باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

پشت پرده قطع درختان نازی آباد و کوی پلیس

شهردار منطقه ۱۶ تهران گفت: برای جلوگیری از سقوط درختانی که خشک شده بودند، اقدام به قطع آن‌ها کردیم.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از حدود یک ماه پیش گزارشات مردمی ارسالی به باشگاه خبرنگاران جوان از اقدامات شهرداری منطقه ۱۶ برای خشکاندن و قطع برخی درختان در محله‌های نازی آباد خبر داد، قطع درختان در کوی پلیس و بازاردوم!

خبرنگار ما برای بررسی موضوع هم از کوی پلیس و هم از بخش‌هایی از نازی آباد بازدید به عمل آورد که در هر دو مورد، مواردی از قطع درختان را مشاهده کرد که اگرچه در کوی پلیس زمان قطع درختان قابل احصا نبود، اما در صبح روز نهم آبان ۹۸ در میدان اطلسی نازی آباد چند اصله درخت توسط شهرداری قطع شد که تا چند روز گذشته هم باقیمانده‌های آن بر روی زمین وجود داشت.

یکی از ساکنان میدان اطلسی نازی آباد با ابراز گلایه مندی از قطع چند اصله درخت کاج در این میدان گفت: این درختان هیچ مشکلی نداشتند و در حالی که مردم محل از وجود آن‌ها منتفع می‌شدند، شهرداری اقدام به قطع آن‌ها کرده است.

کاظمی / قطع درختان /

اما عبدالله سیفی ناظر فضای سبز ناحیه ۲ شهرداری منطقه ۱۶ در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سه درختی را که روز نهم آبان ماه در میدان اطلسی نازی آباد قطع کردیم، خشک شده بودند و برای این کار هم رأی کمیسیون ماده ۷ را دریافت کرده بودیم.

کاظمی / قطع درختان /

سیفی در پاسخ به این سوال که چرا در نگهداری از این درخت‌ها اقدامات لازم انجام نشد تا از خشک شدن آن‌ها جلوگیری شود،گفت: این درختان از گونه کاج بودند و ریشه آن‌ها هم به فاضلاب رسیده بود و چون ریشه کاج با فاضلاب ناسازگار است، همین موضوع موجب خشک شدن آن‌ها شد.

کاظمی / قطع درختان /

وی افزود: در این شرایط که درختان خشک شده بودند، اگر اقدام به قطع آن‌ها نمی‌کردیم، در صورت وزش باد سنگین ممکن بود کمر درختان بشکند و سقوط آن‌ها حادثه آفرینی کند، چنانچه در فروردین ماه امسال هم سقوط شاخه‌های خشک بر روی یک خودرو موجب حادثه آفرینی شد.

سیفی در ادامه به موضوع قطع درختان کوی پلیس نازی آباد پرداخت و گفت: این درختان عمدتا در پی بارش برف سنگین دو سال گذشته شکستند و سپس اقدام به قطع آن‌ها شد.

کاظمی / قطع درختان /

وی افزود: برخی دیگر هم به دلایلی نظیر برخورد با فاضلاب و آفت زدگی دچار خشکی شدند که ما با رأی کمیسیون ماده ۷ اقدام به قطع آن‌ها کردیم.

کاظمی / قطع درختان /

با این دلایل این سوال مطرح می‌شود که آیا سهل انگاری در حفظ درختان و فضای سبز شهری و انداختن قصور به گردن سوانح طبیعی و انسانی مانند بارش برف و فاضلاب می‌تواند بار مسئولیت را از شانه‌های مسئولان حفط فضای سبز بکاهد؟

علی محمد مختاری رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از مشاهده تصاویر درختانی که در کوی پلیس نازی آباد قطع شده‌اند با رد سخنان سیفی مبنی بر اینکه قطع درختان به خاطر بارش برف دو سال پیش است، گفت: قطع کردن این درختان هیچ ارتباطی با بارش برف دو سال گذشته ندارد و شهرداری باید در این زمینه پاسخگو باشد.

رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به دستورالعمل‌های موجود برای درختان در زمان بارش برف گفت: زمانی که برف می‌بارد، شهرداری‌های مناطق باید درختان را برف تکانی کنند، لذا این طور نیست که به خاطر برف شکسته باشد.

وی با تأکید بر اینکه قطع درختان تنها با رأی کمیسیون ماده ۷ میسر است، گفت: در این شرایط هم پس از قطع باید درختان سالم جایگزین آن‌ها شود.

مختاری در ادامه به موضوع درختان میدان اطلسی نازی آباد که به خاطر خشکیدگی قطع شده بودند پرداخت و گفت: شهرداری منطقه موظف است که نسبت به حفظ گونه‌های گیاهی مراقبت کند، زیرا پیمانکاران از شهرداری پول می‌گیرند که از درختان نگهداری کنند و باید بابت پولی که می‌گیرند در زمان‌های مناسب عملیات هرس و کود دهی را هم انجام دهند.

رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران خاطر نشان کرد: اگر درختی خشک شود، پیمانکار وظیفه دارد که خسارت دهد و درخت سالم را جایگزین کند.

