رئیس اداره امور عشایری قم مطرح کرد؛

مشکل در کوچ عشایر با واگذاری مراتع

تندرو گفت: واگذاری مراتع موردنیاز زندگی عشایر استان به نهاد‌های دولتی و خصوصی طی مقاطع مختلف، در کوچ آنان مشکل ایجاد می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، محمود تندرو رئیس اداره امور عشایری قم گفت: همچنین اجرای طرح‌های عمرانی در مسیر کوچ عشایر استان، زندگی طبیعی آنان را با مشکل مواجه می‌سازد که برای جلوگیری از این آسیب، باید برای آمدوشد عشایر در محل برخورد با این طرح‌ها، زیرگذر و یا روگذر احداث شود.

او در ادامه با اشاره به سایر مشکل‌های عشایر ساکن قم، افزود: عشایر استان باوجود انتقال مستمر آب به‌وسیله تانکر، در مواقعی برای دسترسی به آب سالم و بهداشتی با مشکل مواجه می‌شوند که برای آب‌رسانی به‌موقع به آنان باید در مناطق محل حضورشان، ایستگاه‌های دایمی عرضه آب ایجاد شود.

او اظهار داشت: رساندن آب و سایر مایحتاج عشایر استان به‌صورت مطلوب، همچنین نیازمند اصلاح و بهسازی راه‌های دسترسی به مکان‌های حضور عشایر ساکن در قم است.

تندرو گفت: عشایر استان در تامین نهاده‌های موردنیاز برای پرورش دام‌هایشان به حمایت‌های دولتی نیاز دارند و باید تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار آنان قرار گیرد تا بتوانند درزمینهٔ تولید گوشت قرمز ظرفیت‌های فراوان خود را نشان دهند.

او بیان کرد: اگر کاروانسرا و یا مکان دیگری در محدوده آمدوشد عشایر برای عرضه محصولات تولیدی آنان، اختصاص داده شود، عشایر استان می‌توانند سطح درآمد خود را افزایش دهند و این به حفظ زندگی عشایری در قم کمک شایانی می‌کند.

او ادامه داد: آموزش مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی در قالب دوره‌های سوادآموزی نیز ازجمله مهم‌ترین نیاز‌های عشایر استان است که باید هرچه سریع‌تر با امضا تفاهم‌نامه‌های مشترک میان نهاد‌های متولی اجرایی شود.

بر اساس آخرین سرشماری، ۳۰۵ خانوار عشایری در قم حضور دارند؛ هر خانواده عشایر به‌طور متوسط ۶ عضو دارد، با این حساب می‌توان گفت در این استان حدود ۲ هزار تن از عشایر کشور مشغول زندگی و فعالیت هستند.

علاوه بر ایل کلکو، شاهسون، میش مست، زند، عرب و کتی، عشایر دیگری هم در استان قم حضور دارند و براساس منابع تاریخی، قم در پذیرایی از عشایر قدمت بالاتری نسبت به استان‌های هم‌جوار خود دارد.

عشایر حاضر در استان قم بیش از ۶ هزار نفر شتر و ۲۲ هزار دام سبک در اختیاردارند و درزمینهٔ تولید گوشت قرمز و محصول‌های لبنی فعالیت می‌کنند.

عشایر استان قم همچنین در تولید انواع صنایع‌دستی و همچنین قالی‌بافی دارای سبک و مهارت خاصی هستند.

انتهای پیام/الف

واگذاری مراتع موردنیاز عشایر در کوچ آنان مشکل ایجاد می‌کند

برچسب ها: صنایع دستی ، عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.