تولید فیلتراسیون خودرو با فناوری نانو

محققان ایرانی توانستند با استفاده از فناوری نانو، نانوالیافی تولید کنند که دارای کاربرد‌های زیادی در فیلتراسیون دارد.

تولید فیلتراسیون خودرو با فناوری نانوبه گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فیلتر هوا خودرو، وسیله‌ای متشکل از الیاف است که ذرات جامد مانند گرد و غبار، آلودگی هوا و باکتری را از هوا پاک می‌کند. پلی اکریلونیتریل (OAN) یا کرسلن ۶۱، یک رزین مصنوعی نیمه کریستالی با فرمول خطی C۳H۳N است. این ماده یک پلیمر پرکاربرد برای تولید محصولات متنوع شامل غشا‌های فیلتراسیون، الیاف توخالی برای اسمزمعکوس، منسوجات و الیاف PAN اکسید شده است.

محققان کشور توانستند با فناوری نانو، نانوالیافی با ضخامت کمتر و سطح ویژه بیشتر از الیاف معمولی را تولید کنند که دارای کاربرد‌های زیادی در فیلتراسیون هستند.

به گفته پژوهشگران الکتروریسی یکی از فرآیند‌های مورد توجه و موثر در تولید نانوالیاف پیوسته از پلیمر‌های مصنوعی و طبیعی است. فیلتر هوای خودرو برای محافظت موتور در مقابل غبار، گرده، آلودگی هوا و دیگر ذرات مضر در هوا به کار می‌رود.

نانو الیاف به دلیل مساحت سطحی بالا، نسبت طول به عرض زیاد و چگالی پایین موجب حذف مقادیر زیادی از ذرات در حین فرآیند فیلتراسیون می‌شوند و این عملکرد به افزایش بازدهی فرآیند فیلتراسیون می‌انجامد. مکانیزم این عمل به این صورت است که لایه نازکی از شبکه نانوالیاف سدی در مقابل ذرات تشکیل می‌دهند در حالی که هوا از طریق حجم بزرگی از سوراخ‌های کوچک عبور داده می‌شود. در واقع مساحت سطح بالای نانوالیاف ذرات کوچک‌تر را در حالی که هوا از میان حفرات و محیط فیلتر عبور می‌کند، به دام می‌اندازد.


بیشتر بخوانید:یک نفس امن با نانو ماسک های صنعتی جدید


این محصول یک فیلتر هوای خودرو شامل نانوالیاف PAN با ضخامت بین ۸۰ تا ۱۳۰ نانومتر است. ضخامت ۷۰ درصد از این الیاف کمتر از ۱۰۰ نانومتر است. این محصول به ترتیب ۱۲.۵ و ۱۰ درصد افزایش در ظرفیت جذب و بازدهی فیلتراسیون از خود نشان می‌دهد. اختلاف فشار در دو طرف این فیلتر با اضافه شدن نانوالیاف افزایش یافته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار