پس لرزه‌های زلزله آذربایجان شرقی تا کی ادامه خواهد داشت؟

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی درباره ادامه پس لرزه‌های زلزله آذربایجان شرقی توضیح داد.

مهدی زارع عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و عضو وابسته فرهنگستان علوم در گفتوگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در منطقه زلزله زده بین میانه و اردبیل گسل های متعددی وجود دارد که امروز یکی از این گسل ها جنبش نشان داده است.

وی ادامه داد: در قرن نوزدهم زلزله هایی در گسل این منطقه و در قرن بیستم در اسفند سال ۱۳۷۵ زلزله گلستان اردبیل در همین گسل رخ داده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی در پاسخ به این سوال که پس لرزه ها تا کی ادامه خواهد داشت؟ گفت: این زلزله تاکنون ۹ پس لرزه با شدت بالای ۳.۵ داشته که ساعت ۱۷:۲۱ امروز جمعه بوده و ۹۰ پس لرزه با شدت بالای ۲ ریشتر داشته است و پس لرزه‌ها تا ۲ ماه آینده همچنان ادامه خواهد داشت.

زارع  اظهار کرد:  زلزله امروز  ۵.۹۵ تا ۵.۹۸  و در مرز ۶ ریشتر رخ داده و شدت آن بالا بوده است، باید توجه داشت زلزله با بزرگی ۶ ریشتر زلزله شدیدی است و دلیل اینکه زلزله خسارت کمی داشته، این بوده که کانون زلزله در محلی اتفاق افتاده است که جمعیتی کمی در آن منطقه ساکن هستند و عمق آن ۱۷ کیلومتر بوده است که این مسئله موجب کاهش خسارت‌ها شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی بیان کرد: معمولا پس لرزه‌ها اندازه کمتری از لرزه اصلی دارند و انتظار داریم که پس لرزه‌های این زلزله به تدریج روند کاهشی داشته باشند، اما باید توجه داشت که تلاقی‌های متعدد گسلی در این منطقه داریم، گسل‌ها مثل عدد هفت هستند و یک ضلع آن را گسلی که امروز فعال شده و ضلع دیگر آن را گسل تبریز زنجان تشکیل می‌دهد و  ممکن است زلزله امروز موجب جنبش این گسل شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبارفناوری ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار