راز مقبره ۵ چهره عجیب در حرم حضرت رضا (ع)؛ از «نخودکی» و «پالاندوز» تا «جیگی‌جیگی» نوازنده + تصاویر

روایت خواندنی ۵ مقبره از ۲۷ هزار مزار موجود در حرم امام رضا(ع) که بر اساس شُهرتشان شناخته شده‌اند را در این مطلب بخوانید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  باور داشته باشی یا نداشته باشی، طعم عَرشیان را هم که نچشیده باشی، شبی اگر که در این دیار، سحر کرده باشی.
با آشنایانِ مزار‌های حَرم، اگر سفر کرده باشی و با قبر‌های قدیمی، سَر کرده باشی.
حتما شنیده‌ای از راز مزار‌های و سنگِ قبر‌ها «حَرم».
از بین این همه مزارها، برخی شُهره اند و بسیاری، پنهان.

راز مقبره ۵ چهره عجیب در حرم حضرت رضا (ع) / از «نخودکی» و «پالاندوز» تا «جیگی‌جیگی» نوازنده


بشیتربخوانید: هزینه سفرکردن به مشهد چقدر است؟


اهل ادب، برای اجازه ورود گرفتن به بارگاه بزرگان، واسطه دیدار می‌طلبند. اجازه می‌گیرند و رُخصت می‌خواهند. دوست و رفیقی را واسطه می‌کنند برای وقت ملاقات.

برخی که اهل عنایت اند، وقت ورود، از در «سقاخانه» می‌روند، زیرا «نشان از بی نشانها» دیده اند. او گفته بود: مرا پایِ درِ صحن، دفن کنید؛
«ای نقش دیده و دلِ ما، جای پای تو» *

عده‌ای دیگر که صوفی مَسلک اند، از ضلع شرقی «حرم» می‌آیند. مُرشد‌ها و مریدان، وقت ورود، از آن «پیرپالاندوز» رُخصت می‌طلبند؛
«راهم بده که ذاکر ناقابل توام» *

هستند برخی از آشنایان راز‌های مزار‌های پنهان - از دوره‌گردان اهل دل و برخی اهالی هنر - نیز، می‌روند از ایوان عباسی (صحن انقلاب) وارد می‌شوند تا پای مزار آن «آوازخوان نوغان»، ادای احترام کنند.

این‌ها البته هیچ کدام، بین زائران آشکار نیست و باید با قبر‌های قدیمی، سَر کرده باشی تا رازدار روایت های‌شان شده باشی.

۲۷ هزار مزار و ۹۱۲ قبر مشهور:
از بین ۲۷ هزار تن ار مشاهیر اهل قبور در «حَرم»، ۹۱۲ تن، نام و نشان و کِسوتشان در میان مشاهیر شناخته شده است؛ در پنج گروه:

اول: صاحب‌منصبان آستان قدس، دوم: رجال سیاسی و نظامی، سوم: عالمان دینی و شهداء، چهارم: دانشوران، پنجم: ادیبان وهنرمندان.
«روشن هزار سینه‌ی سینا، به نور او» *
اما چه فرق می‌کند برای «کریم»؛ مشهور باشی یا مجهول:
«یکسان بُود به وقت عطای تو، خاص و عام / فرقی نمی‌کند به درت، شاه یا غلام» *

در میان آن هزاران تن و این ۹۱۲ تن، برخی هستند که انگار حال آدمی را در هنگامه‌ی زیارتِ حَرم میزبانی می‌کنند؛ برخی شان دعوت‌تان می‌کنند. با برخی شان که دوست شوید، دستتان را می‌گیرند، توی حرم می‌چرخانند و می‌برند، کنج و کناری که این دیگر فرق می‌کند:
«مَضمون بده که از تو بگویم برای تو» *

روایتی از این پنج تن:
فهرست کردن همه آن ۹۱۲ تن، قصد این نوشته خبرآنلاین نیست. در این روز شهادت، دل پر می‌کشَد به مشهد کویش و می‌خواهد که حال پنج تنی از آن اهل دل‌ها را بپرسد و بخواهد تا واسطه زیارتی شوند:

نُخودکی
آقا علی اکبر اصفهانی است. معروف به نخودکی، از آن آدم‌هایی که روز و شب نمی‌شناخت برای بیتوته کردن در حرم و دل نمی‌کند از این حریم. خلاصه رفیق «آقاعلی بن موسی الرضا» بود. حالا هم پای درِ ورودی صحن سقاخانه دفن است. گفته بود می‌خواهم، مزارم زیر پای زائران باشد.

راز مقبره ۵ چهره عجیب در حرم حضرت رضا (ع) / از «نخودکی» و «پالاندوز» تا «جیگی‌جیگی» نوازنده

روزی که مُرد، خراسان را نیرو‌های شوروی اشغال کرده بودند، اما شهر، دیگرگون شد و تمام شهر تعطیل بود و حالت فوق‌العاده اعلام شد و سربازان روسی سراسر مسیر تشییع جنازه او از سمرقند تا خود حرم زیر نظر داشتند.

تُربتی

راز مقبره ۵ چهره عجیب در حرم حضرت رضا (ع) / از «نخودکی» و «پالاندوز» تا «جیگی‌جیگی» نوازنده


آقاعباس راشد تربتی است که به «حاج آخوند» معروف بود. کشاورزی بود اهل دل و فقط روز‌های آخر هفته وقت داشت درس دیانت بخواند.

شب و روزش رسیدگی به کار و مشکلات مردم بود. وقتی سال ۱۳۰۱، در تربت حیدریه زلزله آمد، تمام شهر، دور مدیریت او می‌گشت. چنانکه آمریکایی‌ها کمک‌های نقدیشان را برای «راشد» فرستادند و او کمک‌ها را پس فرستاد و نپذیرفت.
رئیس الوزای وقت احمدشاه، پس از حل مشکلات مردم در زلزله برای او ابلاغ تلگراف تشکر فرستاد. سال ۱۳۲۶ قمری، هفت ماه طول کشید تا پیاده رفت کربلا و برگشت. عاشق «آقا علی ابن موسی الرضا» بود و مزارش هم شد، گوشه‌ای از صحن آزادی.

پالاندوز

راز مقبره ۵ چهره عجیب در حرم حضرت رضا (ع) / از «نخودکی» و «پالاندوز» تا «جیگی‌جیگی» نوازنده


آقا محمدعارف عباسی است؛ مشهور به «پیر پالاندوز». معاصر شیخ بهایی بود. شغلش کفش‌دوزی بود و خط ثلث را به زیبایی می‌نوشت. درس نخوانده بود، اما جانش، مساله آموز صد مُدرس شده بود. آنچنانکه بعدها، از پیران سلسله ذَهبیه شد. آقا محمد، علم کیمیاگری می‌دانست و آنچه می‌دید و می‌شنید را کسی نمی‌دید. چنان با عشق «آقا علی ابن موسی الرضا» می‌زیست که گفته بود «آقا» را می‌بیند و با وی گفتگو می‌کند.
وقتی مُرد، مردم و مریدان، بیداد می‌کردند. سلطان محمد خدابنده دستور داد آرامگاهی در ضلع شرقی حرم برایش بنا کردند.

شیخ جعفر

راز مقبره ۵ چهره عجیب در حرم حضرت رضا (ع) / از «نخودکی» و «پالاندوز» تا «جیگی‌جیگی» نوازنده


آقاجعفر مجتهدی است. هرچه دار و ندار و املاک داشت را برای مردم محروم خرج کرد و بخشید. آنچنانکه «پینه دوز» شد. زندگی اش را پای فراگیری عرفان گذاشت. در اشتیاق زیارت عتبات به عراق مهاجرت کرد که به علت نداشتن جواز ورود، دستگیر و در عراق زندانی شد. خودش می‌گفت: زندان، توفیق اجباری شد تا به خلوت و شناخت خود بپردازد. بعداز آزادی از زندان، یک سال در نجف و هشت سال تمام شب‌ها را تا سحر در حرم امام حسین (ع) می‌گذراند. زندگی اش از راه دوختن کفش‌های کهنه می‌گذشت.

