مدیرعامل صندوق پنبه کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

تولید ۶۵ هزار تن پنبه در کشور/ ۹۵ درصد برداشت پنبه با دست انجام می‌شود

کاویانی گفت: با توجه به شرایط مساعد بارندگی با استفاده از بذور خارجی پیش‌بینی می‌شود که امسال تولید پنبه تصفیه شده به ۶۰ تا ۶۵ هزار تن برسد.
 
محبی/تولید 65 هزار تن پنبه در کشور/ 95 درصد برداشت پنبه با دست انجام می‌شودمحمد حسین کاویانی مدیرعامل صندوق پنبه کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت تولید پنبه در کشور اظهار کرد: علی‌رغم بارندگی‌های سیل‌آسا در بهار، اما مناطق پنبه‌خیز در امان بودند و تنها بارندگی‌ها و ذخیره آب شرایطی ایجاد کرد که عملکرد مزارع پنبه رضایت‌بخش بود.

وی مجموع سطح زیر کشت پنبه در کل کشور را حدود ۹۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: با توجه به استفاده از بذور خارجی و شرایط مساعد بارندگی انتظار داریم که متوسط عملکرد تولید در هر هکتار به ۲ ونیم تن برسد که با این وجود حداقل ۲۲۰ هزار تن وش پنبه برداشت شود که از این میزان ۶۰ تا ۶۵ هزار تن پنبه تصفیه شده و آماده مصرف صنعت نساجی استحصال خواهد شد.

کاویانی با اشاره به اینکه برداشت پنبه در گلستان از ۱۵ شهریور آغاز شده است، بیان کرد: استان‌های فارس، خراسان و اردبیل در هفته‌های گذشته به تازگی کشت خود را آغاز کرده‌اند.

این مقام مسئول قیمت وَش در استان گلستان و خراسان بسته به کیفیت را ۶ هزار و ۴۰۰ تا ۷ هزار تومان اعلام کرد و افزود: تعاونی پنبه‌کاران استان فارس قیمت وش را بسته به کیفیت و رقم ۵ هزار و ۲۸۰ تا ۸ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده‌اند، ضمن آنکه هر کیلو پنبه در استان گلستان از ۲۰ هزار و ۵۰۰ تا حداکثر ۲۱ هزار تومان و در استان خراسان از ۱۹ هزار تا ۲۰ هزار تومان مورد داد و ستد قرار می‌گیرد.

مدیرعامل صندوق پنبه کشور با انتقاد از واردات نخ با حجم بالا در ماه‌های اخیر اظهار کرد: طی ماه‌های گذشته حجم زیادی نخ به صورت رسمی و  غیر رسمی وارد کشور شده که این امر شرایط سختی را برای صنعت نساجی کشور ایجاد کرده است.
بیشتر بخوانید: رشد ۲۷ درصدی کشت پنبه نسبت به سال گذشته/پیش بینی تامین ۶۰ درصد نیاز صنایع نساجی با پنبه تولید داخل

به گفته وی از اداره کل صنعت نساجی و پوشاک انتظار داریم با اعمال نظارت‌های کافی از واردات بیش از حد نخ و پنبه در کشور جلوگیری کنند تا صنعت نساجی دچار مشکل نشود.

این مقام مسئول حداقل نیاز صنایع نساجی کشور به پنبه را ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه ۵۰ درصد پنبه مورد نیاز به صنعت نساجی از داخل تأمین می‌شود، از این رو مابقی نیاز باید از طریق واردات تأمین شود.

بیش از ۹۵ درصد برداشت پنبه با دست انجام می‌شود

کاویانی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره آخرین وضعیت مکانیزاسیون پنبه, گفت: در زراعت پنبه در مرحله کاشت و آماده‌سازی زمین صد درصد عملیات به طور مکانیزه انجام شده است و همچنین در مرحله داشت، سمپاشی و وجین بیش از ۵۰ درصد عملیات مکانیزه است در حالی که در مرحله برداشت علی‌رغم اهمیت بالای آن مکانیزاسیون و برداشت با ماشین‌های پنبه بسیار محدود است.

مدیرعامل صندوق پنبه کشور ادامه داد: با وجود آنکه حجم زیاد پنبه در مدت زمان کوتاهی باید برداشت شود، اما متأسفانه تعداد ماشین‌های برداشت بسیار محدود هستند و از طرفی قیمت این ماشین‌آلات بسیار بالاست. به عنوان مثال اگر حجم ۲۲۰ تا ۲۲۵ هزار تن وش را بخواهیم توسط کارگر با روزانه ۸ ساعت کار در مزارع انجام شود مدت زمان زیادی طول می‌کشد چرا که کارگر حداکثر روزی ۵۰ کیلو می‌تواند برداشت کند در حالی که برداشت توسط ماشین‌آلات پنبه به سهولت حداقل روزانه ۱۵ تا ۲۰ هکتار پنبه از مزارع برداشت می‌شود.

وی درباره آخرین وضعیت واردات ماشین‌آلات برداشت پنبه, گفت: با توجه به شرایط خاص سیاسی و تحریم امکان واردات بسیار سخت است و امیدواریم شرایطی ایجاد شود که بتوانیم این ماشین‌ها را وارد کنیم یا حداقل صنعتگران به داخل بتوانند آن را معادل سازی کنند چرا که مرحله برداشت بسیار مهم است در حالی که بیش از ۹۵ درصد برداشت پنبه با دست انجام می‌شود.

خودکفایی تولید پنبه دست یافتنی است

کاویانی با اشاره به اینکه پتانسیل خودکفایی تولید پنبه در کشور وجود دارد، بیان کرد: اگر قیمت تضمینی پنبه همانند سایر محصولات کشاورزی مناسب باشد به سبب افزایش سطح زیر کشت پنبه صد درصد نیاز کشور از تولید داخل تأمین خواهد شد چرا که پتانسیل تولید و صادرات پنبه از دیرباز در کشور وجود داشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: باتوجه به آنکه پنبه تولیدی کشاورزان ۵۰ تا ۵۵ درصد بالاتر از قیمت خرید تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود از این رو این امر می‌تواند رغبت کشاورزان به افزایش سطح زیرکشت را افزایش دهد.

کاویانی واردات بی‌رویه پنبه در سال‌های اخیر و عدم تناسب افزایش خرید تضمینی وش پنبه با هزینه‌های تولید و تورم را دلیل اصلی کاهش تولید پنبه در کشور اعلام کرد.

مدیرعامل صندوق پنبه کشور با بیان اینکه صنعت نساجی یکی از اشتغال‌زا ترین صنایع در کشور به شمار می‌رود، گفت: این درحالی است که قاچاق بی‌رویه پوشاک موجب شده این صنعت با حداقل ظرفیت خود به تولید ادامه دهد.

او در پایان با اشاره به تأثیر افزایش کیفیت در کاهش واردات پوشاک تصریح کرد: صنایع نساجی با افزایش کیفیت تولید محصولات می‌تواند رغبت خریداران به خرید لباس داخل را افزایش دهند که این امر در کاهش واردات پوشاک تأثیر بسزایی  دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۲۲:۱۸ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
ممنون از اطلاعاتتون
آخرین اخبار