مشکلات گلخانه داران با یک تلفن حل شد؛

معاون وزیر جهاد کشاورزی :برای دریافت وام استعلام لازم نیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی طی تماسی با مدیرکل اعتبارات بانک‌های استان‌ها خواستار تسهیل شرایط دریافت تسهیلات شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، طهماسبی، معاون وزیر جهاد کشاورزی امشب در کارگروه کشت گلخانه‌ای طی تماسی با جلالیان مدیرکل اعتبارات بانک‌های استان‌ها در مورد استعلامات درخواستی بانک‌ها پرسید و خواستار تسهیل شرایط دریافت وام شد.

جلالیان، مدیرکل اعتبارات بانک‌های استان‌ها هم در جواب گفت: تمام سعی خود را می‌کنیم که مشکلات بر سر راه را برداریم و بانک‌ها هم همکاری لازم را داشته باشند.

او اشاره کرد: افراد میتوانند وثیقه خارج از طرح بیاورند و با یک تعهد معمولی تسهیلات بگیرند و نیاز به استعلام نیست.

معاون بانک کشاورزی استان هم در این کارگروه گفت: ۲۲۷طرح برای بانک‌ها فرستاده شد که این تعداد ۱۰۵ طرح برگشت خورده است.

او با اشاره به اینکه ۴۵طرح در حال آماده سازی است افزود: ۷۵طرح در حال بررسی است.

مجری طرح‌های گلخانه‌ای استان ادامه داد: کمبود‌هایی بر سر راه این تفاهم نامه است که از جمله کسری ۴۱/۶ لیتر آب مواجه هستیم .

دره کی با بیان اینکه احداث گلخانه‌های بیرجند ۱۱۰هکتار در دشت بجد و ۶۰هکتار در دشت نقودشی بیرجند در نظر گرفته شده است، افرود: در شهرستان بشرویه ۲۰هکتار و خوسف ۲۴.۵هکتار گلخانه در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه در شهرستان درمیان ۱۰هکتار گلخانه و در زیر کوه ۳۰هکتار گلخانه پیش بینی شده است، گفت: در شهرستان سرایان ۴۰هکتار و فردوس در دو نقطه در نظر گرفته شده است.

کشت گلخانه‌ای از برنامه‌های ضروری خراسان جنوبی است

محمدصادق معتمدیان شنبه شب در نشست ستاد گلخانه‌های استان خراسان جنوبی که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی برگزار شد با اشاره به خط اعتباری ۲۰۰ میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی در چارچوب مصوبات سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به این استان گفت: یکی از بخش‌هایی که صندوق توسعه ملی بدون سقف، تسهیلات می‌دهد، گلخانه است.

وی از برگزاری همایشی با حضور سرمایه‌گذاران این بخش خبر داد و افزود: از مسئولان صندوق توسعه ملی نیز در این همایش دعوت می‌شود تا ارتباطی بین کشاورزان و سرمایه‌گذاران برقرار شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: امید است با انگیزه و همت مدیران بتوانیم این طرح بزرگ را عملیاتی کنیم که نیاز به همت، تلاش و وقت‌گذاری است و از همه ظرفیت‌ها باید در استان استفاده شود.

او با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی ستاد کشت گلخانه‌ای در حوزه معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: اگر نیاز باشد شخصا در این جلسات حضور خواهیم داشت و در ابلاغ به فرمانداران نیز تاکید شده که هر دو هفته یک بار این جلسات را برگزار کند.

معتمدیان با تاکید بر اینکه موانع سر راه پیشرفت این پروژه باید بررسی و رفع شود ادامه داد: یکی از هدف‌های ستاد کشت گلخانه‌ای روان‌سازی است لذا مدیریت زمان را در انجام برنامه بسیار موثر می‌دانیم.

او بیان کرد: مردم آشنایی زیادی با کشت گلخانه‌ای ندارند پس ترویج و آموزش از ضروریات است و انتظار می‌رود در این خصوص از ظرفیت‌های وزارتخانه و استان استفاده شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به لزوم استفاده از تجربه استان‌های موفق در این زمینه گفت: برای کسب تجربه بازدید کارکنان جهاد کشاورزی و سرمایه‌گذاران از گلخانه‌های موفق سایر استان‌ها برنامه‌ریزی شود.

او این مهم را در تبادل نظر و انتقال تجربیات موفق این استان‌ها موثر دانست و اظهار داشت: درخصوص برنامه‌ای که تدوین شده نیاز به مطالعه دقیق‌تر داریم و باید از ظرفیت عملی استان نیز استفاده شود.

معتمدیان گفت: هرچه با مطالعه و تحقیق و بررسی پروژه را تکمیل کنیم در فرایند اجرا موانع کمتر خواهد بود، زیرا این پروژه یک ظرفیت خوب و استثنایی است.

او با بیان اینکه ظرفیت ایجاد پنج هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد گفت: سهمی که در حال حاضر برای استان مشخص شده، هزار هکتار است و برای تکمیل زیرساخت مجتمع‌ها و شهرک‌ها نیز رقم قابل توجهی در نظر گرفته شده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تصویب سند سازگاری با کم‌آبی برای خراسان جنوبی در سال جاری گفت: این مهم در راستای مدیریت منابع آبی موجود یک نقشه راه محسوب می‌شود که به عنوان اولین استان برای خراسان جنوبی به تصویب رسید.

او ایجاد گلخانه را یکی از تکالیف مشخص شده در این سند ذکر کرد و گفت: وزارت نیرو برای مدیریت منابع آبی استان در این سند تکالیفی دارد لذا عزم دولت برای عملیاتی کردن آن جدی است.

معتمدیان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری برای کشت گلخانه‌ای اظهار داشت: تامین زیرساخت‌های لازم در قالب این تفاهم‌نامه انجام می‌شود که کمترین هزینه‌ها را در این خصوص خواهیم داشت.

او با بیان اینکه سهم کمک استان مشخص است و انجام می‌شود گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی نیز به عنوان طرف دیگر تفاهم‌نامه با اعزام کارشناسان و مدیران فنی عملیات اجرایی را در سطح استان شروع خواهد کرد.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: طراحی سازه گلخانه‌ای نیز با توجه به اقلیم خاص استان و وجود تونل‌های بادی باید بومی و از طرفی توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران درخصوص مصرف آب و صرفه جویی انرژی داشته باشد.

او با اشاره به موضوع خارشتر گفت: تفاهم‌نامه‌ای با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) منعقد شد که تا پایان دولت، استان را به هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر تبدیل کنند.

معتمدیان افزود: تامین شتر از طریق واردات و تامین علوفه از جمله محور‌های این تفاهم است که امیدواریم کاشت ۴۰ هزار هکتار خارشتر در این زمینه برای استان نهادینه شود.

او گفت: ۲ هزار هکتار امسال نهایی شده که به صورت پایلوت بنیاد برکت کاشت خارشتر را انجام خواهد داد و امید است برای سال آینده مابقی تعهدات اجرایی شود.

استاندار خراسان جنوبی خواستار حضور مسئولان کشوری در زمینه کشت قارچ شد و گفت: این حضور می‌تواند به بررسی و مطالعه بیشتر کمک کرده و بتوانیم به یک الگو و مدل دست پیدا کنیم.

مسئول کشوری شهرک‌های گلخانه:گلخانه داران شروع به کار کنند ما سر قولمان می‌مانیم

عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی هم گفت: برای ایجاد زیرساخت‌های، آب، برق و گاز در شهرک‌های گلخانه‌ای خراسان جنوبی پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود.

جعفر علی‌پور افزود: چهار میلیارد تومان از این اعتبار برای پنج شرکت گلخانه‌ای سطح استان و ۱.۵ میلیارد تومان نیز بر تعهدات این شرکت برای تامین آب شهرک گلخانه‌ای دشت نقودشکی بیرجند افزوده و پرداخت می‌شود.

او تصریح کرد: شرکت شهرک‌های کشاورزی آمادگی دارد هرچه درخواست استان در راستای تفاهم‌نامه کشت گلخانه‌ای است، انجام دهد.

عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی با بیان اینکه آماده‌سازی زیرساخت‌های بخش کشاورزی یکی از برنامه‌های این شرکت است گفت: سهام شرکت به طور کامل دولتی بوده لذا دنبال سود نیستیم و این زیرساخت‌ها به قیمت تمام شده یا کمتر عرضه می‌شود.

او واگذاری زمین، آب و مجوز را از جمله امتیازات این شهرک‌ها عنوان کرد و گفت: ۳۰ درصد هزینه این امور نقدی و باقی به صورت اقساطی از سرمایه‌گذار اخذ می‌شود.

علی‌پور کمک به دولت در ایجاد زیرساخت‌ها برای مناطق غیربرخوردار را نیز از سیاست‌های شرکت شهرک‌های کشاورزی اعلام کرد و افزود: برای همه استان‌ها ۷۰ درصد هزینه‌ها توسط استانداری و ۳۰ درصد از سوی این شرکت هزینه زیرساخت تامین می‌شود، اما برای خراسان جنوبی این نسبت را معکوس کرده‌ایم.

او اظهار داشت: بیش از هشت هزار هکتار کشت گلخانه در خراسان جنوبی امکان سنجی شده که از این میان عملیاتی کردن هزار هکتار انتخاب شده است.

علیپور با تاکید بر اینکه عمده فعالیت‌های شهرک‌های گلخانه‌ای به سمت تکمیل زنجیره تولید با نگاه صادراتی است گفت: بازار‌های همسایه از جمله روسیه یکی از اهداف صادرات محصولات گلخانه‌ای است.

عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی، دادن مجوز رایگان و واگذاری زمین با سند تفکیکی را جزو مزایای سرمایه‌گذاری در شرکت شهرک‌های کشاورزی دانست و گفت: تعهدات در قالب تفاهم‌نامه هزار هکتاری خراسان جنوبی براساس سیاست‌های خودکفایی عملیاتی و اجرایی می‌شود.

مسئول کشوری شهرک‌های گلخانه گفت: ۱۰۰درصد سهام مال دولت است و ما به دنبال سود نیستیم و ما برای این تفاهم نامه هزار هکتار قول میدهیم استان شما شروع به کار کند ما هم پای قول خودمان می‌مانیم.

او اشاره کرد: علاوه بر ۴میلیاردی که برای زیر ساخت‌های برق و گاز قول داده بودیم ۱ونیم میلیارد دیگر هم قول مساعدت می‌دهیم.

مدیرکل شرکت گاز استان هم گفت: به کار فرما‌ها مجوز حفاری داده شده است و در بشرویه به زودی کار شروع می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه در شهرستان نهبندان به تازگی گازکشی شده است و روستا‌های اطراف هنوز گازکشی نشده اند افزود:کار گاز این روستا‌ها هم در دستور کار است و به صورتی گازکشی خواهند شد که شهرک‌های گلخانه‌ای و گلخانه‌ها مشکلی نداشته باشند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار