

او با بیان اینکه وقف سنت حسنه‌ای است که مورد توجه همه ادیان الهی بوده است، گفت: اولین واقف در جهان اسلام، نبی مکرم اسلام بودند و باید تلاش کنیم از سیره ایشان در وقف الگو بگیریم.

انتهای پیام/ ی

ثبت۱۸۰ هزار موقوفه در کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.