کبد چرب را با این خوردنی‌های پاییزی به زانو درآورید

در عصر جدید که عصر فست فودهاست، ابتلا به بیماری خطرناک کبد چرب دور از انتظار نیست، پس با خوردن این موادغذایی، سلامتی را به این عضو حیاتی برگردانید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  کبد عضو سم زدایی کننده اصلی بدن است و می‌تواند متابولیسم الکل، غذا‌های چرب و مواد قندی را کنترل کند. این عضو حیاتی بدن در تبدیل سموم به مواد زائد، پاکسازی خون و متابولیزه کردن مواد مغذی و دارو‌ها نقش دارد. 

کبد چرب ( fatty liver disease) یک التهاب کبدی است که در اثر انباشته شدن بیش از اندازه‌ی چربی در بافت کبد ایجاد می‌شود و این امر باعث اختلال در فعالیت طبیعی بافت کبد می‌گردد که می‌تواند سیر پیشرونده پیدا کرده و باعث نارسایی کبد و یا سیروز کبدی شود.

کبد چرب را با این خوردنی‌های پاییزی طبیعی به زانو درآورید

محصولات بسیاری در بازار وجود دارد که گفته می‌شود بعد از مصرف، بدن را سم زدایی می‌کند، اما هیچ اطلاعات علمی در هیچ یم از کنگره های بیماری های گوارشی برای پشتیبانی از اثربخشی این محصولات وجود ندارد و حتی ممکن است خطرناک باشند؛ بنابراین هنوز هم باید از کبد مراقبت شود تا عملکرد درست خود را حفظ کند. 

خوردن موادغذایی سالم بهترین هدیه‌ای است که می‌توانید به کبد خود بدهید، پس در برنامه غذایی روزانه خود، بسیاری از موادغذایی دوست کبد را که بسیاری از آن‌ها در فصل پاییز در دسترس شما هستند و در ادامه متن به آن‌ها اشاره می‌شود بگنجانید.

زغال اخته

زغال اخته حاوی دسته‌ای از آنتی اکسیدان‌ها به نام آنتوسیانین‌ها است. این آنتی اکسیدان‌ها سلامتی کبد کمک می‌کنند. خوردن زغال اخته روزانه به مدت ۳ تا ۴ هفته نشان داده شده است که با جلوگیری از ایجاد ضایعات، اسکار بافت و فیبروز از کبد محافظت می‌کند. زغال اخته به طور خاص پاسخ سلول ایمنی و همچنین آنزیم‌های آنتی اکسیدانی را افزایش می‌دهد. همچنین عصاره زغال اخته از رشد سلول‌های سرطانی کبد جلوگیری می‌کند.

کبد چرب را با این خوردنی‌های پاییزی طبیعی به زانو درآورید


بیشتر بخوانید: برای اینکه به آرتروز مبتلا نشوید دور این خوردنی‌ها را خط بکشید


انگور

انگور، به ویژه انواع قرمز آن، حاوی چندین ترکیب گیاهی مفید است. موردی که احتمالاً درباره آن شنیده اید، رسوراترول Resveratrol است که با کاهش التهاب و محافظت در برابر صدمه توسط رادیکال‌های آزاد به کبد کمک می‌کند. تصور می‌شود که مصرف منظم این میوه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

یک مطالعه پژوهشی کوچک در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) نشان داد که مصرف روزانه عصاره دانه انگور در طی سه ماه عملکرد کبد آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

کبد چرب را با این خوردنی‌های پاییزی طبیعی به زانو درآورید

آب چغندر

چغندر حاوی دسته‌ای از آنتی اکسیدان‌ها به نام betalains است. این ترکیبات برای کاهش آسیب اکسیداتیو و التهاب در کبد و همچنین افزایش آنزیم‌های سم زدایی فوق العاده هستند.

گرچه بیشتر مطالعات در مورد آب چغندر انجام شده است، اما می‌توانیم فرض کنیم که خوردن کامل آن هم مفید است. به علاوه برای آن دسته از افرادی که چغندر دوست ندارند، می‌توانند مقداری آب چغندر را در اسموتی‌های خود اضافه کنند.

کبد چرب را با این خوردنی‌های پاییزی طبیعی به زانو درآورید

گریپ فروت

گریپ فروت به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان برای کبد بسیار عالی است. دو آنتی اکسیدان اصلی موجود در گریپ فروت، نارینگن و نارنین است که به کاهش التهاب و محافظت از سلول‌های کبدی کمک می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد این آنتی اکسیدان‌ها از رشد بیش از حد بافت همبند و کاهش میزان چربی ذخیره شده در کبد جلوگیری می‌کنند.

کبد چرب را با این خوردنی‌های پاییزی طبیعی به زانو درآورید

قهوه و چای

نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه همان چیز دلخواهی است که در عصر یک روز پاییزی شما را به زندگی بر می گرداند. تحقیقات نشان داده است که قهوه باعث محافظت از کبد در برابر بیماری‌ها می‌شود، حتی اگر قبلاً دچار مشکلات کبدی شده باشید. قهوه خطر ابتلا به سیروز و سرطان کبد را کاهش می‌دهد و همچنین باعث مهار التهاب می‌شود. محققان معتقدند که این امر به دلیل توانایی این دو نوشیدنی در جلوگیری از ساخت سلول‌های چربی است. بیشترین اثرات این دو در افرادی مشاهده می‌شود که حداقل روزانه سه فنجان از آن‌ها می‌نوشند.

کبد چرب را با این خوردنی‌های پاییزی طبیعی به زانو درآورید

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف چای سبز هم با سلامتی کبد مرتبط است، اما ممکن است شما نیاز به نوشیدن ۵-۱۰ فنجان در روز از آن را داشته باشید. با این حال، از مکمل‌های چای سبز غلیظ صرف نظر کنید، زیرا بیش از حد می‌تواند اثر مضر برای کبد داشته باشد. به نظر می‌رسد چای سیاه به معکوس کردن تأثیرات رژیم غذایی پر چربی کمک می‌کند.

انتهای پیام/

بیماری عصر جدید را با این خوردنی های پاییزی به زانو در آورید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۲:۵۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
سلام گفتید چای برا کبد خوبه !حالا همین چایی رو میگید ک عموم مردم ازش استفاده میکنن (چای سیاه) یا چای سبز؟؟
و چ نوع قهوه ای رو استفاده کنیم یا فرقی نداره