طرح ملی مسکن تهران از تهرانسر آغاز شد/ ۲۰ هزار نفر ثبت نام کردند

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که طرح ملی مسکن متعلق به همه ایرانیان است، گفت: تاکنون ۲۰ هزار نفر در طرح مذکور ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی با بیان این‌که از ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی تاکنون ۱۴۰ هزار واحد کلنگ‌زنی شده است، افزود: تهرانسر نخستین منطقه در تهران است که این طرح در آن آغاز شده است. قیمت تمام شده در شهر‌هایی غیر از تهران ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

طرح ملی مسکن تهران از تهرانسر آغاز شد/ ۲۰ هزار نفر ثبت نام کردند

وزیر راه و شهرسازی هدف از این طرح را ایجاد تحرک در بازار مسکن اعلام و تصریح کرد: در صددیم مشاغل مختلف از جمله فرهنگیان، نیرو‌های مسلح و بازنشستگان را در این طرح، صاحبخانه کنیم.

اسلامی بیان کرد: نکته مهم این است که این طرح جزو طرح‌هایی است که ما به عنوان یک سیاست پایدار در جهت ایجاد جریان پایدار تولید مسکن آن را دنبال می‌کنیم. قصد داریم با ایجاد سالیانه ۴۰۰ هزار واحد مسکن شهری در شهر‌ها کمکی به بازار مسکن کنیم.

به گفته وی، نکته مهم این است که در این دو سالانه تکمیل و تحویل واحد‌های مسکن مهر را در دستور کار داریم. آنچه که در طرح ملی مسکن با ثبت نام آغاز کرده ایم، شناسایی متقاضیان واجدشرایط است. به نحوی که بتوانیم نیازمند واقعی را شناسایی و آمار‌های واقعی از متقاضیان به دست بیاوریم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود:موضوع مهمی که در این فاز است، فاز شناسایی و تفکیک فهرست متقاضیان است که بر اساس آن بتوانیم برنامه ریزی اجرایی را شتاب دهیم. با الگو‌های مختلف اراضی مورد نیاز را فراهم کردیم که متناسب با اقتضایات هر شهر آن را واگذار کنیم.

اسلامی تصریح کرد: اقتضاء بعضی شهر‌ها این است که مسکن را به صورت ۹۹ ساله به مردم واگذار کنیم که بتواند فردی و گروهی نسبت به ساخت مسکن احداث کنند یا نه آن‌ها را به یک سازنده متصل کنیم که زمین در اختیار دارد و وظیفه دارد این واحد‌ها را بسازد و مطابق ضوابطی که در قرار داد پیش بینی کرده ایم به متقاضیان واجد شرایط تحویل دهد.

وزیر راه درباره طرح تأمین مالی در حوزه مسکن گفت: تامین مالی آن‌ها در سه بخش است. بخش اصلی که دارای یارانه است، بافت فرسوده است. دراین بخش ۵۰ درصد تسهیلات و هزینه‌های مالی را دولت تقبل کرده است و پرداخت می‌کند. در حال حاضر برای بافت‌های فرسوده شهر‌های گوناگون ۲۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند، بافت فرسوده قانون مستقل دارد، بر اساس همین قانون این‌ها را پشتیبابی خواهیم کرد.

اسلامی گفت:بنابر این بخش اول بافت فرسوده است. مردمی که در بافت فرسوده هستند و دارای زمین هستند می‌توانند از این استفاده کنند. نوع دوم وام مسکن رایج است که در قانون داریم که رئیس جمهور و رئیس مجلس هم تأکید کرده اند که سهم ۲۰ درصد از تسهیلات بانک‌ها را برای مسکن اختصاص داده اند که توسط ریاست بانک مرکزی هم به بانک‌های کشور ابلاغ شده است که همه بانک‌ها موظف هستند که تسهیلات در اختیار قرار دهند. نوع سوم صندوق پس انداز یکم است. متقاضیان که صندوق پس انداز یکم هستند می‌توانند با استفاده از شرایط مشخص از مسکن‌های طرح ملی مسکن استفاده کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین سه نوع تسهیلات مالی در دستور کار ما قرار گرفته است. این ۴۰۰ هزار واحد در سراسر استان‌ها است. هدف برنامه تمام شهر‌ها است. پروژه‌ای را با حضور رئیس جمهور در راستای این طرح کلنگ زنی کردیم که در تهران و حدود ۱۱۰ هزار واحد است. یکی از بزرگترین پروژه‌های تهران بود. تنها شهر‌هایی حذف می‌شود که متقاضی نداشته باشد. خانه اولی، متاهل بودن و داشتن سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا از شرایط لازم ثبت نام در طرح ملی مسکن است.

وزیر راه بیان کرد: بر اساس مفروضات آماری شهر‌ها را انتخاب کرده ایم. این طرح پیش از این نام‌نویسی به شکل پایلوت در استان کرمان انجام شده بود. در کرمان این کار توسط بخش شهری بنیاد مسکن انجام شد یکی دوتا شهر به دلیل اینکه واجد شرایط بودند و کسی متقاضی نداشت از دستور کار خارج شدند.

وی با بیان اینکه هدف ما خانه دار شدن مردمی است که جامعه هدف ما هستند گفت: آن دسته از افرادی که در این شرایط اقتصادی نمی‌توانند صاحب خانه شوند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. قصد داریم این طرح را سالیان سال تکرار کنیم. همه جوانان به ویژه خانه اولی‌ها بتوانند استفاده کنند.

وزیر راه درباره آدرس سایت طرح ملی مسکن گفت: در سایت مسکن شهرسازی درباره آن اطلاع رسانی شده است. قرار است نام سایت زیر نویس تلویزیون شود. مسکن ملی در تهران در تهرانسر است. هر چقدر زمین دولتی یا دستگاه دیگری داشته باشد در برنامه قرار خواهیم داد.

وی درباره قیمت‌های واحد‌های طرح ملی مسکن گفت: پیش بینی این است که این‌ها در شهر‌های دیگر و تهران معدل کشور منهای شهر تهران، بین ۲.۵ تا ۳ و نیم میلیون تومان قیمت دارد. در تهران به دلیل این که شرایط متفاوت است و هزینه‌های آن متفاوت است هزینه‌ها نیز متفاوت است.

وزیر راه افزود:تمام تلاش ما این است که تحرکی در بازار مسکن ایجاد شود. زمین خام را شناسایی کرده ایم و زمینه‌ها را برای آماده سازی واحد‌ها فراهم کردیم و از سوی دیگر زمین عمران شده‌ای را در اختیار سازنده قرار دادیم تا بتواند کار خود را شروع کند. از تمام ظرفیت‌ها استفاده کردیم، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن همکاری کرده ایم و به زودی با آموزش و پرورش به منظور مسکن فرهنگیان تفاهم نامه امضا خواهیم کرد. یا در اراضی خودشان یا در اراضی که ما در اختیارشان می‌گذاریم برای جامعه فرهنگی هم احداث مسکن صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: با وزارت رفاه برای بازنشستگان که با سازمان تأمین اجتماعی مذاکراتی صورت گرفته و آن هم تبدیل به یک تفاهم نامه خواهد شد. اساس بحث ما این است که هم برای جوامع مختلف و هم برای استفاده از ظرفیت‌های گوناگون این برنامه برنامه جامعی است و ما امیدوار هستیم که این جریان تولید بتواند یک تحرک قابل ملاحظه‌ای در بخش اشتغال و تولید در کشور ایجاد کند.

