در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جای خالی آموزش مهارت های زندگی در مدارس/ راه برخورد با دانش‌آموازن قلدر چیست؟

یک کارشناس علوم تربیتی گفت: آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان نقشی مهم در پیشرفت درسی و نحوه برخورد آنها با مشکلات زندگی دارد.

جای خالی آموزش مهارت های زندگی در مدارس/ راه برخورد با دانش‌آموازن قلدر چیست؟شادی صالحی، روان‌شناس و کارشناس علوم تربیتی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس به دست فراموشی سپرده شده است, اظهار کرد: مهارت‌های زندگی توسط بهزیستی در قالب بسته‌های آموزشی تهیه و در پیش دبستانی‌ها توزیع شد اما به درستی به مرحله اجرا درنیامد.

او افزود: آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان نقشی مهم در پیشرفت درسی او و نحوه برخوردش با مشکلات و مسائل زندگی دارد.

این روان‌شناس ادامه داد: اولین چیزی که در بسته مهارت‌های زندگی به دانش‌آموز آموزش داده می‌شود ، احساس ارزشمندی است. یادگیری روابط بین فردی درست ، همدلی، رتباط موثر، مهارت تصمیم‌گیری؛ حل مسئله و نحوه رویایی رو با مشکلات فردی از جمله مهارت‌های زندگی است.

صالحی با اشاره به اینکه فقدان آموزش مهارت‌های زندگی در دوره کودکی، رفتارهای دوره بزرگسالی را هم تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: بسیاری از تصمیم‌های نادرست دوره بزرگسالی در مواقع هیجانی به علت بلد نبودن و نیاموختن یکی از مهارت‌های زندگی به نام حل مسئله است.

کارشناس علوم تربیتی تصریح کرد:  با بیان اینکه قلدربازی برخی دانش‌آموزان در مدارس باعث فراری شدن و تحقیر دانش‌آموزان مظلوم‌تر خواهد شد، این مسئله بیشتر در دانش‌آموزان پسر مشاهده می شود.

او ادامه داد: اگر دانش‌آموزان نتوانند به درستی با این مسائل برخورد کنند، از جمع همسالان فاصله گرفته و حتی در پایه‌های بالاتر اقدام به ترک تحصیل می کنند.


بیشتر بخوانید: آموزش مقابله با حوادث و بلایا به دانش‌آموزان


صالحی با بیان اینکه خانواده‌ها نقشی پررنگ در نحوه ارتباط دانش‌آموز با همکلاسی‌های خود دارند، اظهار کرد: دانش‌آموزان مظلوم در خانوادهایی پرورش یافته‌اند که والدین همواره اعتماد به نفس فرزند خود را از بین برده و به نوعی دانش‌آموز را تو سری خور بار می‌آورند.

او افزود: تغییر نحوه برخورد والدین با دانش‌آموزان در کنار افزایش مهارت جرات‌ورزی به کودکان می‌تواند به دانش‌آموزان مظلوم در مدارس کمک کند تا در مقابل قلدرها ساکت نمانند.

صالحی در پایان گفت: قصه درمانی، بازی درمانی و تئاتر درمانی از دیگر روش‌های آموزش مهارت جرات ورزی به دانش‌آموزان در سنین پایین به ویژه در دوره پیش دبستانی است؛ بسته‌هاى آموزشی كه توزيع شد اما به مرحله اجرا نرسيد.

انتهاى پيام/

بسته‌هاى آموزشی به مرحله اجرا نرسيد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.