داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته‌ای که گذشت؛

از ماجرای ذرت‌های آلوده تا تحریم پانسمان‌های‌ «ای بی»

این هفته در میان اخبار حوزه بهداشت و پزشکی به سراغ ماجرای توزیع ذرت‌های آلوده در بازار رفته ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

ورود هرگونه ذرت آلوده به بازار کذب است

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره شایعات منتشر شده مبنی بر ورود ذرت آلوده به بازار اظهار کرد: ذرت و برخی از محموله‌های غذایی که وارد گمرکات می‌شوند، ممکن است در بررسی‌های سازمان غذا و دارو نتوانند استاندارد سلامت و حداقل‌ها را احراز کنند؛ بنابراین جواز ترخیص برای ذرت‌های آلوده صادر نمی‌شود.

او ادامه داد: در گذشته مواردی در مورد روغن،‌ دانه‌های روغنی و برنج آلوده گزارش شده است. محموله‌هایی که از سال ۹۵ در انبارهای گمرک موجود است؛ به هیچ‌وجه وارد بازار و خطوط تولید نشده است. به دلیل آنکه بخشی از این ذرت ها استاندارد سلامت را احراز نکردند، مجوز ترخیص  صادر نشده و نخواهد شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: در روزهای اخیر در فضای مجازی شایعاتی مبنی بر توزیع ذرت های آلوده و ترخیص آن منتشر شده بود که این مسئله از اساس کذب است.

او گفت: هر محوله‌ای از ذرت که وارد بازار شده، مجوز ترخیص گرفته و سلامت آن تایید شده است. بیش از ۳۰۰ هزار تن ذرت آلوده در انبارهای گمرک باقی مانده که شرایط ترخیص را نداشته است و هرگز ترخیص نخواهد شد.

رونمایی از ۴ فرآورده‌ پروبیوتیک نسل جدید دانش بنیان/صرفه جویی ١۵٠٠ یورویی با تولید داخل داروها

فرآورده‌ پروبیوتیک نسل جدید دانش بنیان صبح امروز با حضور معاون علمی فناوری رئیس جمهوری، معاون کل وزارت بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو رونمایی شدند.

فرآورده پروبیوتیک پایلوشات با دانش فنی بومی سازی شده برای پیشگیری از ابتلا به زخم معده، پیشگیری طولانی مدت و کاهش باکتری هلیکوباکترپیلیوری ایران ساخت شده است. این فرآورده در بیش از ۳۸ کشور جهان متقاضی دارد و به ازای هر کیلوگرم، بیش از ۱۵۰۰ یورو ارزآوری برای کشور خواهد داشت.

تحویل محموله جدید پانسمان ای بی تا پایان آبان/ توانمندی تولید پانسمان در ایران را داریم

حسین صفوی رئیس اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو درباره تأمین پانسمان بیماران ای‌بی در تحریم‌ها اظهار کرد: تا به امروز درمان قطعی برای‌ بیماری ای‌بی پیدا نشده است  و این بیماری منشأ ژنتیکی دارد؛ کسانی که درگیر این بیماری می‌شوند باید از زخم‌های خود مراقبت کنند تا این زخم‌ها گسترش پیدا نکند.

رئیس اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو تأکید کرد: با وجود اینکه شرکت سوئدی پانسمان مورد نیاز را به بیماران نمی‌داد توانستیم پانسمان را از طریق دیگر برای‌بیماران تأمین کنم و کمبودی وجود ندارد و برای اینکه بیماران به مشکل برنخورند باید اقدامات موثر صورت گیرد تا جایگزین مناسب داشته باشیم و بیماران از این پانسمان‌‌ها هم استفاده کنند.

او درباره توانمندی دانشمندان ایرانی در تولید پانسمان‌های ای‌بی بیان کرد: ما توانمندی تولید پانسمان ای‌بی را در داخل کشور داریم در صورتی که خانه ای‌بی همکاری کند تولید کنده محصولات پیشرفته پانسمان که در زخم پای دیابتی و سوختگی فعالیت می‌‌کنند با همکاری خانه ای‌بی در مدت زمانی محصولات را تولید کنند تا نیازی به کشورهای خارجی نداشته باشیم.

صفوی تأکید کرد: ما در وزارت بهداشت و اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو وظیفه خود می‌د‌انیم به هر شکلی شده است نیاز بیماران را تأمین کنیم و در یک سال گذشته نیز توانسته‌ایم پس از تحریم نیاز بیماران به پانسمان را تأمین کنیم.

