رئیس بخش زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

تخلیه فشار زمین در آذربایجان شرقی یک نظر غیر کارشناسی است / گسل‌های گسترده‌ای در آذربایجان شرقی وجود دارد

بیت الهی گفت: احتمال وقوع زلزله بزرگتر با توجه به آنکه گسل‌های متعددی در آذربایجان شرقی وجود دارد بعید نیست.

تخلیه فشار زمین در آذربایجان شرقی یک نظر غیر کارشناسی است / گسل‌‌های گسترده‌ای در آذربایجان شرقی وجود داردعلی بیت الهی رئیس بخش زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی درگفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه زلزله‌ای به بزرگی ۹/۵ در ساعت ۲:۱۷ بامداد امروز در استان آذربایجان شرقی رخ داده است، گفت: برخی از مراجع بزرگ جهان در زلزله میزان ریشتر این زلزله را ۶ ریشتر اعلام کردند که به نظر منطقی می‌رسد و یک برآورد نزدیک به این حادثه است.

او با بیان اینکه این زلزله در شعاع ۳۰ کیلومتری آذربایجان شرقی رخ داده است، گفت: شدت زمین لرزه زیاد بوده و بین ۱۸ تا ۲۵ کیلومتری محله‌های ترک، ورنکش و ترکمنچای را در بر گرفته است.

رئیس بخش زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی توضیح داد: در این محدوده ۳۰ کیلومتری ۱۱۵ روستا با جمعیت حدود ۱۰۰ هزار نفری ساکن هستند و در مرکز زلزله که جنوب سراب و شمال میانه را در بر می‌گیرد محدوده کوهستانی است.
بیشتر بخوانید:  پاکسازی تمامی محور‌های آذربایجان شرقی بر اثر زلزله/ هیچ یک از محورهای تبریز مسدود نیست

بیت الهی تاکید کرد: این محدوده از نظر زمین شناسی و زلزله شناسی دارای گسل‌های متعددی است و مهمترین گسل هم در محدوده تبریز و شمال غرب آذربایجان شرقی قرار دارد.

او یاد آور شد: طبق ارزیابی صورت گرفتاه گستردگی گسل‌های بیشتر در محدوده بز گوش در شرق آذربایجان شرقی قرار دارد و همچنین گسل‌های شرقی و غربی در این محدوده و مرکز وقوع زلزله بسیار زیاد است.

رئیس بخش زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه با توجه به جمعیتی که در شعاع نزدیک زلزله وجود دارد حدود ۱۲ هزار واحد مسکونی در اطراف این محدوده ساخته شده، افزود: با توجه به ارزیابی‌های کلی که تا کنون صورت گرفته است حدود ۲۰۰ واحد مسکونی خسارت دیده که پس از ارزیابی‌های بیشتراحتمال افزایش واحد‌های مسکونی خسارت دیده وجود دارد.

بیت‌الهی با اشاره به اینکه بسیاری از کارشناسان اعلام می‌کنند که با وقوع این زلزله ۶ ریشتری فشار زمین تخلیه شده و احتمال وقوع زلزله بزرگتر نیست. یک نظر کاملا غیر کارشناسی است، گفت: در اوایل مهر ماه زلزله‌ای با ریشتر ۲/۵ در استان هرمزگان رخ داد، اما بعد از وقوع این زلزله شاهد چندین پس لرزه حتی با شدت بزرگتر ۴/۵ ریشتری بودیم بنابراین نمی‌توان اعلام کرد که بعد از وقوع این زلزله، زلزله بزرگتری رخ نخواهد داد.

او یاد آور شد: ارائه نظرات غیر کارشناسانه که بعد از مدت زمان کوتاه چند ساعته در شرایط این چنینی درست نیست و ما هم اکنون نمی‌توانیم احتمال رخ دادن زلزله بزرگتر را اعلام کنیم.

رئیس بخش زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی افزود: از نظر مدیریتی در این شرایط باید جنبه‌های منفی را مورد توجه قرار دهیم و احتمال وقوع حادثه بزرگتر را در نظر بگیریم.

بیت‌الهی بیان کرد: ابزار‌های اندازه گیری برای وقوع حادثه بزرگتر درکشور وجود ندارد بنابراین نمی‌توانیم احتمال وقوع بزرگتر یا کمتر را اعلام کنیم.

او افزود: با توجه به اینکه زلزله چند ریشتری در این منطقه رخ داده و بسیاری از واحد‌های مسکونی در روستا‌ها دچار آسیب شده‌اند بنابراین با وقوع یک زلزله کمتر و همچنین پس لرزه‌ها ممکن است واحد‌های مسکونی در این مناطق دچار خسارت‌های بیشتر شوند و احتمال ریزش ساختمان‌ها حتی با یک تکان کوچکتر هم وجود دارد.

رئیس بخش زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی تصریح کرد: با توجه به اینکه این منطقه در یک محدوده سرد سیر و یک محدوده کوهستانی قرار دارد، احتمال ریزش سنگ در محور‌های مواصلاتی و مسدود شدن جاده‌ها وجود دارد بنابراین عابرانی که ازاین محور‌ها تردد می‌کنند در هنگام وقوع پس لرزه‌های باید مراقب باشند تا از نظر ریزش سنگ دچار آسیب نشود.

انتهای پیام /
 

احتمال ریزش سنگ در محور‌های مواصلاتی و مسدود شدن جاده‌ها وجود دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار