در تیتر امشب بررسی شد؛

راهکارهای مقابله با فرار مالیاتی/اخذ مالیات هوشمند تا پایان دولت دوازدهم

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: مرحله آخر طرح جامع مالیاتی و اخذ مالیات هوشمند تا پایان این دولت عملیاتی می شود.

راهکارهای مقابله با فرار مالیاتی/اخذ مالیات هوشمند تا پایان دولت دوازدهمبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسیحی معاون درامدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در برنامه تیتر امشب تصریح کرد: مالیات تابع سیستم نظام مالیاتی است که اگر هرجزئی از سیستم به درستی عمل نکند به هدف عالیه که وصول مالیات به معنای واقعی است، نخواهیم رسید.

مسیحی گفت: برآوردها حاکی از فرار مالیاتی ۳۵ تا  ۴۰ هزار میلیارد تومانی در کشور است که مجموع فرار و معافیت مالیاتی ۸۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود.

وی افزود: اقتصاد نفتی از یک طرف و سطح بالای معافیت های مالیاتی بدون ضابطه در کشور از سویی دیگر باعث شده میزان فرار مالیاتی در کشور ما به نسبت سایر کشورها بیشتر باشد.

این مقام مسئول با اشاره به نقش مهم دریافت ریزداده های اطلاعاتی در تعیین دقیق و عدالت محور مالیات، اظهار کرد: روند دریافت ریز داده ها طی ۳ ماه گذشته بهتر شده است اما مطالبه جدی تری داریم که این ریز داده ها را دقیق تر و با کیفیت تر بگیریم تا به سمت مالیات هوشمند حرکت کرده و اثر شخص را در تعیین مالیات کم کنیم.

مسیحی ادامه داد: کمیسیون اقتصادی مجلس باید هرچه سریع تر معافیت های مالیاتی را به حداقل برساند.

معاون سازمان امور مالیاتی در خصوص فرار مالیاتی پزشکان و وکلا، تصریح کرد: در خصوص نصب کارتخوان پزشکان، مجلس و دولت و وزارت بهداشت اهتمام جدی داشته اند و اکنون  ۴۰ درصد پزشکان ثبت نام کرده اند. بحث دریافت مالیات از وکلا هم روند بهتری به خودگرفته است.

وی افزود: جامعه پزشکی از بعد فرهیختگی گروه پیشرو در اجرای قانون  هستند  و در گام های بعدی سایر مشاغل هم به اجرای این قانون اضافه خواهند شد.

مسیحی گفت: درخواست ما از مجلس پیگیری بحث معافیت های مالیاتی است و بعد از اینکه قانون خوب نوشته شد باید ریزداده ها به درستی و با کیفیت وارد سازمان مالیاتی شود، در این صورت هر مودی مالیاتی  به طور دقیق شناسایی می شود.

معاون سازمان مالیات تصریح کرد: کارت های بازرگانی یکبار مصرف، حساب های اجاره ای و شرکت های سوری از مهمترین ابزار فرار مالیاتی بوده که ورود خوبی به این حوزه داشتیم. مردم باید بدانند این موارد جرم محسوب شده و سازمان امور مالیاتی به شدت با آن برخورد می کند.

وی افزود: سازمان امور مالیاتی،ضمن حمایت از تولید ،  مقابله با فرار مالیاتی و فساد را در دستور کار دارد . گام اول طرح جامع مالیاتی تمام شده است، نقشه گام دوم یعنی ریز داده ها هم تا آبان ماه تمام می شود . مرحله آخر طرح جامع مالیاتی و اخذ مالیات هوشمند تا پایان این دولت عملیاتی خواهد شد.


بیشتر بخوانید: ۴۰ درصد اقتصاد کشور از پرداخت مالیات معاف هستند


در ادامه موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقدام جدیدی که می توان به منظور برای سالم سازی و عدالت محور شدن مالیات انجام داد، ساماندهی معافیت های مالیاتی است و این لایحه باید هرچه سریع تر تحویل مجلس داده شود.

وی افزود: طرح جامع امور مالیاتی یکی از ابزارهایی هست که هنوز اقتصاد ما نتوانسته به درستی از آن بهره ببرد. ما برای اجرایی شدن این امر ، ظرفیت های مجلس را فعال کردیم و قوانین مورد نیاز در اختیار سازمان مالیات قرار داده ایم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بخش تولید شناسنامه دار کشور دیگر توان پرداخت بیشتر مالیات ندارند و باید هرچه سریع تر معافیت های مالیاتی بی ضابطه حذف شود تا بخش وسیع تری از جامعه به صورت عدالت محور مالیات پرداخت کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳ هزار وکیل شناسایی شده اند که پرونده مالیاتی ندارند. باید در زمان صدور پروانه کسب و کار از سازمان امور مالیاتی استعلام شود و هرکس امتناع کند شریک جرم خواهد بود. در مورد بخش زیادی از پزشکان هم وضعیت به همین ترتیب است و باید جلوی این فرارهای مالیاتی گرفته شود.

در ادامه سبحانیان کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در کشور ما برآوردهای غیر دقیق از فرار مالیاتی اعلام می شود. بر اساس برخی منابع غیر رسمی، در ۴۰ درصد اقتصاد کشور، معافیت و فرار مالیاتی داریم که  به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هم تخمین زده می شود.

وی افزود: ابتدایی ترین اطلاعات برای مبارزه با فرار مالیاتی نداریم. نه اطلاعات مناسب وجود دارد و  نه ضمانت اجرایی و جریمه مناسب داریم که جلوی فرار مالیاتی گرفته شود.

سبحانیان بیان کرد: به طور مثال ۵۰۰ میلیون حساب بانکی در کشور داریم و  از همین حساب های اجاره ای چقدر فرار مالیاتی انجام می شود.

وی ادامه داد: بخشی از فرار مالیاتی، ناشی از معافیت های مالیاتی است که نمونه آن در مناطق آزاد اقتصادی دیده می شود.

این کارشناس اقتصادی اقزود: اگرانتظار داریم از درآمد های نفتی به سمت درامدهای مالیاتی برویم، همکاری دستگاه های مختلف برای مقابله با فرار مالیاتی نیاز است.

وی ادامه داد: نتوانستیم بستر سالم و شفاف برای فعالیت های اقتصادی ایجاد کنیم. اگر این وظیفه حاکمیت به درستی ساماندهی شود، جلوی بخش زیادی از فرار مالیاتی گرفته می شود.

سبحانیان تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی باید شفاف بیان کند به چه ترتیت با فرار مالیاتی مقابله می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار