زارعی در گفت‌وگوی ویژه خبری:

موضع شخصیت‌های سیاسی عراق پخته‌تر شده است/ بعثی‌ها، بقایای داعش و جریان انحرافی در مشکلات اخیر نقش اساسی ایفا می‌کنند


کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: موضع شخصیت‌های سیاسی عراق پخته‌تر شده و مواضع ریاست جمهوری، پارلمان و دولت با هم‌گرایی روبرو است.


موضع شخصیت‌های سیاسی عراق پخته‌تر شده است/ بعثی‌ها، بقایای داعش و جریان انحرافی در مشکلات اخیر نقش اساسی ایفا می‌کنندبه گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آخرین تحولات عراق و لبنان امشب ۸ آبان ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا و اکبری کارشناس مسائل منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در ابتدا با اشاره به اینکه مرحله اول تظاهرات و تجمعات در عراق در مهر ماه قبل از اربعین صورت گرفت، گفت: در آن تظاهرات ۱۵۰ نفر کشته شدند، به طوری که این قضايا با یک تندی به وجود آمد و حکایت از نوعی بهم ریختگی داشت لذا مواضع شخصیت‌های عراقی در آن دوران چندان واضح نبود و به صورت ضدونقیض مطرح می‌شد.

او با اشاره به اینکه در مقطع اربعین تظاهرات و تجمعات یک هفته قطع شد و پس از اربعین دوباره تظاهرات به راه افتاد، افزود: تعداد کشته‌شده‌ها نسبت به دوره قبل کمتر بود، به طوری که به حدود ۵۰ نفر رسید، اوضاع در عراق به سمت وضعیت متعادل‌تری پیش می‌رود و موضع شخصیت‌های سیاسی پخته‌تر شده و مواضع ریاست جمهوری، پارلمان و دولت با هم‌گرایی روبرو است.

ّاین کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به بیانیه‌ای که توسط سه ائتلاف فتح، دولت قانون و جریان حکمت ملی منتشر شد، ادامه داد: این سه ائتلاف دعوت به آرامش داشتند، به طوری که تاکیدشان بر بقای دولت است.

زارعی با اشاره به اینکه عقلانیت در صحنه پیدا شده است عنوان کرد: گروه‌های مختلفی هستند که در مشکلات اخیر نقش اساسی ایفا می‌کنند که شامل بعثی‌ها، بقایای داعش و جریان انحرافی که داعیه امام زمانی دارند است.

او با اشاره به این که عناصر بعثی برای بازگشت به قدرت تلاش می‌کنند گفت: داعش ضربه محکمی از شیعیان خورد و آنها منتظر فرصت برای بروز جنایات هستند، از سوی دیگر نیز جریانات انحرافی که داعیه امام زمان را دارند به دنبال منحرف کردن افکار عمومی هستند لذا اسناد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها وابسته به انگلیسی‌ها هستند. ماموریت این سه دسته این است که مانع از دوره هم جمع شدن شیعیان شوند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه این سه ائتلاف در یک مجموعه نقش‌آفرینی می‌کنند، گفت: یک طراحی پشت سر این قضیه وجود دارد.

زارعی خاطرنشان کرد: با استعفای حریری شاهد تشدید وضعیت در بیروت هستیم، گام دوم میشل عون است به طوری که می‌خواهند او را برکنار کنند تا جمعیت شارژشده را به جان مقاومت بیاندازند لذا استعفای سعد حریری در چارچوب طراحی صورت گرفته است تا برای رسیدن به اهداف خودشان از آن استفاده کنند.

اکبری کارشناس مسائل منطقه در ادامه برنامه با اشاره به اینکه انتخاب عادل المهدی در چارچوب دموکراسی بوده است گفت: مجلس با اکثریت آرا، ایشان را انتخاب کرد اما آمریکا به شدت مخالف وی بود و سعی می‌کند دولت عراق را تحت فشار قرار دهد لذا در بحث تحریم علیه ایران، عادل المهدی باید با آمریکا همراهی می‌کرد اما وی مطابق خواسته آمریکا عمل نکرد، آمریکا خواهان محدود شدن حشدالشعبی بود و می‌گفت که باید این گروه حذف شود.

او با اشاره به اینکه توافقات اقتصادی و تسلیحاتی عبدالمهدی با روسیه، چین و آلمان هم آمریکایی‌ها را ناراحت کرده است ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌خواستند عبدالمهدی به نیرو‌های آمریکایی در عراق رسمیت ببخشد، اما در این زمینه هم به مشکل خوردند. از سوی دیگر عبدالمهدی، عبدالوهاب الساعدی رئیس مقابله با تروریسم عراق را که با آمریکایی‌ها هماهنگ بود برکنار کرد و بخشی از مشکلات عراق از اینجا آغاز شد.

او افزود:​ باز شدن مرز میان عراق و سوریه در ابوکمال هم آمریکایی‌ها را ناراحت کرد و این کریدور برای آمریکایی‌ها نگران کننده بود، همه این مسائل موجب شد که آمریکایی‌ها و هم پیمانان آن‌ها با دولت عبدالمهدی مخالف باشند بنابراین از همه ابزار‌ها و امکانات خود استفاده می‌کنند تا دولت فعلی عراق را با مشکل جدی مواجه کنند.

اکبری تصریح کرد: ناآرامی‌های عراق در ابتدا به بهانه مشکلات اقتصادی آغاز و سپس سیاسی و پس از آن امنیتی شد و این‌ موضوع نشان می‌دهد کسی پشت صحنه این اتفاقات است که البته به اهداف خود نرسیده است.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه مشکلات اقتصادی فعلی عراق ریشه در دوره‌های گذشته دارد افزود: در یک سال‌ونیم اخیر اوضاع اقتصادی عراق بهتر شده است.

زارعی خاطرنشان کرد: در این تظاهرات شیعه محور، جریاناتی که در شهریور پارسال در زمان تشکیل دولت و هیئت رئیسه رئیس جمهور، رئیس مجلس و نخست وزیر در طرف مقابل عادل عبدالمهدی بودند اکنون حداقل یک ضلع از آن‌ها در کنار عبدالمهدی قرار گرفته است. بنابراین خلاف آنچه مشهور شد که اوضاع عراق کاملاً لجام گسیخته و شرایط در حال سخت‌تر شدن است به جز اتفاقاتی که در کربلا افتاد، عقلانیتی در این صحنه‌ها پیدا شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار