زمان آبادی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان:

برخی افراد با حمایت مالی کشور‌های منطقه جو ورزشگاه‌های کشور را به هم می‌زنند/ مربی و بازیکن هواداران را تحریک می‌‌کنند

مسئول امور فرهنگی فدراسیون فوتبال نسبت به حواشی اخیر و جنجال‌هایی که در ورزشگاه‌های کشور ایجاد شده است واکنش نشان داد.

غلامحسین زمان آبادی، مسئول امور فرهنگی فدراسیون فوتبال در گفت و گو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حواشی اخیر و جنجال‌هایی که در ورزشگاه‌های کشور ایجاد شده است، بیان کرد: این ناهنجاری‌ها در ورزشگاه‌ها عوامل درونی و بیرونی دارند. من نمی‌خواهم چندان به عوامل بیرونی اشاره کنم، اما در همین حد بگویم افرادی هستند که با اهداف غیرورزشی سعی در به هم زدن جو ورزشگاه‌ها را دارند و با حمایت مالی برخی کشور‌های منطقه دست به اقدام‌های مخرب می‌زنند. باید حواس ما به این موضوع خیلی جمع باشد.

برخی افراد با حمایت مالی کشور‌های منطقه جو ورزشگاه‌های کشور را به هم می‌زنند/ مربی و بازیکن هواداران را تحریک می‌‌کنند

برخی افراد با رفتار خود باشگاه پرسپولیس را زیر سوال بردند

او افزود: در همین بازی اخیر پرسپولیس و ماشین سازی پیش از اینکه شعار‌ها علیه رسول خطیبی فراگیر شود برخی افراد خاص شروع به شعار دادن کردند و با این کارشان جریان سازی می‌کنند. با این اقدام هم تیم پرسپولیس را زیر سوال برده و هم سبب دلگیری خانواده شهدا می‌شوند. این افراد می‌خواهند امنیت فوتبال و ورزشگاه را از بین ببرند. برنامه ریزی آن‌ها از خارج کشور هدایت می‌شود. نباید این موضوع را دست کم بگیریم.


بیشتر بخوانید: خطیبی: باید فرهنگ احترام به حریف در ورزشگاه های ایران ایجاد شود/ پسرم در رختکن گریه می کرد


مشکل اصلی ورزشگاه‌ها عوامل درونی است

زمان آبادی تصریح کرد: مشکل اصلی ورزشگاه‌های ما عوامل درونی است. رئیس فدراسیون فوتبال پیش از شروع فصل بحث استاندارد سازی را مطرح و تاکید کرد باید به استاندار‌های مورد نظر فیفا نزدیک شویم. برای اجرای این استاندارد‌ها بازی‌های لیگ برتر مدتی به تاخیر افتاد. شماره گذاری صندلی ها، بلیت فروشی الکترونیکی، نصب گیت‌های الکترونیک و دوربین‌های چهره زن در ورزشگاه‌ها جزو حداقل‌هایی بود که باید رعایت می‌شد.

زمان آبادی: برخی افراد با حمایت مالی کشورهای منطقه جو ورزشگاه های کشور را به هم می زنند/ کانون هواداری 3 حالت دارد/ مربی و بازیکن عامل تحریک می شوند

باشگاه‌ها وظیفه دارند معاون فرهنگی خود را به سازمان لیگ معرفی کنند

مسئول امور فرهنگی فدراسیون فوتبال افزود: از طرفی در همان زمان تاکید شد که باید معاونت فرهنگی باشگاه‌ها منصوب شود. یعنی باشگاه‌ها وظیفه دارند معاون فرهنگی خود را به سازمان لیگ معرفی کنند. بر همین اساس اژدر شهابی به عنوان معاون فرهنگی باشگاه پرسپولیس منصوب شد، اما معاون فرهنگی باشگاه استقلال تاکنون معرفی نشده است. استدلال باشگاه‌هایی که تاکنون معاون فرهنگی خود را انتخاب و معرفی نکرده اند این است که با تشکیل یک معاونت در باشگاه باید بودجه‌ای در اختیار این معاونت قرار بگیرد و در شرایطی که باشگاهی مانند استقلال در پرداخت حقوق بازیکنان و مربیانش با مشکل مواجه است، نمی‌تواند برای امور فرهنگی بودجه در نظر بگیرد. البته ما تاکید داریم باید معاونتی که کار آن امور فرهنگی است در تمام باشگاه‌ها تشکیل شود و هر مسابقه ما باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

گل گهر سیرجان موفق‌ترین باشگاه در زمینه تشکیل معاونت فرهنگی است

زمان آبادی تصریح کرد: موفق‌ترین باشگاه در زمینه تشکیل معاونت فرهنگی و پیگیری امور، گل گهر سیرجان است. خواهش می‌کنم به اقدام‌هایی که این باشگاه در زمینه فرهنگی انجام می‌دهد، توجه ویژه‌ای شود.

یک نفر از اعضای کانون هواداری باشگاه‌ها باید عضو هیئت مدیره باشد

او ادامه داد: دومین گام برای تحقق اهداف فرهنگی، تشکیل کانون‌های هواداری باشگاه‌ها است. این کانون‌ها طبق استاندارد‌های AFC سه حالت دارند. در اولین حالت باشگاه‌ها باید کانون هواداران خود را به شکل تعاونی تشکیل بدهند. یعنی این هواداران باشگاه را بخرند یا به نحوی آن را اجاره کنند. دومین حالت خریداری سهام باشگاه از سوی هواداران است. سومین حالت هم به این شکل است که یک نفر از اعضای کانون هواداری باشگاه‌ها باید عضو هیئت مدیره آن‌ها باشد. این سه حالت استاندارد AFC است. به استثنای برخی باشگاه‌های محدود، سایر باشگاه‌های کشورمان به هیچ یک از این مراحل نرسیده اند.