وزیر راه درباره شناسایی خانه‌های خالی از سکنه و سامانه برای راستی آزمایی گفت: متأسفانه زمانی که قانون تصویب می‌شده مسئولیت احداث این سامانه جامع را قانون گذار به وزارت راه و شهرسازی داده است جنابعالی و مردم هم کم و بیش می‌دانند اطلاعات واحد‌های مسکونی و پلاک‌ها در اختیار وزارت راه و شهرسازی نیست در اخیتار شهرداری هاست که پروانه ساختمان و یا در حقیقت پایان کار می‌دهند در این مدت تلاش وسیعی شده بود که در گذشته البته که این مسئولیت را از دوش ما بردارند و به متولیان اصلی بدهند، ولی ما دیدیم که آن مسیر را ادامه بدهیم به جز اینکه وقت از دست بدهیم عایدی دیگری نخواهیم داشت.

وی گفت: به همین دلیل به طراحی یک سامانه‌ای نرم افزاری اقدام کردیم که امیدواریم تا قبل از پایان سال بتوانیم آن را عرضه کنیم. به نحوی که با دیتاماینینگ براساس اطلاعاتی که موجود هست در شهرداری‌ها به خصوص کلان شهر‌ها که کلا سیستم هایشان در حقیقت الکترونیکی هست و قابل در اختیار قرار گرفتن است که بتوانیم از دیتابیس آن‌ها استفاده کنیم سامانه ردیابی برای ثبت معاملات املاک و قبض آب و برق و گاز که میزان مصرفی انشعابات از این طریق بشود به خانه‌های خالی پی ببریم و این کار سازمان امور مالیاتی هست و انشاالله این سامانه را بدهیم سازمان امور مالیاتی بتواند از این سامانه با ایک اهتمام خاص استفاده کنند حتما شناسایی واحد‌های مسکونی خالی که به دارایی راکد تبدیل شده و به اقتصاد ملی لطمه زده است می‌تواند آغاز شود و در جریان و مدار تولید و مولد سازی قرار بگیرد.

وی بیان کرد: نه سازمان امور مالیاتی در این تکلیف قانونی در قانون مالیات‌های مستقیم آمده است در آن قانون به آن اشاره شده و نوشته که وزارت راه و شهرسازی این کار را انجام بدهد میزان مالیات بستگی به همان نرم محاسبه دارد که در حقیقت دارایی هدف این نیست که در حقیقت پول گرفته شود هدف این است که بازار مسکن از سوداگری خارج شود و در اختیار بخش مسکن باشد که عمدتا نیاز مصرفی را تأمین کند.

اسلامی گفت: که در اروپا و امریکا انقدر میزان مالیات خانه‌های خالی از سکنه زیاد است طرف ترجیح می‌دهد فقط اجاره بدهد آقای مستأجر این را برای من نگهداری کند. اینکه شما می‌گویید هدف پول گرفتن نیست بله هدف پول گرفتن نیست طوری نشود که برجی ۳۰ هزار تومان بدهد و بگوید که من اصلا سه چهار سالش را یکجا پرداخت می‌کنم این کار ما در بخش خودمان دارای مخالفانی هست. منظورشان همین است با این کار کمک می‌کنید. سرمایه از بخش مسکن فرار کند و برود و من درپاسخ به این مخالفان عرض می‌کنم برای ما هدف مولد سازی سرمایه در بخش مسکن است این وقتی می‌گوییم آمار مرکز آمار ایران است.

وی ادامه داد: پیش از دو میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد این فاجعه است و این هزینه سرمایه ملی ما هست و برای هر کسی می‌خواهد باشد سرمایه ملی است اینکه می‌گویند در تله بیفتد و بماند و به خاطر اینکه یک عده سرمایه خودشان را ارتقا یا حفظ کنند و مورد سوداگری و تلاطم ایجاد می‌کند در بازار مسکن و مردمی که نیازمند مسکن هتسند با مشکل مواجه می‌کند بایستی متوقف کنیم و جریان سرمایه را سوق بدهیم به سمت تولید تا بالاخره کشور ۴۰۰ یا ۵۰۰ خانه مسکونی احتیاج دارد و کاری کنیم سیستم سوداگری خداحافاظی کند از این بخش و ما بتوانیم روی همه سرمایه‌های مردم برای تولید مسکن و عرضه مسکن حساب باز کنیم.

*با گرانفروشان بلیت هواپیما برخورد می‌شود

وی در خصوص اینکه قیمت بلیت پرواز برخی مقصد‌ها مانند تهران به مقصد رم تقریبا یک میلیون و ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار تومان و تهران به مشهد یک میلیون ۱۰۰ یا یک میلیون و ۲۰۰ هزاز تومان بود، نظر شما چیست گفت: این که حتما صحت ندارد و تخلف آشکار است اکر کسی بلیت مشهد را یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته باشد قیمت‌ها قیمت‌های عرضه شده در سایت انجمن شرکت‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری است و به هیچ وجه احدی اجازه ندارد بیشتر از آن سقف بلیت عرضه کند و یک نکته‌ای داریم که حالا بعضی سایت‌ها هستند معتبر هم نیستند می‌آیند یک شرایطی را عرضه می‌کنند که شامل ترانسفر از منزل به فرودگاه انجام چکین و بردن تا هتل و یک بسته ارائه می‌کنند ممکن است پرواز فرس‌کلاس باشد و چیزی نیست که از آن نتیجه گرفت که این قیمت بلیت تهران مشهد این شده است و من تأیید نمی‌کنم و اگر مصداق روشنی دارد مراجعه کند قطع یقین هم ما و هم تعزیرات حکومتی با آن برخورد خواهیم کرد.

وی درباره اینکه برخی‌ها در ۲۸ صفر و تعطیلات نورزوی بلیت یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومانی خریده اند گفت: به من بگویید هر کسی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی برای ۲۸ سفر خریده به ما بگوید کدام ایرلاین و کدام شماره پرواز بوده ما برخورد می‌کنیم و سازمان هواپیمایی کشوری مرتب اطلاعیه می‌دهد و مردم هم توجه کنند. ما آزادسازی قیمت‌ها را طبق قانون برای هواپیمایی کشوری انجام دادیم. نکته حائز اهمیت این است آزادسازی قیمت‌ها براساس قانون این بوده که رقابت ایجاد کنیم و بتوانیم که بخش حمل و نقل هوایی را اقتصادی کنیم. مزیت رقابتی شرکت‌ها بتوانند بدست بیاورند و در جته اینکه رشد و توسعه آن‌ها شتابان‌تر اتفاق بیفتد و صنعت هواپیمایی درجا نزند. این اتخاذ شده و پیاده شده است لحظات آخر یک پروازی به یک مقصدی ممکن است بلیتش ۳۰۰ هزار تومان باشد.

وی گفت: مثلا ۶۰ هزار تومان در فرودگاه بفروشند و لحظه آخری هست و تعداد کم نیست در نازلترین قیمت می‌فروشند و اکثر مسافران را سوار کنند و ببرند و اتفاقی است که مرتب می‌افتد و لحظه آخر در زمانی که پیک است یک قیمتی در سقف هم عرضه شود، ولی ممکن است این یکی یا دو مورد بیشتر نباشد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: پس بنابراین آن سقف و کف حداقلی و حداکثری است که شورایعالی کشوری براساس محاسباتی که روح قانون را از دست ندهد، ایجاد رده که مردم به آن‌ها اجحافی صورت نگیرد. نکته مهم این است که اساس این موضوع عرضه و تقاضا است و کسانی که قیمت بالا دامن می‌زنند به ویژه رسانه ها، قیمت‌های پایین که عرضه می‌کنند آن‌ها را هم بگویند که ببینند چه اتفاقی افتاده است. قبلا قیمت‌ها فیکس بود. اگر خالی بود لحظه آخر هم می‌خریدید با همان قیمتی بود که مصوب بود و دولتی اعلام شده بود الان عرضه می‌کنند، واپسین لحظات با نازل‌ترین قیمت عازم می‌شوند وبه مقصد خود می‌روند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.