رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی استان سمنان خبرداد؛

گیاه کینوا جایگزین مناسب برنج

حسین اعتمادی گفت: استان سمنان به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیمی، ظرفیت تولید کینوا در وسعت زیاد برای تامین نیاز کشور را دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، حسین اعتمادی رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی استان سمنان گفت: برنج یک محصول آب‌بر است و با توجه به شرایط آبی کشور، کشت گیاه کینوا به عنوان محصول کم‌آب‌بر و دارای پروتئین بالا به عنوان جایگزین کشت برنج اقدامی اجتناب‌‍‌ناپذیر است.

اعتمادی بیان کرد: کشت آزمایشی گیاه کینوا در زمین ۲.۵ هکتاری در ایستگاه تحقیقات منابع طبیعی و کشاورزی سمنان انجام شد و نتیجه کشت مطلوب بود.

او افزود: نبود کمباین خاص برداشت کینوا، مشکل اصلی در کشت این گیاه ارزشمند است و برداشت دستی نیز دارای هزینه بالایی است و در صورت تامین کمباین خاص برداشت، سمنان می‌تواند نقشی مهم در تولید انبوه این محصول راهبردی داشته باشد.

رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سمنان بیان کرد: گیاه کینوا به دلیل پروتئین بالا به عنوان خاویار گیاهی شناخته می‌شود.

دانه کینوا که به عنوان «خاویار گیاهی» نیز معروف و شناخته شده است مزایای فراوانی دارد که از آن جمله می‌توان به مقاومت و بهره وری مناسب در خاک و آب شور، دوره برداشت کوتاه و همچنین نیاز به آب کمتر نسبت به محصولاتی مثل برنج اشاره کرد.

گیاه کینوا شبیه به غلات است و مانند آن پخته و مصرف می‌شود، اما غلات نیست بلکه تشابه زیادی با غلات دارد و مانند غلات طبخ می‌شود. این گیاه عضو خانواده چغندر و اسفناج است و به خاطر رشد خوب در بدترین و دشوارترین شرایط آب و هوایی مشهور است و برای بیابان زدایی می‌تواند کاشته شود.

هر کیلو دانه کینوا در بازار آزاد بیش از ۶۰۰ هزار ریال عرضه می‌شود و این دانه شبه غله در ۲ نوبت بهار و تابستان قابلیت کشت دارد.

انتهای پیام / م

استان ظرفیت تولید کینوا و تامین نیاز کشور را داراست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار