رئیس بسیج دانش آموزی کشور مطرح کرد؛

محمد حسین فهمیده ،قهرمانی نوجوان،اسطوره ای جاودانه

رئیس بسیج دانش آموزی کشور:هشتم آبان هر سال، یادآور خاطره رزمنده کوچکی است که با نثار جان خود ،حماسه شگفتی درتاریخ انقلاب اسلامی ایران رقم زد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  البرز، شهید محمد حسین فهمیده تنها ۱۳ بهار از زندگی را دید،قهرمان نوجوانی که  عزم خود را جزم کرده بود برای نا بودی دشمنانی که  سرزمین مادری را نشانه گرفته بودند.

محمد حسین متولد اول اردیبهشت ۱۳۴۶ در روستای سراجه قم بود. سال ۱۳۵۶ با خانواده‌اش به کرج مهاجرت کرد و بیست و پنجم شهریور ماه ۱۳۵۹، یک هفته پیش از آغاز رسمی جنگ، همراه نیروی مقاومت بسیج به جبهه خرمشهر اعزام شد.

حسین فهمیده نوجوانی است که رهبر کبیر انقلاب در رابطه با او فرمود: رهبر ما آن طفل ۱۳ ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صد‌ها زبان و قلم بزرگ‌تر است با نارنجک خود را زیر تانک انداخت و آن را منهدم کرد و خود نیز شربت شهادت نوشید.

 

محمد حسین فهمیده ،قهرمانی نوجوان،اسطوره ای جاودانه

 

دفاع مقدس صد‌ها قهرمان نوجوان مثل شهید فهمیده دارد

سردار علی صابر ماهانی، رئیس بسیج دانش آموزی کشور امروز به مناسبت سالروز شهادت محمد حسین فهمیده  در دیدار با خانواده  این شهید گفت :شهید فهمیده از اصالت‌های دفاع مقدس است و حضور در خانواده این شهید دانش آموز برای ما توفیق به شمار می‌آید. 

او با اشاره به چهلمین سالگرد تاسیس بسیج مستضعفین کشور، افزود: طبق هماهنگی با معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش مقرر شد از هشتم آبان ماه ۴۰ هزار یادواره شهید را با محوریت شهید فهمیده و شهدای دانش آموز در مدارس به ویژه در دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها برگزار کنیم.

ماهانی با اشاره به اینکه طی این برنامه ریزی دانش اموزان ،بیش از پیش با فرهنگ ایثار و شهادت و رشادت‌های هم سن و سالان خود در هشت سال دفاع مقدس آشنا خواهند شد، گفت: این یادواره‌ها با محوریت خود دانش آموزان است تا خود آن‌ها در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت نقش داشته باشند.

به گفته او کتاب شهیدان فهمیده که در آن ۴۳ شهید ،نظیر کار شهید فهمیده انجام دادند به زبان انگلیسی ترجمه و رونمایی شده است و در اختیار مدارس خارج از کشور قرار خواهد گرفت.

ماهانی در پایان به اعزام راهیان نور اشاره کرد و گفت: افتتاحیه این آئین در سال جاری از کنار مرقد امام خمینی (ره) انجام خواهد شد و سعی داریم ۴۰ هزار دانش اموز در مرحله اول اعزام شوند، البته هدفگداری ما اعزام ۷۰۰ هزار دانش اموز است، اما قطعا باید زمینه‌های اعتباری و مالی فراهم شود و در خصوص ریل و قطار ایمن سازی صورت گیرد.

 

محمد حسین فهمیده ،قهرمانی نوجوان،اسطوره ای جاودانه

حماسه شهید فهمیده حماسه شگفتی ساز در تاریخ ایران

یوسف مولایی ،فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) نیز دراین دیدار گفت: حماسه شهید فهمیده یک شگفتی در تاریخ انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که نباید به فراموشی سپرده شود، پاکی، شجاعت، استقلال‌طلبی، ایثار و ازخودگذشتگی ازجمله ویژگی‌هایی هستند که سراسر وجود شهید فهمیده مالامال از آن‌ها بود.

فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز گفت: با نگاهی به دفاع مقدس می توانیم به مجموعه ای از نقش ها در پیروزی و طی شدن مسیر دست پیدا کنیم که یکی از آن ها نقش پذیری دانش‌آموزان, اساتید و مردم بوده است.

او  افزود: حسین فهمیده که یک دانش آموز بود به درستی نقش خود را ایفا کرد و با تصمیم گیری درست و درک شرایط ،موقعیتی را فراهم ساخت تا پایه های دشمن متزلزل شود.