بعد‌ها در بحبوحه ناامنی کودتای عبدالکریم قاسم بر ضد ملک فیصل (پادشاه عراق) به ایران برگشت و شهر به شهر، گمنام می‌چرخید تا به مشهد رسید و ماند. عاشق اهل بیت بود. استاد کشمیری می‏ گفت: «آقا جعفر، خودش حرمِ اهل بیت‏ است.»؛ چنان با جانش در حریم «آقا علی ابن موسی الرضا» انس گرفته بود که آخرش در حجره‌ی ۲۴ صحن آزادی آرام گرفت؛ و این آخری: روایت یکی از مزار‌های متفاوت و شگفت انگیز است:

جیگی جیگی
معروف است به «جیگی جیگی»؛ اسم واقعی اش را هیچ کس ندانست. خانواده‌ای هم نداشت. دوره گرد بود و دف می‌زد و به آوازخوانی شهره بود.

اما آوازخوانی که چنان عشق اهل بیت را در دل داشت که در ایام شهادت و خصوصا کل دو ماه محرم و صفر را دست به دف و دایره نمی‌برد و کسی او را در شهر نمی‌دید.

«جیگی جیگی، ننه خانم»، هر روز صبح می‌آمد مقابل حرم می‌ایستاد و به امام رضا (ع) سلام می‌داد و بلند آواز می‌خواند:
جیگی جیگی، ننه خانوم
بیا بشین روی زانوم
روی زانوم، سنجد داره
یه کمی بخور، قوت داره
همه گفته اند درباره او که: هر باری که گنبد و بارگاه حرم «آقا علی ابن موسی الرضا» را می‌دید، تنبکش را به نشانه احترام و ادب، پشت سر یا زیر لباس مُندرسش پنهان می‌کرد و پس از سلام به حضرت، آوازه خوانی و تنبک زنی می‌کرد.
خانه او درسطح شهر، مشهور بود به «غار». اتاقکی غار مانند در داخل کال (کانال) انتهای کوچه نوغان جایی نزدیک دبیرستان حاج تقی آقا بزرگ.

«جیگی جیگی» چگونه در حرم دفن شد؟

چون هیچ خانواده‌ای نداشت، جنازه‌اش را به غسالخانه شهر در میدان طبرسی بردند. یک شب در غسالخانه ماند و قرار شد توسط ماموران شهرداری در قبرستان «گلشور» - قبرستان عمومی شهر- دفن شود. همزمان با انتقال جسد «جیگی جیگی» به سردخانه، جنازه یکی از تجار معروف مشهد را شبانه به غسالخانه آوردند.

صبحگاه خانواده مرد تاجر، جنازه را تحویل گرفتند و پس از انجام مراسمی خاص، راهی حرم حضرت رضا (ع) شدند. کارگران شهرداری هم جنازه موجود را برای دفن به قبرستان عمومی شهر بردند و بی کس و تنها، کفن و دفنش را به سرعت انجام دادند.
هنگام وداع و دفن تاجر، وقتی کفن را کنار زدند، متعجبانه متوجه شدند که این جنازه او نیست. وقتی به غسالخانه برگشتند، فهمیدند این جنازه «جیگی جیگی» بوده است. خانواده مرد تاجر وقتی به قبرستان «گلشور» مراجعه کردند، دیدند که جنازه پدرشان دفن شده و هرچه تلاش کردند، مراجع تقلید مشهد مجوز نبش قبر ندادند. از سوی دیگر هم به دستور مراجع، جنازه «جیگی جیگی» در همان قبر مرد تاجر در حرم دفن شد.

به این ترتیب آن نوازنده‌ی دوره گرد و گمنام، در ایوان شمالی صحن عباسی (انقلاب) آرام گرفت. همان بارگاهی که «جیگی جیگی»، هر روز صبح، طنین آوازش را با سلام به امامش آغاز می‌کرد.

آمدم‌ای شاه پناهم بده / خط امانی زِ گناهم بده‌ای حرمت ملجا درماندگان / دور مران، از درو راهم بده
لایق وصل تو که من نیستم / اذن به یک لحظه نگاهم بده

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۱:۴۴ ۱۸ تير ۱۴۰۱
اسلام علیک یاامام رضاجانم..مدت هاست نیومدم به پابوست اماامسال بدجوردلم هواتوکرده.چرامنونمیخای ایقدقسمت دادم به جوادت چراروموپس زدی .مگه نمیگن امام رضاروقسم به به جوادش حاجت میده .منم میخام برم زیارت .منم دل دارم ...یاامام رضامن بارهاوبارهاحاج اقانخودکی روقسم دادم وحاجت گرفتم..بازم قسمش میدم تامنوبطلبی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
یا امام رضا قربونت برم کمک من وبچه هام وخانوادم هم بکن ما به دعا شما خیلی محتاحیم انشاالله که ارزوی همه براورده بشه آقا جان برای عاقبت بخیری ما در هر دو دنیا دعا کن آقا دستگیرمون باش یا علی ابن موسی الرضا برای ظهور امام زمان هم دعای خاص کنید اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
مجید ولی قهرودی
۰۲:۳۴ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
البته توضیح شما بر اساس گفته ها درست است

