فضا در هفته‌ای که گذشت؛ از آزمایش کپسول فضایی بوئینگ تا دریافت پیام از کاوشگر وویجر از فضای بین ستاره‌ای

شرکت‌های پیشتاز فضایی در این هفته تلاش فراوان کردند تا بتوانند اولین کپسول‌های فضایی حاوی فضانوردان را به فضا انتقال دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته‌ای که گذشت روخداد‌های مختلفی درحوزه فضا روی داد که از جمله مهمترین آنها می‌توان آزمایش کپسول فضایی شرکت بوئینگ را نام برد. این کپسول فضایی به نام CST-۱۰۰ Starliner در روز ۴ نوامبر  در صحرای نیومکزیکو مورد آزمایش‌های ایمنی قرار گرفت. 
 
پس از انجام چند آزمایش موفقیت آمیز دیگر، از کپسول فضایی برای حمل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی استفاده خواهد شد. پیش‌تر شرکت اسپیس ایکس در اوایل سال میلادی جاری کپسول فضایی بدون سرنشین کرو دراگون را با موفقیت آزمایش کرده و قرار است اوایل سال میلادی آینده اولین پرواز سرنشین دار با این کپسول فضایی انجام شود.
 

کپسول‌های فضایی باید از ایمنی بالا برای حفظ جان فضانوردان برخوردار باشند و سرعت کافی برای خروج از جو زمین و رسیدن به ایستگاه فضایی بین المللی را دارا باشند.

کپسول فضایی شرکت بوئینگ به تازگی آزمایش فرود را با موفقیت سپری کرده است. در این آزمایش کپسول فضایی به مدت یک دقیقه به فضا پرتاب شد و آنگاه دوباره با کمک چتر‌های نجات به زمین فرود آمد.
 

قرار است در اولین ماموریت پروازی، سه فضانورد با استفاده از کپسول فضایی بوئینگ به ایستگاه فضایی بین المللی بروند. در آزمایش فرود، درون کپسول فضایی بوئینگ یک آدمک دارای انواع حسگر‌ها قرار داده شده بود که برای جمع آوری انواع داده‌های مورد نیاز محققان مورد استفاده قرار گرفت.
بیشتر بخوانید: تلسکوپی فوق پیشرفته با ۵ هزار چشم روباتیک، از اسرار ماده تاریک پرده بر می‌دارد
در طول آزمایش کپسول فضایی Starliner درعرض ۵ ثانیه به سرعت ۶۵۰ مایلی برابر با ۱.۰۴۶ کیلومتر در ساعت رسید و پس از آن به آرامی درمحوطه از پیش تعیین شده فرود آمد.

مشابه دیگر کپسول‌های فضایی، برای فرود ایمن کپسول فضایی Starliner از چتر‌های نجات بزرگ استفاده می‌شود که سبب کاهش سرعت و فرود ایمن کپسول فضایی می‌شود.

از دیگر رویداد‌های فضایی طی روز‌های اخیر، اتصال کپسول فضایی باری Northrop Grumman Cygnus به ایستگاه فضایی بین المللی در روز ۴ نوامبر سال میلادی جاری را می‌توان نام برد.

این کپسول فضایی حاوی ۴ تن انواع ملزومات، وسایل و تجهیزات مورد نیاز فضانوردان مستقر درایستگاه فضایی بین المللی است. از جمله وسایلی که این کپسول همراه خود به فضا برده است، نوعی فِر برقی منحصربه فرد برای تهیه خوراک‌های گرم و پخت شیرینی تازه را می‌توان نام برد.
 

کپسول فضایی سیگنوس وزنی برابر با ۳۷۰۰ کیلوگرم دارد و در این ماموریت تجهیزات مختلفی، چون دستگاه چاپ سه بعدی را برای تهیه وسایل پلاستیکی به فضا برده است.

جلیقه AstroRad Vest، که برای محافظت از فضانوردان در برابر پرتو‌های اشعه ایکس طراحی شده هم یکی از وسایلی است که برای آزمایش به وسیله فضانوردان به فضا ارسال شده است.

در ایستگاه فضایی بین المللی، فضانوردان هر روز ۱۶ بار طلوع و غروب خورشید را درمدارکره زمین مشاهده می‌کنند و مبدا زمانی برای آنها گرینویچ است.