رئیس اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به تحویل محموله جدید پانسمان به خانه ای‌بی اظهار کرد: آخرین پارت پانسمان ای‌بی در مرداد ماه تحویل خانه ای‌بی شده است و پارت جدید ترخیص شده و تا پایان آبان در اختیار بیماران ای‌بی قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: از چند سال قبل وزارت بهداشت بودجه‌ای برای تأمین پانسمان بیماران ای‌بی تخصیص داد و پانسمان‌ها از طریق خانه ای‌بی در اختیار بیماران قرار می‌‌گیرد.

چند درصد محصولات کشاورزی سم بالاتر از حد مجاز دارند؟

محمد حسین عزیزی، مدیرکل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به بررسی میزان باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی، اظهار کرد: در سال ۹۸ به پایش باقیمانده سموم و فلزات سنگین در محصولات کشاورزی پرداختیم، طبق بررسی‌ها باقیمانده نیترات در ۱۵ نوع محصول ۲۸.۳ درصد و باقیمانده سموم در ۲۹ نوع محصول حدود ۱۹.۷ درصد است که با استاندارد انطباق ندارد.

او ادامه داد: فلزات سنگین را در ۲۵ نوع محصول بررسی کردیم که ۱۱.۵ درصد با استاندارد انطباق وجود نداشت و این نشان می‌دهد  باوجود فرافکنی‌ها در فضای مجازی، میزان باقیمانده نیترات سموم و فلزات سنگین در محصولات کشاورزی خیلی بالا نیست.

مدیرکل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: وزارت جهاد و کشاورزی کد گذاری محصولات باغی را آغاز کرده است تا در این حوزه نگرانی‌های مردم برطرف شود.

عزیزی با اشار به استاندارد سرب و آرسنیک در برنج تصریح کرد: استاندارد میزان سرب و آرسنیک برنج از ۱۵۰ به ۱۲۰ppm کاهش پیدا کرده است؛ همچنین استاندارد میزان کادمیوم را از ۶۰ به ۴۸ کاهش دادیم که شاید این استانداردهای سخت‌گیرانه نیاز به بازنگری داشته باشد.

حواشی انتقال استادزاده‌ها از دامپزشکی به پزشکی/ پای آقازاده‌های وزارت بهداشت به ماجرا باز شد

«انتقال از دامپزشکی به پزشکی بدون حد نصاب نمره» خبری تکان دهنده که چند وقت پیش در رسانه ها منتشر شد، چرا که بنابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فرزندان هیئت علمی دانشگاه ها می توانند با کسب درصد ۹۲.۵ نمره از دانشگاهی به دانشگاه مبدا محل کار والدین منتقل شوند.
 
همچنین مصوبه تغییر رشته منوط به کسب همین میزان نمره است اما فرزندان برخی افراد که علاوه بر استادی دانشگاه مسندهای دیگری هم دارند، توانسته اند با دور زدن کنکور پزشکی وارد دانشگاه شوند و در این رشته تحصیل کنند.
 
محمد حسین عزیزی، مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره موادغذایی تراریخته و بحث های پیرامون این موادغذایی اظهار کرد: بحث تراریخته و جنجال های مربوط به آنها بیش از ۵۰ سال است که در دنیا مطرح می‌شود.
 
او با بیان اینکه بسیاری از کشور‌های دنیا از محصولات تراریخته استفاده می‌کنند، گفت: کشور‌هایی مانند آمریکا، کانادا، ژاپن، استرالیا، برزیل، هند، بنگلادش، نیوزلند و بسیاری از کشور‌های اروپایی با مصرف تراریخته‌ها موافق هستند و به کاشت و مصرف موادغذایی تراریخته اقدام می‌کنند.  بر اساس گزارش‌ها می‌توان گفت که  نیمی از کشور‌های قاره اروپا موافق مصرف موادغذایی تراریخته هستند.
 
مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو  به موضوع سلامت موادغذایی تراریخته اشاره کرد و گفت: اینکه موادغذایی تراریخته مضر باشد تاکنون به قطعیت ثابت نشده است هر چند مواردی از مضرات آن نیز مطرح شده است.
 
عزیزی درباره طرح موضوع عقیم شدن با مصرف موادغذایی موضوع ناباروری تصریح کرد: عقیم شدن با موادغذایی تراریخته صحت ندارد؛ بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا که پرجمعیت هستند مثل هند از موادغذایی تراریخته استفاده می‌کنند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار