مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

افزایش ۱۰ درصدی تولید مرکبات/ایران سومین تولیدکننده کیوی در دنیاست

شعبانی گفت: امسال پیش بینی می شود مجموع تولید مرکبات با افزایش ۱۰ درصدی به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن برسد.

یسمحمد رضا شعبانی مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش ۱۰ درصدی تولید مرکبات خبر داد و گفت: امسال پیش بینی می شود که مجموع تولید مرکبات مازندران به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن برسد که یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن به پرتقال و مابقی نارنگی اختصاص دارد.

وی افزود: با توجه به وضعیت مطلوب تولید مرکبات، روان سازی صادرات امری ضروری است چرا که صادرکنندگان با مشکلات بازگشت ارز به کشور رو به رو هستند.

شعبانی ادامه داد: تصمیمات خلق الساعه دولت در جلوگیری از صادرات یا اخذ تعرفه بالا مشکلات متعددی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است که با این وجود صادرکنندگان رغبتی به امر صادرات ندارند.


بیشتر بخوانید: محدودیتی در صادرات مرکبات وجود ندارد/سرانه مصرف مرکبات 5 برابر متوسط جهانی


مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه تولید محصولات باغی به ۲۰ میلیون تن می رسد، بیان کرد: دولت و بانک مرکزی باید امر صادرات را روان سازی کند چرا که تصمیمات ناگهانی صادرات به معنای دست کردن در جیب کشاورزان است.

وی درباره آخرین وضعیت تولید کیوی گفت: برآوردها حاکی از آن است که امسال تولید کیوی به بیش از ۳۰۰ هزارتن برسد که این میزان با مدت مشابه سال قبل تفاوتی ندارد.

به گفته شعبانی، با توجه به سرانه مصرف پایین کیوی، ۶۰ تا ۷۰ درصد کیوی به بازارهای هدف صادر می شود.

این مقام مسئول مجموع تولید مرکبات کل کشور را ۵ میلیون تن اعلام کرد و گفت: متوسط سرانه مصرف مرکبات دنیا ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم است، در حالی که در کشور ما با احتساب لیموترش و لیموشیرین سه برابر مصرف دنیاست.

وی با اشاره به اینکه ایران جز سومین تا چهارمین تولیدکننده کیوی در دنیا به شمار می رود، اظهار کرد: در تولید مرکبات ایران جز رتبه پنجم تا ششم در دنیا محسوب می شود.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران با تاکید بر صادرات مرکبات بیان کرد: علی رغم سرانه مصرف بالای مرکبات در کشور، بیش از یک میلیون تن محصول با رفع موانع و تسهیل گری صادرات به بازارهای هدف صادر شود.

انتهای پیام/

 ۷۰ درصدی کیوی تولیدی صادر می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کشاورز
۱۳:۴۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
چرا کسی نمی آد کیوی رو از کشاورز بخره . مگه کشاورز چی داره چرا خبری از مشتری نیست
آخرین اخبار