با عملیات آبخیزداری امکان تعدیل و کاهش قدرت تخریب سیلاب فراهم می‌شود

اقدامات آبخیزداری که در بالادست حوزه‌های آبخیز انجام می‌شود موجب بهبود شاخص‌های پایداری آب و خاک و پوشش گیاهی و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، محمد علی رضایی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی با بیان اینکه با عملیات مهندسی و مدیریتی آبخیزداری امکان تعدیل و کاهش قدرت تخریب سیلاب فراهم می‌شود گفت: اقدامات آبخیزداری که در بالادست حوزه‌های آبخیز انجام می‌شود شرایطی را فراهم می‌کند که علاوه بر جلوگیری از وقوع سیلاب و کاهش فرسایش خاک موجب بهبود شاخص‌های پایداری آب و خاک و پوشش گیاهی و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

او افزود: شهرستان میامی دارای ۵ حوزه آبخیز اصلی شامل حوزه‌های آبخیز میامی، قدس، ارمیان، سوداغلن و باغچه و در ۶ زیرحوزه آبخیز می‌باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی به اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز شهرستان میامی اشاره کرد و اظهار داشت: حوزه‌های آبخیز این شهرستان به دو دلیل عمده از اهمیت خاصی برخوردار است، یکی به دلیل اینکه تأمین کننده بخشی از آب شرب شهرستان میامی محسوب می‌شوند در این حوزه‌های آبخیز قرار دارند و دیگر اینکه زیر حوزه‌های آبخیز کالپوش برای تامین آب کشاورزی و جلوکیری از سیل مخرب در زمین‌های کشاورزی بوده که بر این اساس اقدامات آبخیزداری ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

رضایی با بیان اینکه در سال گذشته اقدامات خوب و مؤثری در سطح شهرستان میامی در ارتباط با اجرای پروژه‌های آبخیزداری انجام شده است تصریح کرد: سال گذشته اقدامات آبخیزداری شامل اقدامات مکانیکی و بیولوژیکی در حوزه‌های آبخیز کالپوش و قدس و ارمیان با اعتباری حدود ۴۵۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به مرحله اجرا درآمد که در این سه حوزه آبخیز بیش از ۷۵ هزار مترمکعب سازه‌های خاکی و ۶۵۵۵ مترمکعب عملیات سنگ و ملات، ۳۰۰ هکتار عملیات بیولوژیکی شامل کپه کاری و حفاظت و قرق اجرائی شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی به تداوم اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز این شهرستان تأکید کرد و بیان داشت: شهرستان میامی سابقه سیل خیزی را در کارنامه خود دارد و با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه، بارندگی‌های شدید و یکباره و مشرف بودن حوزه‌های آبخیز این شهرستان به استان گلستان، سیلاب به عنوان تهدیدی جدی برای این شهرستان و حوزه آبخیز سد گلستان استان گلستان مطرح می‌باشد.

او تأکید کرد: برای پیشگیری و مقابله با تهدید سیلاب، طرح جامع کاهش خطرات سیلاب حوزه‌های آبخیز شهری این شهرستان تهیه و به دستگا‌های ذی ربط ارائه شده است که برای اجرای این طرح، ایجاد سازه‌های بتونی، سنگی، ملاتی و سنگی، گابیونی تحت عنوان سازه‌های سیل گیر و رسوب گیر پیش بینی شده است.

رضایی به اثر بخشی فعالیت‌های انجام شده آبخیزداری در کنترل سیلاب‌های اخیر اشاره کرد وابراز داشت: سازه‌های آبخیزداری که طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ در برخی زیر حوزه‌های آبخیز شهرستان میامی ایجاد شده است در پی بارندگی‌های شدید و سیلاب‌های اخیر توانست با کنترل سیل و رسوب از آسیب‌های جدی به مناطق پائین دست جلوگیری کند.

این مقام مسئول در خصوص محدودیت اعتباری برای اجرای این گونه پروژه‌ها گفت: منابع طبیعی با گستره زیاد و منابع اعتباری محدود روبروست که از این رو همکاری بیشتر دستگاه‌های ذی ربط همچون شهرداری ها، دهیاری ها، مدیریت بحران و غیره را برای مشارکت در اجرای پروژه‌های آبخیزداری می‌طلبد.

انتای پیام / م

منابع طبیعی با گستره زیاد و منابع اعتباری محدود روبروست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار