طارم مهد زیتون ایران / دولت به فکر نباشد، تولید روغن زیتون به صفر می‌رسد

رئیس شورای ملی زیتون می گوید: دولت به فکر نباشد سال آینده تولید روغن زیتون به صفر خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، این روز‌ها روز‌های پر تکاپو برای زیتونکاران طارمیست کسانی که بعد از یک سال حالا آمده اند حاصل دسترنجشان را برداشت کنند، دو ماه است که کارگران فصلی به دیار زیتون آمده اند  زیتون‌های کنسروی برداشت شده اند و حالا نوبتی هم باشه نوبت برداشت زیتون روغنیست خیلی از کشاورزان هم به امید روز‌های خوش سال گذشته که روغن زیتونشان را به قیمت خوب به بازار عرضه می‌کردند ، بخشی از زیتون‌های سبز خود را به روغن کشی اختصاص داده اند غافل از اینکه امسال از روز‌های پر فروش سال گذشته خبری نیست و زیتون کاران یا مجبورند روغن زیتونشان را با قیمت ارزان به فروش برسانند و یا  محصولشان در دستشان باد کند که هردو مساویست با بر باد رفتن دسترنجشان.
 
دولت واردات روغن زیتون را ممنوع کند!
 
حکایت این روز‌های زیتونکاران طارمی کار و تلاش بدون دسترنج است. واردات روغن زیتون کام زیتون کاران این دیار را تلخ کرده است.

زمزمه‌های تلخ و ناخوشایندی از گلایه و عدم رضایت کشاورزان  به گوش می‌رسد.


طارم مهد زیتون ایران

زیتون به عنوان یکی از باارزشترین میوه‌های خوراکی و روغنی جهان شناخته می‌شود که دراین میان شهرستان طارم، به عنوان یکی از شهرستان‌های هفتگانه استان زنجان، قطب تولید زیتون کشور محسوب می‌شود.

این محصول از میان ۷۰ نوع محصول زراعی و باغی که از باغات و مزارع شهرستان طارم برداشت می‌شود، شهرت، ویژگی و کیفیت بی نظیری دارد که آن را به محصولی استراتژیک در سطح استان زنجان و منطقه تبدیل کرده است.
 
دولت واردات روغن زیتون را ممنوع کند!

عبور رودخانه قزل اوزن به عنوان شاهرگ حیاتی از شهرستان طارم توانمندی‌های کشاورزی را دو چندان کرده و باعث رشد، توسعه و رونق اقتصادی منطقه به شمار می‌رود.

این شهرستان رکورد دار تولید زیتون در دنیا و از نظر وسعت باغات بارور و تولید محصول زیتون، جایگاه برتری در کشور دارد.

این روز‌ها نیز فصل برداشت زیتون از باغات طارم است اگر چه کار برداشت زیتون کنسروی شهرستان طارم اواخر مهر پایان یافته، ولی کار برداشت میوه روغنی از اول آبان ماه آغاز شده و هم چنان ادامه دارد.

همه ساله کارگران فصلی زیادی از استان‌های گیلان، اردبیل، شهرستان‌های استان زنجان، کهکیلویه و بویراحمد، شهرکرد، اردبیل، کرمانشاه، کردستان و...، برای یافتن شغل در این شهرستان حضور می‌یابند، به طوری که امسال از مرحله داشت تا برداشت این محصول به طور میانگین ۶ هزار کارگر مهمان سفره این میوه بهشتی هستند.
 
دولت واردات روغن زیتون را ممنوع کند!
 
با توجه به عدم استفاده از سموم شیمیایی در زمان تشکیل میوه تا زمان برداشت محصول زیتون شهرستان و استفاده اصولی از کود‌های شیمیایی و کود‌های دامی، کمپوست و .. محصول تولیدی از نظر باقیمانده سموم و کود‌های شیمیایی در حد مجاز و استاندارد قرار داشته و به همین دلیل، طرفداران زیادی در بازار‌های داخل برای آن وجود دارد، بطوریکه زیتون تولیدی شهرستان به اقصی نقاط کشور از جمله استان‌های گیلان، قزوین، تهران، قم، مرکزی، همدان، تبریز، مازندران و گلستان و سایر شهرستان‌های استان زنجان بصورت کنسرو زیتون صادر می‌گردد و همچنین در بحث صادرات خارج از کشور نیز کشور‌های عراق، روسیه، پاکستان و افغانستان بازار‌های هدف صادرات زیتون کنسروی است.

یک روی سکه

 این روزها درکوچه و پس کوچه‌های طارم زنجان مناظر زیبایی از همت، کار و تلاش را می‌توان مشاهده کرد وانت بار‌ها و تجاری که کنارخیابان‌ها وایستگاه‌های ورودی وخروجی طارم صف کشیده اند و کارخانه‌های که مشغول روغن گیری هستند، ولی این فقط یک روی سکه هست.
 
دولت واردات روغن زیتون را ممنوع کند!

روی دیگر سکه

دلالان قیمت زیتون را تعیین می‌کنند

یکی  از باغ‌داران طارمی  در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،با ابراز نارضایتی از کاهش قیمت روغن زیتون می‌گوید:در حال حاضر با کمبود کارگر مواجه هستیم و دستمزد کارگران نیز نسبت به سال گذشته دوبرابر شده است امسال کارگران فصلی کیلویی ۱۴۰۰ تومان برای برداشت زیتون دستمزد می‌گیرند این افزایش دستمزد‌ها و کمبود کارگر باعث می‌شود که محصول زیتون روی درختان باقی بماند و با خنک شدن شدن هوا  فعالیت آفت  مگس زیتون بیشتر  و احتمال خسارت به باغات زیتون افزایش می یابد.
 
دولت واردات روغن زیتون را ممنوع کند!
 
صفر حیدری افزود: روغن زیتون بسیار اعلاء کیلویی ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد این در حالیست که افزایش هزینه‌های جانبی تولید (دستمزد کارگری، حمل و نقل) افزایش داشته و این موجب متضرر شدن کشاورزان می‌شود.

او با بیان اینکه نبود اتحادیه تخصصی زیتون یکی از عمده‌ترین مشکلات زیتون کاران منطقه است و عدم وجود این اتحادیه باعث می‌شود که قیمت این محصول را دلالان مشخص می‌کنند.
 
حیدری می‌گوید:محصول زیتون روغنی به کارخانه‌های روغن کشی داخل شهرستان و خارج از شهرستان فروخته می‌شود.

او ادامه داد: تاسیس اتحادیه تخصصی برای زیتون کاران و تعیین قیمت‌ها می‌تواند پای دلالان را از بازار این محصول کوتاه کند.

کمبود کارگر و افزایش دستمزد کارگران فصلی

فریدون عباسی یکی دیگر از زیتون کاران طارمیست، او در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، می‌گوید :بار زیتون روغنیش را دلالان به قیمت ۴ هزار تومان از او می‌خواهند خریداری کنند در حالیکه سال گذشته همین محصول به قیمت ۷۵۰۰ به فروش می‌رسید.

او می‌گوید، در حال حاضر هر کیلو زیتون ۲ هزار تومان برای ما هزینه دارد حالا چگونه این محصول را به قیمت ۴ هزار تومان با این همه زحمتی که به پای آن هزینه شده به فروش رساند.
 
دولت واردات روغن زیتون را ممنوع کند

او یکی از دلایل این کاهش قیمت را دلالان می‌داند که روغن با کیفیت طارم را با قیمت پایین می‌خرد و از آن سود کلانی نصیب خود می‌کند و دیگر دلیلش را واردات روغن‌های بی کیفیت خارجی می‌داند که با قیمت پایین عرضه می‌شود .

این باغدار طارمی می‌گوید:الان قیمت روغن زیتون طارم با قیمت ۳۵ تا ۳۷  هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد این یعنی متضرر شدن کشاورز.

او ادامه می‌دهد:از مسئولین می‌خواهیم فکری به حال ما بکنند.


واردات روغن زیتون معضلی جدی

اسکندری مدیر جهاد کشاورزی طارم در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،علت کاهش قیمت زیتون به خصوص روغن زیتون و نارضایتی کشاورزان را واردات بی حد روغن زیتون دانست .
 
او ادامه داد:محصول زیتون با سطح زیر کشت ۲۰ هزارو ۱۸۶ هکتار بالاترین سطح زیر کشت را در بین محصولات باغی و زراعی شهرستان به خود اختصاص داده است که از این میزان ۱۵ هزارو ۶ هکتار باغات بارده و ۵ هزارو ۱۸۰ هکتار باغات غیر بارده و جوان است.
 
دولت واردات روغن زیتون را ممنوع کند!

او اظهار کرد: از مجموع این سطح زیر کشت امسال پیش بینی می‌شد در حدود ۴۵ هزار تن محصول زیتون برداشت شود که ۳۱ هزار ۵۰۰ تن از این مقدار بصورت زیتون کنسروی و ۱۳ هزارو ۵۰۰ تن نیز بصورت زیتون روغنی برداشت می‌گردد.

اسکندری گفت: برداشت میوه روغنی از نیمه اول آبان ماه آغاز شده و هم چنان ادامه دارد و بیش از یکصدو ۱۳ هزار نفر روز مشغول برداشت این محصول است.

به گفته این مسئول پیش بینی می‌شود از این میزان زیتون روغنی ۲ هزارو ۱۶۰ تن روغن زیتون استحصال شود که بیش از ۲۵ درصد از سهم تولید روغن زیتون کشور را شامل می‌شود.

او ادامه داد:کار استحصال روغن زیتون توسط ۸ واحد روغن کشی فعال در سطح شهرستان در حال انجام است؛ و روغن تولیدی علاوه بر مصرف خود استان به سایر استان‌های کشور صادر می‌گردد.

اسکندری گفت:تعداد بهره برداران زیتون در این شهرستان ۸۷۰۰ نفر است که در مجموع ۴۵۰ هزار نفر روز در برداشت زیتون مشغول بوده و از این طریق کسب درآمد می‌نمایند. پیش بینی می‌گردد که در آمد ناخالص حاصله از برداشت کنسروی زیتون به ۱۸۹۰ میلیارد ریال برسد.

مدیر جهاد کشاورزی طارم افزود: ارقام زیتون داخلی مورد کشت شهرستان شامل: زرد زیتون، روغنی، شنگه، ماری وگلوله زیتون است که رقم زرد زیتون با ۹۰ درصد سطح زیرکشت بیشترین سطح را در بین ارقام زیتون دارا است و از ارقام خارجی کشت شده در سطح شهرستان می‌توان به کنسروالیا، مانزانیلا، کرونائیکی و آربکین اشاره کرد که بخاطر سازگاری با منطقه و عملکرد بالا و خصوصیات خوب در حال گسترش است.

اسکندری گفت: زیتون تولیدی شهرستان به اقصی نقاط کشور از جمله استان‌های گیلان، قزوین، تهران، قم، مرکزی، همدان، تبریز، مازندران و گلستان و سایر شهرستان‌های استان زنجان بصورت کنسرو زیتون صادر می‌گردد و همچنین در بحث صادرات خارج از کشور نیز کشور‌های عراق، روسیه، پاکستان و افغانستان بازار‌های هدف صادرات زیتون کنسروی است.
 

دولت به فکر نباشد سال آینده تولید روغن زیتون به صفر خواهد رسید

مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، تا  امروز واردات زیتون به کشور  ممنوع نبوده، اما تا به حال هم سابقه نداشته که  به این میزان تولید زیتون در کشور افزایش یابد.
 
دولت واردات روغن زیتون را ممنوع کند!
 

او افزود: در کشور‌های توسعه یافته‌ای که زیتون یکی از محصولات کشاورزیشان است دولت ۳۰ درصد یارانه به تولیدکنندگان روغن زیتون پرداخت می‌کند که در بحث رقابت با کشور‌های نو پا موفق‌تر عمل کنند.
 
عباسی گفت: در سال ۹۶ تولید روغن زیتون در کشور ۵ هزار تن بود در سال ۹۷ این مقدار به ۷ هزار تن ۱۰۰ تن رسید و علت این موضوع کوچکترین حمایت دولت بود که منجر به افزایش تولید چشمگیر روغن زیتون شد، در حالیکه هیچ هزینه‌ای برای دولت و بخش خصوصی نداشت.

او ادامه می‌دهد: امسال نیز باغداران به حساب سال گذشته  درصد زیادی از زیتون  را برای تولیدی برای روغن کشی کنار گذاشتند، اما متاسفانه دولت در چنین شرایطی برای واردات زیتون یارانه در نظر گرفته که این موضوع باعث شده تا وارد کنندگان زیتون واردات را به خرید زیتون از باغداران ترجیح دهند.

عباسی گفت:طبق استاندارد ۱۴۴۶ ایران واردات روغن بکر و فرا بکر را آزاد اعلام کرده است ونمونه‌هایی که کشور‌های وارد کننده به عنوان سند به ایران می‌فرستند روغن بکر محسوب می‌شود، اما در نمونه گیری روغن‌هایی که وارد کشور می‌شوند خارج از استاندارد‌های قابل قبول ایران هستند و تقریبا ۲۰ الی ۲۲ هزار تومان قیمت فروششان است.

عباسی  افزود: این عامل باعث شد که روغن زیتون فرابکر زیتونکاران روی دستشان بماند.

رئیس شورای ملی زیتون اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که برای حل مشکلات زیتونکاران در چنین شرایطی دولت واردات روغن زیتون را ممنوع اعلام کند و هر زمان که ۱۰ درصد افزایش قیمت در بازار مشاهده شد واردات را دوباره آغاز کند این بهترین روش برای کنترل بازار است.
 
دولت واردات روغن زیتون را ممنوع کند!

او با بیان اینکه با این اوضاع سال بعد با یک مشکل اساسی در بخش تولید زیتون مواجه خواهیم شد گفت:با واردات روغن زیتون با چنین شرایطی تولیدکنندگان داخلی جایگاه خود را کاملا از دست می‌دهند و به تولید کنسرو زیتون رو می‌آورند. در حالی که تولید روغن زیتون مهم‌ترین فرآورده میوه زیتون به حساب می‌آید به صفر می رسد  و کشور ظرفیت فروش این حجم از کنسرو تولیده شده را نیز  نخواهد داشت.
 
عباسی گفت: امسال در کل کشور ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تن  زیتون  تولید شد که سهم طارم زنجان از این برداشت‌ها بین ۴۵ الی ۵۰ درصد است.

او ادامه داد:درسال ۹۶ پنج هزار تن روغن زیتون استحصال شد که سال گذشته با یک حمایت کوچک دولت این میزان را به ۷۱۰۰ افزایش داد یعنی تولید روغن زیتون در کشور افزایش ۴۰ درصدی داشت.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و افزایش کیفیت، امسال احتمال خودکفایی روغن زیتون دور از انتظار نیست، اما متاسفانه سال بعد امکان صفر شدن تولید روغن زیتون در کشور وجود دارد.
 
گزارشی از زهرا نصیری
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.