پیام دریافتی جدید از سفینه فضایی وویجر Voyager ناسا هم به تازگی در صدر خبر‌های فضایی قرار داشت. کارشناسان پیش بینی کرده اند این سفینه فضایی تا ۵ سال آینده در فضای بین ستاره‌ای به ماموریت خود ادامه دهد.

دو کاوشگر دوقلوی وویجرچندین دهه است که در فضا به حرکت می‌پردازند، اما بقای آنها همیشگی نخواهد بود. این کاوشگر‌ها ۴۲ سال پیش به فضا ارسال شده اند.
 

محققان سرد بودن فضا و از کار افتادن دستگاه‌های گرمایشی و تنظیم حرارت کاوشگر را از جمله دلایل خرابی و از دست رفتن آنها می‌دانند. فضاپیمای وویجر درسال ۱۹۷۷ با فاصله دو هفته از یکدیگر به فضا در مسیر‌های متفاوت پرتاب شدند. وویجر یک در طول ماموریت خود موفق به کشف تیتان ماه سیاره زحل شده و از منظومه شمسی خارج و وارد فضای بین ستاره‌ای شده است. وویجر ۲، سفری به اورانوس و نپتون داشته است.

این دو فضاپیما با سرعت بیش از ۳۰ هزار مایل برساعت برابر با ۴۸۰۰۰ کیلومتر برساعت حرکت می‌کنند. پیام‌های ارسالی از کاوشگر وویجر ۲ بیش از ۱۷ ساعت طول می‌کشد تا به زمین برسد در حالی که برای وویجر یک بیش از ۲۰ ساعت این دریافت پیام به طول می‌انجامد.

کارشناسان اعلام کرده اند دستاورد‌های به دست آمده از ارسال این ۲ کاوشگر برای محققان بی نظیر است و تجربه دوباره آن برای انسان با فناوری کنونی تا سال‌های دور امکان پذیر و دست یافتنی نخواهد بود.

امروزه کاوشگر وویجر از فضای بین ستاره‌ای داده‌ها را به زمین ارسال می‌کند و دانشمندان امیدوار هستند بتوانند دربازه زمانی باقی مانده از حیات این کاوشگر به اطلاعات منحصر به فردی از فضای بین ستاره‌ای خارج از منظومه شمسی دست یابند.

شرکت اسپیس ایکسهم یکی از شرکت‌های پیشتاز فضایی خبرساز در روز‌های اخیر بوده است. این شرکت در روز ۳ نوامبر سال میلادی جاری، سیزدهمین، آزمایش موفقیت آمیز چتر نجات مربوط به کپسول فضایی کرو دراگون Crew Dragon را به انجام رسانده است.
 

کارشناسان اسپیس ایکس اعلام کرده اند دگرگونی‌هایی در ظاهر و کیفیت چتر نجات انجام داده اند و در آزمایش ۳ نوامبر با موفقیت آنها را مورد بررسی قرارداده اند.

این چتر‌ها به گونه‌ای طراحی شده اند که در صورت بروز نقص فنی در یکی از چتر‌ها یا بازنشدن یکی، کپسول فضایی دچار مشکل از دست دادن تعادل و فرود سریع نمی‌شود.
 

در چتر‌های نجات جدید شرکت اسپیس ایکس به جای استفاده از نایلون از نوعی پلیمر ویژه به نام زیلون Zylon استفاده می‌شود که به وسیله محققان دانشگاه استنفورد طراحی شده و مقاومت بسیار بالایی به نسبت نایلون دارد. این پلیمر در بند‌های چتر نجات مورد استفاده قرار گرفته و حتی پارچه چتر نجات با آن تولید شده است.

محققان اسپیس ایکس در نظر دارند درماموریت Demo-۲ کپسول فضایی کرو دراگون فضانورد به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کنند و به این منظور باید تا پیش از موعد زمانی ارسال فضانوردان، آزمایش‌های باقیمانده درباره چتر نجات و موشک‌های رپتور کپسول و موشک فضایی را به انجام برسانند.

منبع: space
انتهای پیام/

توفان اخبار فضایی درهفته ای که گذشت؛ از آزمایش کپسول فضایی بوئینگ تا پیام دریافتی جدید از سفینه فضایی وویجر Voyager ناسا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.