۵ کار جالب که بدن شما برای محافظت از خود انجام می‌دهد

بدن انسان مکانیزمی بسیار جذاب و پیچیده دارد. جالب است بدانید که بدن انسان برای مبارزه با مشکلات مختلف برخی راهکار‌های از پیش تعیین شده را استفاده می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید بسیاری از رفتار‌های غیر ارادی یا علائم بدنی برای ما عادی باشند و اساسا توجهی نکنیم چرا این ویژگی‌ها را داریم. اما جالب است بدانید که ۵ علامت جالب وجود دارد که بدن شما برای محافظت از خود نشان می‌دهد:

۵ کار جالب که بدن شما برای محافظت از خود انجام می‌دهد

خمیازه کشیدن

خمیازه کشیدن فقط یک سیگنال عادی و متداول برای کم خوابی نیست. خمیازه نشان می‌دهد بدن شما در حال تعدیل دما است. به گفته کارشناسان موسسه اسمیتسونین، این تمایل طبیعی بدن برای تنظیم دمای مغز است.

وقتی فک را باز کرده و می‌کشیم، سرعت جریان خون به جمجمه را افزایش می‌دهیم. همانطور که در همان زمان هوا را استنشاق می‌کنیم، هوا جریان خون را تغییر می‌دهد و خون خنک‌تر را به مغز می‌فرستد. با توجه به اینکه مغز هر روز کار می‌کند، این یک عملکرد بسیار مهم و محافظ است.

استفاده از بینی به عنوان فیلتر هوا

بینی شما فقط به چهره شما زیبایی نمی‌دهد بلکه فیلتر هوای داخلی بدنن شما است. دکتر توماس هوروویتز از مرکز پزشکی CHA هالیوود هالیوود در لس آنجلس، توضیح می‌دهد: "بینی ما فیلتری است که باعث تحریک بسیاری از سینوس‌های ما می‌شود. بینی دارای مخاط و مو است. مو‌ها ذرات بزرگتر را فیلتر می‌کنند و مخاط را کاهش می‌دهند.

عطسه برای تصفیه تنفسی

عطسه برای سلامتی ضروری است. دکتر آنتونی کوری، جراح ارتوپدی در مرکز پزشکی دانشگاه تولدو در اوهایو می‌گوید: "دلیل ایجاد عطسه ما پاک کردن قسمت‌های مختلف بینی ما از مواردی مانند آلرژن‌ها و میکروارگانیسم‌ها است. این موضوع از بدن ما در برابر بسیاری از مواد خارجی محافظت می‌کند. هنگامی که جسمی خارجی وارد بینی شما می‌شود، سیگنالی به مغز ارسال می‌شود تا گلو، چشم و دهان خود را ببندید. سپس قفسه سینه شما سفت می‌شود و گلوی شما شل می‌شود و باعث می‌شود مواد خارجی بیرون بریزد و اگر بینی شما احساس ناراحتی داشته باشد بهترین کار عطسه است.

رشد مژه برای محافظت از چشم در برابر مواد خارجی

مژه‌ها برای محافظت از چشمان شما از گرد و غبار، شن و ماسه، رطوبت و سایر بقایای موجود در هوا است. دکتر ملودی هوانگ، بینایی سنج در مرکز طبی لس آنجلس می‌گوید: "مژه‌ها بسیار مهمتر زا آن چیزی هستند که تصورش را بکنید. مژه‌ها با انواع موارد مزاحم مبارزه می‌کند.

تعریق برای خنک شدن

پوست شما نقش مهمی در تنظیم دمای بدن شما دارد. اگر تعریق نبود بدن مثل یک اجاق گاز عمل می‌کرد و ثانیه به ثانیه داغ‌تر می‌شد. پوست نقش‌های متعددی در سلامت شما دارد و یکی از این نقش‌ها این است که مانع از گرمای بیش از حد بدن شما می‌شود.

منبع:انتخاب

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار