برنامه ریزی درسی صحیح، یکی از رمزهای موفقیت تحصیلی

کارشناس ارشد مشاوره گفت: داشتن برنامه ریزی درسی اصولی و منطبق بر توانایی ها و تفاوت های فردی یکی از رموز موفقیت تحصیلی دانش آموزان است.

زهرا سرمست کارشناس ارشد مشاوره در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در این شکی نیست که برنامه ریزی درسی یکی از عوامل موفقیت در تحصیل است، اما باید روش درست برنامه ریزی را آموخت و نکات زیادی را در تدوین برنامه درسی در نظر گرفت که از جمله این نکات وجود تفاوت‌های فردی مانند؛ تفاوت در استعدادها، روحیات، ویژگی‌های جسمانی، ساعت زیستی یا همان ساعت خواب و بیداری است و توجه به این تفاوت‌ها منجر به تنظیم برنامه‌ای منحصر به فرد و متناسب با ویژگی‌های شخصی دانش آموز خواهد شد.

او افزود: گام نخست در برنامه ریزی دقیق تهیه جدولی است که در آن مواردی همچون روز‌ها و ساعات هفته، زمان خواب و بیداری، تعداد و زمان وعده‌های غذایی، ساعات مدرسه، اوقات فراغت و کلاس‌های فوق العاده گنجانده و تنظیم شود که این برنامه کمک می‌کند تا فرد بتواند یک ارزیابی کلی از برنامه‌ها و زمان‌های مطالعه داشته باشد و بدین گونه فعالیت‌های غیر ضروری را که موجب اتلاف وقت می‌شود از برنامه حذف کنیم.

سرمست بیان کرد: برنامه درسی باید ساده و انجام پذیر بوده و با ظرفیت، کشش و توان فرد متناسب باشد و به صورت آهسته و پیوسته ساعات مطالعه را افزایش داد، در غیر این صورت دلزدگی و بی انگیزگی به سراغ دانش آموز می‌آید و باعث افت عملکرد او خواهد شد.

کارشناس ارشد مشاوره اظهار داشت: در برنامه درسی باید ۳ مجموعه فعالیت در نظر گرفته شودکه این زمان‌ها شامل؛ مطالعه، خواب و تفریح می‌شود و هر کدام در جایگاه خود حائز اهمیت است و اصلا نباید هیچ یک را فدای دیگری کرد، مثلا نباید برای افزایش ساعات مطالعه از زمان‌های خواب یا تفریح کم کرد، زیرا نبود هر کدام باعث بر هم خوردن تعادل دانش آموز و کاهش کارایی او می‌گردد.

او تصریح کرد: خواب مناسب و کافی بر سلامت جسم و روح تأثیر بسزایی دارد و همچنین تفریح و ارتباطات خانوادگی و دوستانه باعث افزایش آرامش روانی و انگیزه فرد شده تا با انرژی مثبت بیشتری تلاش کند و البته نباید در هیچ یک افراط و تفریط داشت.

زهرا سرمست اذعان داشت: دانش آموز بعد از تهیه و تدوین برنامه درسی مناسب و متعادل باید محتویات آن را با خانواده در میان بگذارد چنین کاری نتایج خوبی دارد ازجمله؛ هماهنگی و توافق بین دانش آموز و خانواده بر سر مسائلی همچون زمان بندی سفر، تفریح و ارتباطات فامیلی و اینکه دیگر نیازی به تذکر و یادآوری مکرر والدین به شخص نیست که اثر وضعی آن افزایش درک متقابل و کاهش تنش و استرس دانش آموز و خانواده است.

انتهای پیام/گ

اهمیت برنامه ریزی درسی در موفقیت دانش آموزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.