دژپسند مطرح کرد؛

آموزش و تأمین منابع مالی زمینه‌هایی برای توانمندسازی و ایجاد اشتغال

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باید بنیاد برکت از طریق آموزش و تأمین منابع مالی در جهت توانمندسازی و ایجاد اشتغال اقدام کند.

آموزش و تأمین منابع مالی زمینه‌هایی برای توانمندسازی و ایجاد اشتغالبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش آموزش سومین دوره تسهیلگران اقتصادی و اجتماعی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اظهار کرد: یکی از بحث‌هایی که امروز با آن مواجه هستیم، شرایط اقتصادی ایران است.

وی با بیان اینکه بیکاری و تورم از جمله متغیر‌هایی هستند که موجب شده گروه‌های رقیب به آن‌ها توجه کنند، گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در سال گذشته رخ داد، آغاز تحریم‌ها بود؛ البته تحریم سال‌هاست که اجرا می‌شود، اما این تحریم یک جانبه بود و آمریکا سعی کرد این تحریم یک جانبه را به تحریمی گسترده تبدیل کند و به سران کشور‌ها گفته بود که سه ماه با ما همکاری کنید تا رژیم ایران عوض شود.

وی افزود: جای سؤال است که با چه اعتمادی این موضوع را مطرح کرده بود، چرا که ایران کشوری نیست که با این باد‌ها بلرزد. آمریکا احساس می‌کرد مردم از نظر معیشت در فشار هستند و اگر مشکلاتشان بیشتر شود، شکاف میان دولت و مردم بیشتر خواهد شد؛ در حالی‌ که این‌گونه نشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: توانمندسازی باید سرلوحه کار‌ها قرار گیرد و در جهت آموزش و تخصیص منابع برای توانمندسازی افراد اقدام شود که آن‌ها با اعتماد به نفس بتوانند شغلی را انتخاب کنند.

دژپسند با بیان اینکه استراتژی ما باید این باشد که به جای توزیع کالا و پرداخت نقدی به نیازمندان، باعث افزایش اعتماد به نفس آن‌ها شویم و ابزار‌های لازم را برای توانمندسازی در اختیارشان قرار دهیم، تصریح کرد: توانمندسازی امروز نسبت به گذشته متفاوت شده است، چرا که ابزار‌های تولید همان‌هایی نیستند که بتوان با فروش آن‌ها تأمین مالی کرد، به همین دلیل نهاد‌های حامی باید ورود پیدا کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باید بنیاد برکت از طریق آموزش و تأمین منابع در جهت توانمندسازی و ایجاد اشتغال اقدام کند.


بیشتر بخوانید: ایجاد ۵۰ هزار شغل برای مردم مناطق محروم و روستایی


وی خاطرنشان کرد: در این راستا باید بنیاد برکت با تأمین بخشی از منابع، از هدررفت منابع جلوگیری کند و اجازه دهد فرد خودش بخشی از منابع را تأمین کند؛ این‌گونه از هدررفت منابع جلوگیری خواهد شد.

دژپسند با بیان اینکه حکومت نیز باید برای مقوله اشتغال و توانمندسازی تبدیل به جریان شود و زیرساخت‌ها را اصلاح کند، افزود: در حال حاضر نیز از طریق ایجاد شهرک‌های صنعتی، اقداماتی انجام شده است که این موارد باعث مهاجرت معکوس می‌شود.

وی با بیان اینکه اقدام بنیاد برکت در زمینه اشتغال و توانمندسازی هم از تقدس لازم برخوردار است، ادامه داد: هم توجیه اقتصادی و اجتماعی دارد، علاوه بر این، مایه بقاء جمهوری اسلامی و پایداری و ماندگاری آن می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود است و هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، اما با شرایطی که تحریم‌ها برای ما ایجاد کرده، توانستیم روی پای خود بایستیم.

وی افزود: در حوزه غیرنفتی در هفت ماهه اول امسال ۲۴.۵ میلیارد دلار صادرات داشتیم، همچنین واردات ما ۳ درصد و واردات کالا‌های اساسی نیز ۲۲ درصد رشد داشته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در حوزه اشتغال تابستان امسال نسبت به سال گذشته ۸۴۰ هزار شغل ثابت ایجاد شد و همچنین سرمایه‌گذاری خارجی نیز ۲۰ درصد رشد داشت، تأکید کرد: از سال ۹۰ تاکنون فقط دو سال سرمایه‌گذاری ما مثبت بود و برای آن که اشتغال پایدار شکل گیرد و صادرات نیز متنوع شود، باید سرمایه‌گذاری و تولید را افزایش دهیم تا به پایداری اشتغال برسیم.

دژپسند با بیان اینکه ایجاد بنگاه‌های متوسط و کوچک، واحد‌های زیر ۱۰ نفر و پایداری آن نیز تعیین‌کننده است و این موضوع در کشور‌های دیگر جواب داده است، افزود: باید با این دیدگاه در خصوص ایجاد اشتغال اقدام کنیم که به دنبال آن تولید و صادرات نیز بیشتر می‌شود و می‌توانیم تولیدات را با ایجاد بسته‌بندی‌های مدرن صادر کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بنیاد برکت نباید خودش را درگیر تصدی‌های مالی کند و نهاد مالی ایجاد نکند.

دژپسند تصریح کرد: با استفاده از ابزار‌های مدرن، تسهیلگران می‌توانند بیش از ۱۵ روستا را تحت پوشش قرار دهند و با آموزش‌های غیرحضوری، فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۱۹ آبان ۱۳۹۸
چرا امکان درخواست تاسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای وجود ندارد ؟؟؟ .چرا مجوز نمیدهند برای تاسیس آموزشگاه ؟
آخرین اخبار