ولی اونچه که خودتون توضیح دادین
ایشان کفش دوز بودند
پس پینه دوز بوده ( کفش دوز ) بوده
که به اشتباه
پالان دوز میگویند پالان برای حیوانات است
Iran (Islamic Republic of)
مجید ولی قهرودی
۰۲:۲۶ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
لطفا نام حاج شیخ رو اصلاح بفرمایید

با عرض سلام و احترام خدمت شما
تشکر از اینکه در مورد عارف کامل و واصل شخصیتی بی نظیر و بی همتا صحبت کردید
حاج شیخ حسنعلی اصفهانی نخودکی ( اعلی الله مقامه )
کتاب نشان از بی نشان ها
سلسله اساتید
حاج شیخ حسنعلی اصفهانی نخودکی ( اعلی الله مقامه )
استاد عارف جلیل القدر سید ابوالحسن حافظیان مشهدی صاحب کتاب لوح محفوظ

عارف جلیل القدر سید ابوالحسن حافظیان مشهدی اعلی الله مقامه
استاد پیرمهر حاج اقا حسین قنبری قائم
معروف به دکتر نباتی
کتاب جلوات حق در اثرات پیرمهر
Iran (Islamic Republic of)
عاشق امام رضا
۰۸:۳۰ ۲۲ دی ۱۴۰۰
بخدا خیلی گرفتارم روسیاهم یاامام رضا حاجت دلموبده خودت می دونی ان شاالله بیایم پابوس
Iran (Islamic Republic of)
بنده روسیاه
۰۷:۰۱ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
یا علی بن الموسی رضا
از حال دلم خبرداری کمکم کن
چندبار روسیاه به زیارتت آمدم ایندفعه بطلب روسفید بیام پابوست
Iran (Islamic Republic of)
كيانا
۲۳:۵۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دفن جيگي جيگي از همه جالبتر بود و عبرت انگيز تر كه نشون ميده اگر خدا بخواد اگراهل بيت بخوان همه غير ممكن ها ممكن خواهد شد من هر بار خدمت جدم اقا امام رضا امدم هر حاجتي در حد و اندازه خودم داشتم و از ايشان خواستم بهم دادند و براورده كردند اخرين باري كه خدمتشان براي پابوسي امدم زمستان سال نودوهشت بود از ايشان حاجت و خواسته اي داشتم و اميد دارم كه اين رو هم براورده كنند انشااالله شما خواننده محترم هم دعام كنيد لطفا
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا
۱۵:۳۰ ۱۸ دی ۱۳۹۸
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
امام رضا حاجتی دارم میدونی چی میخوام . یا غریب الغربا کمکم کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
یا امام رئوف، با خوندن حکایت پنجم اشکم جاری شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
یا امام رئوف، با خوندن حکایت پنجم اشکم جاری شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
عاقبت به خیری بشیم ان شاء الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
امام رضا خیلی مهربونه، هر چی ازش بخواین بهتون میده.
من اهل یکی از شهرستان های خراسان جنوبی ام خیلی دوست داشتم دانشگاهمو مشهد پیش امام رضا باشم ازش خواستم و دانشگاه مشهد قبول شدم، دو سال اینجا پیشش بودم تا اینکه دانشگام تموم شد برای خدمت اقدام کردم بازم دوس داشتم مشهد پیش این آقای مهربون باشم، دفترچم که اومد دیدم زده آموزشی ثامن مشهد (اشک تو چشام جمع شد)، طی این چند ماه آموزشی شبا میومدم یه جایی که مشرف به حرم بود و نور طلایی حرم از دور مشخص بود مینشستم و ازش میخواستم که قسمتم کنه بعد تقسیمات مکان خدمتم مشهد باشه، روزی که برگه های مکان خدمت اصلی رو پخش میکردن دیدم زده خراسان رضوی،بعد هم توی تقسیمات استان مکان خدمتم مشهد مشخص شد. خدمتمو شروع کردم نزدیک به پایان خدمت بود که امام رضا همسر خوبی نصیبم کرد و در حال حاضر که 3 سال از اون زمان میگذره داریم کنارش توی مشهد زندگی میکنیم، با اینکه خیلی بدی دیده ازم ولی بدونید که خیلی مهربونه، کافیه از ته دل ازش بخواین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
یا امام رضا ما رو هم دریاب
Iran (Islamic Republic of)
با نشان
۱۶:۵۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
یدُ الله فوق ایدیهم
-
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
کلمه سمزقند (محله ای در مشهد سمرقند نوشته شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا .
ياامام رضا كمكم كن خودت ميدوني چي ميخوام
Sweden
جابر
۰۴:۲۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
یا امام رضا ... باز هم یا امام رضا ...
Iran (Islamic Republic of)
هاشمی
۰۰:۱۷ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
سلام اقاجان یا علی بن موسی الرضا(ع)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
سلام کاش ما هم لیاقت جیگی جیگی رو داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
به نظرتون سلام بر امام مهربانیها برا کیا سخته که منفی میدن؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
یا رضا حاجتم را بده . محتاج نگاهتم
Iran (Islamic Republic of)
بی نشان
۱۹:۴۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
یا امام رضا ما رو دریاب
شفاعت ما رو در روز قیامت از خدا بخواه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
لایق وصل تو که من نیستم
اذن به یک لحظه نگاهم بده
اللهم صل علی محمدوآل محمد و عجل فرجهم
حکایت آخر اشکم رو در آورد قربون معرفتت امام رئوف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
السلام علیک یاعلی بن الموسی الرضا
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۸:۲۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
صل الله علیک یا علی ابن موسی الرضا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
السلام علیک یاعلی بن موسی الرضا یا غریب الغربا دادمت به جان مادرت فاطمه به دادهمه مومن ومسلمان برس.
Iran (Islamic Republic of)
Ahmadikushki
۱۷:۳۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
السلام يا على بن موسى الرضا
اى ولا يتت بندگى حق را اقتضا
به زيارت خودطلبيدى اين بنده را
جز گناهان ندارم عملى ما به ازا
دستم بر دامنت اى رضاى ال نبى
شفاعتم فرماى اى شفيع روز جزا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
علامه طهرانی هم در صحن انقلاب است و شیخ بهایی و شیخ حر عاملی و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
یا امام رضا به داد من بیچاره برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
باسلام
وخسته نباشی خدمت مردوم شریف ایران عزیز
من در محله نوغان مشهد زندگی میکنم امسال غوغای به پا بود جای تک تک هموطنان در مشهدخالی بود.
انشالا ما مشهدیها لیاقت پیدا کنیم برا زوار امام رضا بیشتر خدمت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۱:۵۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
سلام.
خداوند شما رو در پناه امام عزیز مورد رحمت و مغفرت خویش قرار دهد انشاالله.
نائب الزیاره ماهم باشید.التماس دعا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
توروخدا نایب الزیاره منم باش التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ولی اله
۱۶:۲۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
سلام برآقای غریب پناه همگان بخصوص بی پناهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
شیخ حسنعلی نخودی صحیح است علی اکبر پدر ایشان بوده‌اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
حضرت شیخ حسنعلی مقدادی اصفهانی مشهور به نخودکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
السلام علیک یا امام رئوف یا ابالجواد یا علی ابن موسی الرضا علیه السلام گدای جوادت هستم آقا مددی دستم را بگیر و از این تنهایی برهان. یا ابالجواد مدد یا ابالجواد مدد یاابالجواد مدد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
السلام وعلیک یاعلی ابن الموسی الرضاجانم فدایت...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
جانم امام رضا
آقا جان من گنهکار روسیاه رو هم بطلب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
به سلیمان جهان ازطرف مورسلام.
السلام علیک یاعلی ابن موسی الرضا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
از واقعه جیگی جیگی فهمیدم باادب بودن درباره اهل بیت علیهم السلام میتونی عاقبت به خیر بشی فقط ادب ادب ادب ...گستاخی و بی ادبی هست که آدم رو بدبخت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
ایول.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
خیلی جالب بود

خانواده مرد تاجر وقتی به قبرستان «گلشور» مراجعه کردند، دیدند که جنازه پدرشان دفن شده و هرچه تلاش کردند، مراجع تقلید مشهد مجوز نبش قبر ندادند. از سوی دیگر هم به دستور مراجع، جنازه «جیگی جیگی» در همان قبر مرد تاجر در حرم دفن شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
فقط ماجرای جیگی جیگی با حال بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
یا امام رضا علیه السلام ای ضامن آهو به من هم نگاهی کن و مرا هم نجات بده ای امام رئوف و مهربان دوستت دارم ولی بنده رو سیاه خدا هستم یکبار به من نظر کردی در گذشته های دور و نجاتم دادی الانم نجاتم بده
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۲:۵۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
خوشا به سعادتشان
آقا جان کمکمون کن آبرو و شرف و عزتمون رو حفظ کن محتاج نامرد نکن ما را..عاقبت بخیر بشیم ان شاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
اون یه نفر مخالف کیه؟؟؟حالادیگه مطمئن شدم دشمنا هم این اخبار رو میخونن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
سلام بر آقای مهربان، علی بن موسی الرضا
Iran (Islamic Republic of)
سیده طوبی
۱۲:۲۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و معدن الرساله .
السلام علی عَلیِ بن موسی الرضا المرتضی ، الامام النقی التقی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
السلام علیک یا ضامن آهو
به حق همین ماهو این روز عزیز شفای همه مریضا رو بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
جیک جیکی ، خاطره ای است عجیب و عبرت آموز .
از سر اخلاص به درگاه امام رضا بروید و ببینید که چه کراماتی دارد این حضرت .
جیک جیکی هم از سر اخلاص تنبک میزد ، دستمزدش هم را هم از مردم می گرفت و دل زائر امام رضا ع هم خشنود بود .
حتما دعای خیر یکی از آن زوار امام رضا ع ، در حقش ، باعث رونق آخرتش شد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
لطفا بیشتر از کرامات امام رضا ع بگویید و بنویسید .
بنده می خواستم استخدام علوم پزشکی مشهد شوم و شرط بومی بودن را نداشتم ،
اسفندماه و زمستان بود . سال 1388
روز جمعه هم شلوغ بود و داخل ضریح دستم به خود ضریح نرسید .
قبل از امتحان به زیارت حضرت رضا ع آمدم ، از داخل ضریح یک آقایی به طور دویدن به سمتم آمد و کلاه سبزی داشت .
می خواستم شروع کنم به خواندن زیارتنامه ، شانس بنده هم آن آقا خودش را به من رساند و گفتند ، بلندتر بخوان تا بشنوم .
من هم که حرصم گرفته بود و باید سریع میرفتم برای امتحان .
مجبور شدم و خواندم . بعد از آن این آقا از من تشکر کردو و با همان حالت دویدن رفت داخل محوطه ضریح و دیگر ندیدمش .
رفتم امتحان دادم و اتفاقا قبول شدم با بهترین نمرات .
برخی مواقع فکر می کنم که چرا یک نشان و یا چیزی از آن آقا نخواستم ؟
چرا آن آقا وقتی از سمت ضریح بیرون آمد ، توانست بدود و با دویدن هم وارد دور ضریح شد ، اون هم تو اون شلوغی سرسام آور ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
خوش به سعادتتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
ای کاش چشم دلت را باز میکردی ، شاید از اولیا و یا فرد خاصی بود .
الان چی کار می کنید ؟
چه فرصت مغتنمی را از دست دادی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
چقدر دلتنگ امام رضا هستم...
Iran (Islamic Republic of)
Zar
۱۱:۵۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
خدایا چنان کن سرانجام کار...تو خشنود باشی و رستگار...عاقبت بخیر بهترین دعا در حق هم هست
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۱:۵۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
خیلی جالب بود مارا هم نیم نگاهی از آن حضرت دوست کافیست
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۱:۴۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا علیه السلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
قبرستان گلشور واقع درکوی طلاب حال شده پارک اون اتفاق سال ۱۳۵۰ بود بیشتر مردم کوی طلاب این خبر راشنیدنند
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۳۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
بسیارجالب بود
Iran (Islamic Republic of)
حسين
۱۳:۳۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
ياامام رضا كمكم كن خودت ميدوني چي ميخوام
آخرین اخبار