سوال‌های شرعی خود را درباره «اهمیت و احکام تقلید» در اینجا مطرح کنید

شما مخاطبان محترم می‌توانید سوال‌های شرعی خود را درباره «ضرورت تقلید و احکام آن» از ما بپرسید.

سوال‌های شرعی خود را درباره «اهمیت و احکام تقلید» در اینجا مطرح کنیدبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مسائلی که هر روز با آن سر و کار داریم بحث وجوب تقلید و احکام مربوط به آن است. چرایی وجوب تقلید کردن و اینکه چرا باید از مرجعی تقلید کنیم در حالی که خودمان  «عقل» داریم، چه مرجعی صلاحیت تقلید را دارد  و اعلم به چه کسی اطلاق می شود، از جمله سوالاتی است که شاید بارها به ذهن ما خطور کرده باشد. 

شما مخاطبان محترم می‌توانید سوال‌های خود در زمینه ضرورت و احکام تقلید و همچنین شرایط مرجع تقلید را در بخش نظرات همین گزارش مطرح کنید. پاسخ سوال‌های شما روز جمعه هفدهم آبان ماه، با توجه به فتوای مراجع تقلید در سایت باشگاه خبرنگاران جوان منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/ 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خدا
۱۱:۴۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
احکام آیت الله مکارم راحتتره یا آیت الله خامنه ای؟
Germany
Ali
۲۳:۳۶ ۲۱ آبان ۱۳۹۸
سلام
پس پاسخها کی منتشر میشود؟
امروز 21 آبان بود.
Iran (Islamic Republic of)
رحمان
۱۳:۳۲ ۱۲ آبان ۱۳۹۸
سلام.
من در سن ۱۵ سالگی (زمان انتخاب مرجع تقلید) نمیدونستم کی چه مرجعی رو انتخاب کنم، ولی چون یه کتاب مرجع تقلید داشتیم توی خونه، منم گفتم همین مرجع رو انتخاب میکنم."مرجع تقلید معروفی هم هست" و تا الان که سنم ۲۷ سال هست از احکام‌‌اش تبعیت کردم.
میترسم بعضی مواقع بخاطر سهل انگاری و کوتاهی خودم،( که متاسفانه تا الان اتفاق هم افتاده) گناه یا کار مکروه انجام بدم .
آیا الان علم به اینکه من در سن ۱۵ سالگی زیاد آگاهی نداشتم و به دلیل اینکه کتاب این مرجع تقلید در دسترسم بود انتخابش کردم الان میتونم عوضش کنم.
درضمن مرجع تقلید کنونی من الان زنده هست.
پیشاپیش از پاسختون هم بسیار سپاسگزارم.
Iran (Islamic Republic of)
پارسا
۲۲:۵۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
ایا حتما باید از مرجع زنده تقلید کرد ؟ نمیشه از امامان معصوم تقلید کرد بنا بر احادیث درست و اثباتشده و تعید شده اون بزرگواران ؟
Iran (Islamic Republic of)
هدایت
۱۸:۴۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
در حال حاضر چند مرجع تقلید وجود دارد ؟
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۸:۲۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
من حدود 100 میلیون در سال 96 داشتم و قصد داشتم آپارتمان کوچکم را عوض کنم. ولی با گران شدن خانه اکنون دیگر نمی توانم این کار را انجام دهم ضمن آنکه به حرف مسئولان نظام گوش دادم و پولم را در بانک نگه داشتم و به طلا و ارز تبدیل نکردم تا الآن کمکم کند. حالا این ضرر هنگفت و از دست دادن سرمایه من تقصیر کیست؟ من آنرا باید از که مطالبه کنم؟ آیا باید از این به بعد به حرف مسئلان نظام که برخی از آنان مرجع تقلید هستند گوش دهم؟
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
m
۱۶:۱۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
سلام علیکم
آیا شخصی که هم اکنون از یک مرجع تقلید زنده در حال تقلید میباشد میتواند مرجع تقلید خود را تغییر دهد و از یک مرجع تقلید دیگر تبعیت کند؟
Iran (Islamic Republic of)
دکتر شایان
۱۵:۳۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
سوال من این است که ایا سوال پرسیدن در مورد تقلید واجب است یا مستحب یا واجب کفایی یا اوجب واجبات یا با شرع مشکل دارد ؟ ممنون میشم جواب خیلی تخصصی من رو یکی از دانشمندان پاسخ دهند.
Germany
Ali
۱۱:۵۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
با سلام و تشکر از مطرح کردن این مبحث مهم،
سوال بنده راجع به نکتهٔ ظریف دیگری است که به موازات مبحث مهم «تقلید» وجود دارد. خلاصه و بدون مقدمه عرض کنم که بسیاری هم هستند مثل خود بنده که علیرغم معتقد بودن به مسالهٔ مهم تقلید، مشکل عدم پاسخگیری مناسب از مرجع تقلیدشان را دارند. سوالی‌ برایشان پیش می‌آید، ابتدا سعی‌ میکنند خود جواب آنرا بیابند اما پس از ناامید شدن از اطرافیان و منابع قابل دسترس، سوال را با دقت و سعی‌ بر سادگی‌ بیان نوشته و به مرجع تقلیدشان ارسال میکنند اما پس از مدتی‌ جوابی‌ دریافت میکنند که بسیار ناامیدکننده و حتی بعضا نامحترمانه است! مثلا جواب سوالی‌ که وقت سر آن صرف شده تا دقیق باشد با چند کلمه مثل "چنین مسئله‌ای در رساله معظم له وجود ندارد" بسیار نامحترمانه و حتی بی‌ادبانه می‌باشد. چراکه مقلد انتظار ندارد که فرد متصدی پاسخگویی فقط زحمت کشیده و به رساله رجوع کند! بلکه انتظار میرود در چنین شرایطی ایشان به خود مرجع رجوع کرده و سوال را بپرسد. اگر هم مرجع گفت نمیداند، به ما بگوید ایشان نمیدانند و شما مجاز هستید از مرجع دیگری سوال خود را بپرسید. نه اینکه با جواب‌های کوتاه و بدون مسئولیت درست مثل یک فرد ماشینی که فقط کپی‌ و پیست یاد گرفته با مردم برخورد شود!
به نظر شما آیا حضور چنین افرادی در دفاتر پاسخگویی مراجع عظام باعث پیشرفت مسالهٔ «تقلید» میشود یا اینکه مقلدین را از اصل اینکه اصلا آیا باید تقلید کرد یا نه ناامید کرده تا از مراجعه‌ی دفعهٔ بعد به مرجع تقلیدشان خودداری کنند؟
لطفا این سوال از همهٔ مراجع عظام پرسیده شود تا همهٔ ایشان از حضور افراد پاسخگو در دفاترشان بیش از پیش مطلع شوند.
با تشکر و در پناه حق
Iran (Islamic Republic of)
سلام برمهدی
۱۱:۴۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
اگرمرجع تفلیدم راانتخاب کنم وبه اوازهرنظراعتمادداشته باشم واوهمه شرایط راداشته باشدوعالمی بزرگ باشداماپس ازچندسال ایشان حکم اشتباهی بدهندومن انجام دهم وبعدازمدتی اواعلام کندحکم اشتباه بوده وتصحیح کندوبرای من امکان جبران نباشدتکلیف شرعی من چیست