زمان آبادی: برخی افراد با حمایت مالی کشورهای منطقه جو ورزشگاه های کشور را به هم می زنند/ کانون هواداری 3 حالت دارد/ مربی و بازیکن عامل تحریک می شوند

با یک بانک برای ثبت نام و صدور کارت هواداری مذاکره کرده ایم

زمان آبادی با اشاره به برنامه‌های فدراسیون فوتبال برای حمایت از کانون‌های هواداری باشگاه‌ها اظهار داشت: با ۲ بانک دولتی و یک بانک خصوصی مذاکراتی انجام دادیم که یک بانک برای ثبت نام، صدور کارت هواداری و ارائه کد پیگیری اعلام آمادگی کرد. نکته کار این است که سامانه جامع هواداری برای ثبت نام کنندگان شناسنامه و کارت هواداری صادر می‌کند. اکنون اگر فدراسیون فوتبال قصد برخورد با باشگاه پرسپولیس به دلیل فحاشی هواداران در بازی با ماشین سازی را داشته باشد، شاید این باشگاه ادعا کند برخی‌ها از بیرون آمده و هوادار پرسپولیس را تحریک کرده باشند و هوادار واقعی هم بدون تمرکز شعاری داده که سبب گلایه و انتقاد شده است.

برای اجرای قانون ۹۰ به ۱۰ دچار مشکل هستیم چرا که هویت هواداران مشخص نیست

مسئول امور فرهنگی فدراسیون فوتبال افزود: با توجه به اینکه هیچ یک از هواداران پرسپولیس هم شناسه و کارت هواداری این باشگاه را ندارند تا حدی می‌توانیم به باشگاه حق بدهیم. به این دلیل برای اجرای قانون ۹۰ به ۱۰ دچار مشکل هستیم، چون هویت تماشاگران مشخص نیست و آن‌ها کارت هواداری ندارند. این بانک اعلام آمادگی کرده یک کارت هواداری چند منظوره که شامل کارت عابربانک، کارت هواداری و کارت شناسایی است و کد پیگیری هم دارد برای هواداران تیم‌ها صادر کند. در آینده‌ای نزدیک افرادی می‌توانند به ورزشگاه وارد شوند که این کارت هواداری را در اختیار داشته و با کد پیگیری خود بلیت بخرند. اگر هم هوادارانی چنین کارتی نداشته باشند، با استفاده از دوربین‌های چهره زن در جایگاه‌های مشخص آن‌ها را کنترل می‌کنیم. در آن زمان اگر فردی هنجار شکنی کند خود هوادار و مدیر باشگاه باید پاسخگو باشد.

برخی از مربیان باید نسبت به اقدام‌های خود پاسخگو باشند

زمان آبادی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل درونی برای ایجاد حواشی در ورزشگاه‌ها حرکات مربیان و بازیکنان است. مربی‌ای که مدام در زمین بازی اعتراض کرده، از محدوده قانونی خارج می‌شود و با حرکات دست خود هواداران را تحریک می‌کند باید نسبت به این اقدام‌ها پاسخگو باشد. در همین حواشی اخیر میزان تقصیر مربیان هم مشخص است و باید دید نقش رفتار بازیکنان چه میزان است؟ برخی مواقع بازیکن یا مربی عامل تحریک تماشاگر هستند. این عوامل هم باید کنترل شود. کمیته اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال درصدد استانداردسازی هستند.

زمان آبادی: برخی افراد با حمایت مالی کشورهای منطقه جو ورزشگاه های کشور را به هم می زنند/ کانون هواداری 3 حالت دارد/ مربی و بازیکن عامل تحریک می شوند

فوتبال باشگاهی مانند سینما و کنسرت نیست

او افزود: از اسفند سال گذشته بخشنامه‌ای را به باشگاه‌ها ابلاغ کرده و از آن‌ها خواستیم برای ایجاد معاونت فرهنگی و کانون هواداران باشگاه‌ها اقدام کنند. عوامل مذکور امنیت و آرامش بازی‌های لیگ برتر را تهدید می‌کند. البته باید هیجان‌های بازی را به رسمیت بشناسیم. فوتبال باشگاهی مانند سینما و کنسرت نیست که یک نفر به سالن برود و تنها فیلم یا اجرای خواننده را ببیند. من می‌توانم حتی کنسرت را به بازی‌های تیم ملی در ورزشگاه آزادی تشبیه کنم. ما باید هیجان بازی‌های لیگ را مدیریت کنیم. در این میان برخی افراد بیمار هستند و برخی هم حاضر نمی‌شوند عواقب کار خود را قبول کنند. باید با این افراد ابتدا برخورد ارشادی و سپس برخورد قضائی صورت بگیرد. وزارت ورزش هم به فدراسیون فوتبال برای سالم سازی محیط ورزشگاه‌ها کمک می‌کند و سعی دارد با تدوین اساسنامه‌ای وظایف و مسئولیت‌ها را مشخص کند. زیرساخت‌ها تا حدی آماده است و باید مجهزتر شود. تلاش می‌کنیم به وضعیت فرهنگی ورزشگاه‌ها سر و سامان بدهیم.


بیشتر بخوانیدخطیبی: مسئولان باید اقدام به فرهنگ‌سازی کنند/ از شب گذشته وزیر ورزش پیگیر برخورد با کسانی که فحاشی کردند بود


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار