بک مقام مسئول در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

افزایش ترانزیت بین ایران و ۴ کشور مهم دنیا

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: افزایش ترانزیت بین ایران و ۴ کشور همزمان با کاهش تعرفه‌ها بررسی می‌شود.

افزایش ترانزیت بین ایران و ۴ کشور مهم دنیا / راهکار‌های افزایش ترانزیت در حوزه بندری بررسی شدمحمدعلی حسن زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از امضای تفاهم‌نامه مشترک سازمان بنادر و دریانوردی و کمیته گسترش همکاری‌های اقتصادی سازمان همکاری‌های اسلامی خبر داد و گفت: اولین پروژه مشترک بین ۵ کشور ایران، عمان، قطر، ترکیه و پاکستان جهت بررسی راهکار‌های افزایش تجارت برگزار شد.

او با بیان اینکه در این پروژه راهکار‌هایی که منجر به افزایش تجارت در بحث تعرفه و همچنین افزایش صادرات بین این چند کشور می شود را مورد بررسی قرار داده اند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: در صورتی که تعرفه ترجیحی گمرکی بین ۵ کشور وضع شود به ازای کاهش یک درصد تعرفه گمرکی بین ۲ کشور از کشور‌های مورد مطالعه شاهد افزایش ۵ و نیم درصدی حجم تجارت بر اساس ارزش خواهیم شد، همچنین به ازای هر یک واحد بهبود شاخص عملکرد لجستیکی می‌توانیم شاهد ۹ دهم درصد افزایش سهم تجارت باشیم.

حسن زاده تأکید کرد: این گزارش و راهکار‌های آن نهایی شده و چندی پیش با حضور نماینده‌های ۵ کشور و دبیرخانه دائمی اقتصادی و بازرگانی کشور‌های اسلامی به تصویب رسید.

او یادآور شد: هر چه میزان تجارت بین ما و کشور عمان افزایش یابد، تعرفه‌های تدریجی بین ایران و عمان و سایر کشور‌ها تصویب خواهد شد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در این پروژه تجارت بین کشور‌های مورد مطالعه به میزان حداقلی موجود است و طبق اهداف در نظر گرفته شده برای این پروژه قصد داریم ظرفیت بنادر و ظرفیت حمل و نقلی کشور برای افزایش تجارت و ترانزیت بین ۵ کشور را افزایش دهیم.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: در هفته آینده جلسه موافقت نامه عشق آباد با موضوع افزایش ترانزیت بین کشور ایران، عمان، تاجیکستان و ترکمنستان در عشق آباد برگزار می‌شود، نتایج و خروجی پروژه مشترک سازمان بنادر و کمیته کومسک در این نشست ارائه می‌شود تا سایر کشور‌ها بتوانند از نتایج آن بهره ببرند.

حسن زاده اظهار کرد: یکی از مزیت‌های این تفاهم نامه در حوزه تعرفه است به طوری که تعرفه ۱۰ تا ۲۰ درصدی در حالت عادی بین کشور‌ها وضع شود تا کالایی که از چابهار به بنادر کشور عمان صادر می‌شود در حوزه تجارت بین کشور‌ها قرار گیرد.

انتهای پیام/

رشد ۹ دهم درصدی سهم تجارت جهانی با بهبود روند لجستیک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۱۹ آبان ۱۳۹۸
کشورهای همسایه که مثل ایران مورد تحریم امریکا و سایر کشورهای جهان نیستند،بهتر است از موقعیت آنها در شرایط کنونی به نحو احسن استفاده کرد تا به مردم ایران بیش از حد، فشار اقتصادی وارد نگردد،و کالاهای مورد نیاز از آن کشورها تا مین گردد.
آخرین اخبار