آغاز اقدامات حفاظتی از آثار تاریخی فارس

همزمان با آغاز فصل بارش، اقدامات حفاظتی از آثار تاریخی فارس آغاز شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان اینکه با آغاز فصل بارش، اقدامات حفاظتی آثار نیز آغاز شده است، گفت: با توجه به اینکه سقف و پشت بام آثار تاریخی همواره در معرض خطر و آسیب هستند، عموم فعالیت‌های حفاظتی در این قسمت از بنا انجام می‌شود.

نصیری افزود: تمامی بنا‌های تاریخی فارس باید مراقبت شوند و بهترین راهکار برای حفاظت آن‌ها مرمت است.

او ادامه داد:با توجه به تعدد و گستردگی محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی اعتباری برای مرمت آثار خارج از شهر‌ها نداریم مگر این که در موارد خاص و در خطر تخریب باشند.

معاون میراث فرهنگی فارس افزود: در حال حاضر بنا‌های تاریخی و فرهنگی مانند آب انبار‌ها، کاروانسرا‌ها و کتیبه‌های باستانی که در خارج از شهر‌ها قرار دارند و متولی خاصی هم از آن‌ها نگهداری نمی‌کند همواره در معرض صدمه قرار دارند.

نصیری اظهارداشت: برای حفاظت از آن‌ها به اعتبارات خاصی نیاز است که شاید تامین کردن آن میسر نشود، اما با این حال تمامی تلاش خود را برای سرو سامان دادن به این آثار به خصوص در فصل پر بارش داریم.

او گفت: برای نمونه می‌توان به واگذاری کاروانسرا‌های تاریخی و آب انبار‌ها با مدت معلوم به بخش خصوصی اشاره کرد بود، به طوری که این اماکن به مدت محدود و زمان دار زمان در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد که علاوه بر مرمت و ساماندهی با تغییر کاربری هم همراه می‌شوند.

هم اکنون در استان فارس حدود سه هزار اثر تاریخی وجود دارد که در فهرست ملی و جهانی قرار گرفته اند.

به اعتقاد کارشناسان حدود ۵ هزار اثر تاریخی، فرهنگی و دارای ارزش در این استان شناسایی شده است.
انتهای پیام/م

بهسازی آثار تاریخی استان فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.