وی در واکنش به استدلال شهرداری منطقه ۱۶ مبنی بر اینکه علت خشکیدگی درختان کاج میدان اطلسی برخورد ریشه آن‌ها با فاضلاب بوده است، گفت: این حرف خیلی خنده دار است، زیرا ریشه کاج به صورت افقی و در سطح زمین گسترش می‌یابد و مانند سایر گیاهان به صورت عمودی و در عمق زمین رشد نمی‌کند، لذا برخورد ریشه کاج با فاضلاب امکانپذیر نیست و نمی‌توان علت خشک شدن را برخورد با فاضلاب عنوان کرد.


بیشتر بخوانید: بازداشت قطع کنندگان درختان الهیه


زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با تأکید بر اینکه حفظ و صیانت از باغات و فضا‌های سبز در محیط‌های عمومی بر عهده شهرداری و در فضا‌های خصوصی مانند شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی بر عهده مالکان است، گفت: اگر درختان این فضا‌ها در پی اقداماتی خشک یا قطع شوند، مالکان مشمول جریمه و برخورد‌های قضایی می‌شوند.

کاظمی / قطع درختان /

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر گزارشی دریافت کنیم که نسبت به حفظ و نگهداری درختان کوتاهی می‌شود، حتما پیگیری می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر گزارشات نشان دهد که تعداد درختان مشمول ماده ۴ حفظ و گسترش فضای سبز است، قطعا با آن برخورد می‌شود.

انتهای پیام/

گزارش از علی کاظمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
تابلو هست که عمداقطع کردند بعدهم بهانهای الکی میارن تاکسی گیر نده بهشون دستگاه قضا باید محکم باشهردار و همدستان متخلفش مجازات شوند
Canada
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
در کشور هند درختان شناسنامه دارند .روی درخت شماره ای نصب شده که اطلاعات درخت رویش ثبت شده .و کسی جرات قطع درخت را ندارد .حتی درخت مابین دیوار را قطع نکرده اند .
در ایران دوربین وصل کنید .بعد هر کس درخت را قطع کرد .باید ده درخت چند ساله بکارد .یکماه کار مجانی در آسایشگاهها و یا مرده شور خانه .خواندن دو کتاب در مورد کاشت و فواید درخت
در هند بدون اجازه دولت حتی نمیتوانی درخت بیمار را قطع کنی
Canada
ناشناس
۲۰:۲۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
باید در جنگل .باع ها ووو دوربین وصل شود .تا خبیثانه شون اشکار بشه .فرصت طلب ها
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۱۷:۳۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
دستگاه قضا یه نظارتی هربرروی شهرستان سپیدان استان فارس نظارت کنن متاسفانه دست سودجویان باعث تخریب هزاران هکتارباغ شده که خوددادگستری شهرستان اقدامات لازم انجام نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
قطع صحیح درخت، اینکه درازای هردرخت ، ده تا درخت کاشته شود؟!؟!!! درایران برعکس عمل میشه!!!!ومسؤل دلسوزی هم وجودنداره؟!؟!
چندماه پیش دریک کشورافریقایی یعنی اتیوپی؟ دریکروز باکمک وهمت مردم اتیوپی، 300 میلیون درخت کاشته شد؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
درخت کاج به دلیل سوزنی بودن برگ هایش اصلا اکسیژن تولید نمی کند پس ریه شهر نیست... لطفا جای این درختان درخت های سیب و خرمالو و گلابی و... بکارند تا از میوه هایش هم ماموران شهرداری استفاده کنند و هم به دلیل پهن برگ بودن اکسیژن تولید کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
درختان بهتر از کاج و کهور آمریکایی هم پیدا می شود .
لطفا از درختان با بار میوه استفاده کنید .
Iran (Islamic Republic of)
سلیمانی
۱۴:۱۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
درختان فوق خشک شده بود و خدا خیر بده کسی رو که رفع خطر کرده این درختان را. فقط باید به سرعت جایگزین شوند و پیمانکار بخاطر کم کاری جریمه شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
در تهران فقط باید درخت بکاریم. از بس هوا آلوده است. فضای سبز در تهران جزء الزامات است.
Germany
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
به جای آنها درخت بکارند . خانه و کاشانه نسازند .
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۴۹ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
دستگاه قضایی توانایی برخورد رو نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
کار خوبی کردید که قطع کردید.
این درختان خشک, خطرناک هستند.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
واقعا جای تاسف داره،
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۸:۴۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
متاسفم که باید بازگو کنم حدود 8 سال پیش درختان محله مجید اباد رو که حدود شاید 700اصله درخت 10ساله رو قطع کردند و بعد از شکایت های مکرر در مراجع ذی صلاح توسط ساکنین نهایتا شهردار منطقه 4 به منطقه 1 تهران تبعید شد که این معنای خوبی برای مراجعی که نظارت و بررسی دستگاهها رادارند برای افکار عمومی ندارد و متاسفانه ما هر چند وقت یکبار شاهد چنین مواردی هستیم و بدون پاسخ.... و تکرار و تکرار ....
آخرین اخبار