مولایی گفت: محمدحسین فهمیده با تقدیم دارایی خود از نوجوان ۱۳رساله به رهبر یک ملت رسید، که لازمه این ارتقاء مقام ،طی کردن ۱۰۰ سال راه و مسیر درست است.

یوسف مولایی گفت: با یادآوری حماسه آفرینی نوجوانان این مرز و بوم گفت: امروز سالروز شهادت «حسین فهمیده» است. روزی که به همین بهانه، روز «بسیج دانش آموزی» نام‌گذاری شده است. اما حسین فهمیده، تنها دانش آموز شهید جنگ تحمیلی نبود. تاریخ دفاع ۸ ساله ایرانیان، نام‌های دیگری را هم ثبت کرده است، نام رزمنده‌های کوچکی که تبدیل به قهرمان‌های بزرگ تاریخ ایران شدند. 

 

محمد حسین فهمیده ،قهرمانی نوجوان،اسطوره ای جاودانه

 

سرباز کوچک امام حماسه آفرین بود

فرشته فهمیده، خواهر حسین فهمیده است و در رابطه با برادر شهید کوچک‌تر خود می‌گوید:روز اول مهر ۵۹ طبق برنامه هر سال محمد حسین  ما را روانه مدرسه کرد و خودش به بهانه فوتبال از منزل خارج شد؛ آن زمان من کلاس چهارم بودم، محمدحسین فکر می‌کرد به دلیل اینکه پدرم شغل آزاد داشت و نمی‌تواند به همه کار‌ها نظارت کند می‌گفت در نبود پدر شما فکر کنید من پدر و بزرگتان هستم، او تمام کار‌های ما را مانند درس خواندن و پوشش زیرنظر داشت.

خواهر شهید فهمیده که معاون پرورشی فرهنگی آموزش وپرورش البرز نیز هست گفت:یکی از مسائل مختلف که محمدحسین به آن دقت فراوان می‌کرد این بود که برای  مادرم  به عنوان بزرگ منزل احترام خاصی  قائل شویم و اجازه ندهیم بیش از حد کار کند، او حتی برای من و خواهرم تقسیم کار کرده بود تا کار‌ها برای مادرم سنگین نباشد.

فرشته فهمیده که خاطرات برادرش در قاب یادگاری هایش نقش بسته درادامه می گوید:عشق او به رهبری ویژگی شاخصش بود. همیشه می‌گفت که وقتی آقا مسئله‌ای را امر می‌کنند دوست دارم اولین بسیجی باشم که به فرمان ایشان لبیک می‌گویم.

 

محمد حسین فهمیده ،قهرمانی نوجوان،اسطوره ای جاودانه

 

او افزود:با وجود سن کم تمام نوار‌های سخنرانی‌های امام (ره) را به دقت گوش می‌کرد و روی کاغذ می‌نوشت و با تکثیر آن سخنان، آن‌ها را در میان مردم پخش می‌کرد. فضای قم برای فعالیت‌های انقلابی او مساعد بود و با مهاجرت خانواده به کرج به دلیل جو حاکم بر محلات و شهر انجام کار‌های انقلابی بسیار کاهش یافت، اما محمدحسین از هیچ کوششی برای مجاب ساختن هم‌سن و سالانش برای انجام فعالیت‌های انقلابی فروگذار نمی‌کرد. او جسور و بی‌باک بود و به همین خاطر در سن نوجوانی در جریان تسخیر لانه جاسوسی حضور یافت و حتی بر بالای دیوار سفارت آمریکا رفت.

خواهر شهید فهمیده گفت: محمد حسین درسیزده سالگی  به خود نارنجک بست و به زیر تانک دشمن رفت. این اقدام او سبب شد تا دشمن کمی در پیشروی دچار وقفه شود. سپس جسد نیمه‌سوخته‌ او را به ما تحویل دادند که با احترام و شکوه فراوانی چند روز پس از شهادتش در قطعه ۲۴ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

سنگر حماسه این مرز و بوم خالی نمی شود

شرح دلاوری‌های شهید محمد حسین فهمیده و دیگر شهدای دفاع مقدس را نمی‌توان تحت هیچ عنوانی از صفحه تاریخ پاک کرد بلکه باید این تاریخ گرانبها را بار‌ها خواند و به این ایثار و دلاوری افتخار کرد.

شاید دشمن نام عوض کند ومیدان نبرد تغییر کند اما سنگر حماسه و ایثار این مرز و بوم هرگز خالی نمی شود از نوجوانان و جوانانی که جان می دهند اماتسلیم باطل نمی شوند.

بقایای پیکر شهید حسین فهمیده در بهشت زهرا، قطعه ۲۴، ردیف ۴۴، شماره ۱۱، به خاک سپرده شده است.

انتهای پیام/ش.ج

برچسب ها: شهادت ، بنیاد شهید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.