مدیرکل اداره غذا سازمان غذا و دارو مطرح کرد؛

مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه غذا/ از تولید مواد غذایی برای بیماران خاص تا برچسب‌گذاری محصولات تراریخته

عزیزی گفت: تاکنون توانسته ایم میزان نمک را در پنیر از ۴ درصد به ۳ تا دو و نیم درصد و قند بیسکویت‌ها و پودر کیک را کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین عزیزی مدیرکل اداره فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در مراسم روز جهانی غذا که در انستیتو تغذیه برگزار شد، گفت: شعار روز جهانی غذا «رفتار ما آینده را می سازد، رژیم غذایی سالم برای جهانی بدون گرسنگی»  و شعار ملی روز جهانی غذا نیز« اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقا سلامت» است.

او با اشاره به اقدامات سازمان غذا و دارو در حوزه غذا گفت: ابلاغ دستورالعمل پایش محصولات کشاورزی، تشدید نظارت بر محصولات کشاورزی و کاهش میزان مصرف نمک، روغن و شکر در دستور کار قرار داشت و تاکنون توانسته‌ایم میزان نمک را در پنیر از ۴ درصد به ۳ تا دو و نیم درصد  و میزان نمک در نان‌های سنتی به یک درصد کاهش دهیم.

۹۷ هزار نانوایی سنتی در کشور وجود دارد

او ادامه داد:۹۷ هزار نانوایی سنتی در کشور وجود دارد و باید همه این نانوایی‌ها باید تحت نظارت قرار گیرند که در این زمینه سازمان های مختلف باید به ما کمک کنند، افزون بر اینها توانستیم میزان نمک دوغ را از یک درصد به هشت دهم درصد کاهش دهیم و اعلام کردیم که افزودن نمک به ماست های پروبیوتیک مجاز نیست.

عزیزی بیان کرد: در عین حال میزان قند بیسکویت ها و پودر کیک را کاهش دادیم و  کاهش شکر را در نوشیدنی هایی مانند آبمیوه را شاهد بودیم، میزان ترانس در روغن‌های مایع از ۲ درصد به یک درصد کاهش پیدا کرده است و این رقم در روغن‌های سرخ‌کردنی نیز ۲ درصد تخمین زده می‌شود.

  رتبه بندی واحدهای تولید کننده مواد غذایی و آشامیدنی

عزیزی با اشاره به رتبه بندی واحدهای عزیزی اظهار کرد:  رتبه بندی واحدهای تولید کننده مواد غذایی و آشامیدنی را از سال ۹۲ تا ۹۷ اجرا کردیم و این واحدها در ۴ درجه عالی خوب متوسط و ضعیف رتبه بندی می شوند.

او ادامه داد: یکی از اقدامات مهم بحث غنی‌سازی آرد با ویتامین دی بود که آن را در یکی از استانهای کشور به صورت پایلوت اجرا می‌کنیم و اگر موفقیت آمیز باشد آن را کشوری خواهیم کرد، همچنین غنی‌سازی نمک با یُد،  تولید مواد غذایی برای بیماران خاص و برچسب‌گذاری محصولات تراریخته از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه غذاست.

وضعیت باقی مانده سموم محصولات کشاورزی

مدیرکل اداره فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به پایش باقی مانده سموم محصولات کشاورزی اعم از میوه و سبزیجات اشاره کرد و گفت: با پایش باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی به این نتیجه رسیدیم که وضعیتمان از نظر وجود آلاینده ها در این محصولات خیلی بد نیست و علیرغم شایعاتی که وجود دارد وضعیت بدی نداریم اما باید ردیابی محصولات دارای آلاینده را دنبال کنیم و در این جهت وزارت جهاد کشاورزی کمک کرده و در حال کدگذاری محصولات کشاورزی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار