وزیر نفت:

عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس موفقیت آمیز بود/ دلایل کمبود بنزین سوپر مشخص شد

زنگنه گفت: عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس خیلی موفق عمل کرده است و دلیل آن تفاوت در ماهیت این ۲ محصول است.

لبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه وزیر نفت در بازدید از کارخانجات گروه شرکت‌های توربوکمپرسور نفت اظهار کرد: در ۱۳۷۹ تاسیس شد و از برکاتی است که جمهوری اسلامی ایران از ان بهره می‌برد.

او ادامه داد: این شرکت یکی از سازندگان بزرگ توربین محسوب می‌شود و امروز در موتور و بدنه اصلی توربین را که پیچیده ترین قسمت ان است می‌سازد؛ در دنیا شرکت‌های معدودی توان تولید این محصول را دارند و این شرکت تقریبا آن را به طور کامل بومی‌سازی کرده است؛ این توربین‌ها از سال ۷۹ با استاندارد ۲۵ مگاواتی تولید می‌شوند تا با تغییرات کوچک ولتاژ با مشکل در تعمیر و نگهداری ان‌ها مواجه نشویم.

عرضه ۲۰۰ کمپرسور توسط شرکت‌های داخلی به بازار

زنگنه گفت: در حال حاضر این شرکت بیش از ۲۰۰ توربین و کمپرسور در شرکت عرضه کرده‌اند و با چندین شرکت همکاری می‌کنند؛ اصل و بنیاد این شرکت‌ها استفاده از ظرفیت و توان داخل است؛ در حال حاضر حدود ۳.۶ میلیارد یورو فعالیت به آن‌ها واگدار شده و به اتمام رسیده است و حدود ۲۰۰ میلیون یورو در شمس ایاد، یزد، قزوین و شاهرود سرمایه گذاری کرده اند و حدود ۱۰ هزار نفر در این زنجیره مشغول به کار شده‌اند.


بیشتر بخوانید: بازدید وزیر نفت از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کمپروسور‌ها


وزیر نفت درباره کیفیت محصولات تولید شده گفت: تا به امروز هیچ یک از همکاران ما در خطوط انتقال رو پالایشگاه‌ها از محصولات این تولیدی ایرادی نگرفته‌اند؛ این شرکت یکی از نمونه‌های بسیار موفق انتقال تکنولوزی است؛ شرکت زیمنس همکار این شرکت بود که همکاری توبی در انتقال این اطلاعات داشت اما با اعمال تحریم‌ها این شرکت از ادامه کار اجتناب کرد که در نهایت به تشدید همت دانشمندان این مجموعه منجر شد. جالب است بدانید که شرکت فوق مدتی پیش ارزیابی از تولیدات این کارخانه داشت و بعد از ارزیابی همه جانبه کیفیت محصولات تولید شده را تایید کردند.

او otc را یک برند و حد صادرات دانست و بیان کرد: عملکرد خوب و سیستم پایش این شرکت کیفیت ان‌ها را تضمین می‌کند. امروز ما زمینه‌های جدیدی از پمپ‌های درون‌چاهی، کمپرسور‌های جمع اوری گاز‌های فلر، فشار افزایی سر سکو‌ها، lng‌های کوچک و ... مطرح شد و امیدوار هستیم به زودی شاهد بومی سازی این محصولات در کشور باشیم.

زنگنه ادامه داد: فشار افزایی سر سکو‌ها کاری بود که توتال وعده انجام آن را به ما داد، اما با توجه به شرایط تحریم‌ها متوقف شد پس امروز با اتکا به توان تولید کنندگان ایرانی پیشنهاد فعالیت در این حوزه را مطرح کردیم و بنا شد آن را دنبال کنند.

وزیر نفت درباره برداشت گاز کشور ترکیه و کاهش برداشت آن، گفت: کاهش نسبی طبیعی به نظر می‌رسد؛ کشور ترکیه آب و هوایی شبیه به کشور ما دارد پس به طور طبیعی میزان برداشت ان‌ها در فصول گرم کاهش و در فصول سرد افزایش پیدا می‌کند.

او درباره پیشنهادات وزیر در توسعه تولید محصولات خاص گفت: در برخی از این طرح‌ها از جمله کمپرسور‌های فشار افزایی یا جمع‌آوری گاز‌های فلور وزارت نفت کارفرما خواهد بود، اما در سایر بخش‌ها در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت خواهیم کرد. شرکت otc و بسیاری از اجزای ان شرکت دانش بنیان محسوب می‌شود.

زنگنه ادامه داد: مهم‌ترین حمایتی که باید از این شرکت‌ها انجام داد کار است؛ بسیاری از کمپرسور‌های خطوط گاز، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها از این شرکت تامین شده و توانسته است عاملی برای رشد این شرکت باشد؛ تامین بازار می‌تواند یکی از بهترین حمایت‌ها برای شرکت‌های تولیدی باشد پس نیازمند سرمایه گذاری و گسترش فعالیت در این حوزه هستیم؛ باید تقاضا وجود داشته باشد و تجهیز مالی انجام شده باشد تا بتوانیم شاهد بهبود عملکرد ان‌ها باشیم.

وزیر نفت درباره طرح وزارت نفت برای تامین مالی از طریق بورس گفت: این طرح اکنون در حال اجرا است و در بخش اول مبالغی پول حذب شده است؛ البته مشکلاتی در بین پیمانکار‌ها وجود داشت و تلاش کردیم تا مشکلات آن‌ها را رفع کنیم. بعد از این هم اوراق مشارکت عرضه خواهد شد؛ اجازه جذب تا ۶ میلیارد دلار از وزارت اقتصاد اخذ شده، اما به نسبت پیشرفت آن را مدیریت خواهیم کرد.

او ادامه داد: فعالیت این سازمان در بورس به نفت خام و میعانات و هم فرآورده‌های نفتی را در رینگ صادراتی بورس عرضه کردیم؛ در فرآورده‌های نفتی بیش از تصورمان موفقیت داشتیم، اما در خود نفت موفقیت چندانی عاید ما نشد که علت آن تفاوت ماهیتی آن‌ها است، اما این روند را پیگیری خواهیم کرد.

زنگنه ثبات قیمت ۶۰ دلار را برای بازار نفت پیش بینی کرد و درباره تلف شدن گاز به دلیل استفاده از کمپرسور‌های مورد استفاده ایران، تصریح کرد: این نوع توربین کمپرسور‌ها راندمان مشابهی با نمونه‌های مدرن نیروگاهی ندارد و این با توجه به ظرفیت بالا اقتصادی است؛ معمولا با کاهش ظرفیت از الکترو موتور‌ها استفاده می‌کنند.

او درباره سرانجام طرح سیراف گفت:کار‌ها و امور بانکی مربوط به این طرح با همراای بانک مرکزی و بانک‌های عامل انجام شده و مراحل نهایی خود را طی می‌کند و قادر به اخد ۲۰ هزار میلیارد تومان وام خواهیم بود؛ این به معنای طی شدن مرحله اول یک پتروپالایش است؛ حدود ۸.۵ میلیون تن نفتا سبک و سنگین تولید خواهد داشت تا به خوراکی برای پتروشیمی‌های پایین دست تبدیل شود.

دلیل کمبود بنزین سوپر در جایگاه ها مشخص شد

وزیر نفت درباره کمبود بنزین سوپر تصریح کرد: بنزین سوپر برای چند روز به علت تعمیر پالایشگاه اراک و برخی مشکلات جزئی با کمبود مواجه شد، اما عمده این مشکل رفع شده و تاکید جدی بر رفع این اشکال داشتیم.

او درباره پیوستن برزیل به اوپک گفت: ما موافق پیوستن کشور‌هایی با برداشت نفت محدود موافق نیستیم، اما کشوری مثل برزیل می‌تواند عضو مناسبی باشد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار