عابدینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اروپا غیر رسمی توافق هسته‌ای را زیر پا گذاشت

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اروپا به صورت غیر رسمی با عدم انجام تعهدات عملا توافق هسته‌ای را زیر پا گذاشته است.

انگلیس، آلمان و فرانسه صرفا به ابراز تاسف بسنده خواهند کرد/ اروپا به صورت غیر رسمی توافق هسته‌ای را زیر پا گذاشتحسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، اظهار کرد: گام چهارم ایران حرکتی در راستای بند ۲۶ و ۳۶ برجام است و جمهوری اسلامی به صراحت اعلام کرده که در حال حاضر قصدی برا‌ی خروج از برجام ندارد، اما در مقابل بی تعهدی و نقض عهد کشور‌های اروپایی به ویژه بعد از خروج ایالات متحده آمریکا،  تلاش می‌کند تا موازنه‌ای در تعهدات ایجاد کند.

او افزود: همانطور که اتحادیه اروپا به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، جمهوری اسلامی ایران هم هر دو ماه یکبار بخشی از تعهدات خود را کاهش می‌دهد، بنابراین اقدام ایران حقوقی، قانونی و بر اساس عرف بین الملل است و در برجام هم سازوکار آن پیش بینی شده، در نتیجه کشور‌های اروپایی نمی‌توانند ایران را مورد سرزنش قرار دهند.

عابدینی ادامه داد: کشور‌های اروپایی نمی توانند در مقابل آمریکا و بدعهدی این کشور بایستند، چراکه توان و اراده آن را ندارند، بنابراین بعید به نظر می‌رسد که اروپا یک واکنش درخوری انجام دهند چراکه طی بیش از یکسال گذشته از راه اندازی یک سازوکار مالی (اینستکس)  عاجز بودند.

کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به اینکه آیا گام چهارم اقدام آخر جمهوری اسلامی ایران است؟ گفت: این موضوع بستگی به طرف مقابل دارد، اگر طرف غربی به تعهدات خود عمل کند، جمهوری اسلامی همانطور که پیش‌تر اعلام کرده بی درنگ کاهش تعهدات را متوقف می‌کند، اما اگر اروپا  همچنان تعهدات خود را عملیاتی نکند، ایران گام‌های دیگری دارد که می‌تواند در چارچوب برجام بردارد و در نهایت این کاهش تعهدات به چند مرحله دیگر هم کشیده شود.

او با اشاره به نشست وزرای اتحادیه اروپا، تصریح کرد: این نشست ظاهرا چیزی بیشتر از گفته‌های مقامات انگلیسی، فرانسوی و آلمانی نخواهد داشت، چراکه دستور کار وزیران اتحادیه اروپا را معمولا این سه کشور تعیین می‌کنند و سایر کشور‌ها واکنش خاصی نشان نخواهند داد.

عابدینی تاکید کرد: سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه صرفا به ابراز تاسف بسنده خواهند کرد و این موضوع را بیان می‌کنند که ایران باید به برجام برگردد، در صورتی که برگشت ایران به توافق هسته‌ای صرفا در گرو عمل طرف های غربی به تعهداتشان است.

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که آمریکا به صورت رسمی از برجام خارج و سه کشور اروپایی هم به صورت غیر رسمی با عدم انجام تعهدات عملا توافق هسته‌ای را زیر پا گذاشتند، بنابراین هیچ اقدام قابل توجه ای را  نمی‌توانیم از کشور‌های اروپایی انتظار داشته باشیم.


بیشتر بخوانید: ایران در حال حرکت به سوی بی‌معنا شدن برجام است 


اتحادیه اروپا اعلام کرد وزیران خارجه این بلوک سیاسی در نشست روز دوشنبه خود که در شهر «بروکسل» بلژیک برگزار می‌شود، در مورد ایران و وضعیت منطقه غرب آسیا هم گفت‌وگو می‌کنند.این اولین نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا پس از اعلام گام چهارم کاهش تعهد جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته‌ای و آغاز غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات «فردو» است.

با وجود ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از این گام، تهران تأکید کرده است که در صورتی که وعده اروپا برای جبران آثار تحریم‌های یکجانبه آمریکا محقق نشود، به مسیر کنونی که با استناد به بند توافق هسته‌ای آغاز شده، ادامه داده و بیش از پیش از اجرای تعهدات برجامی فاصله می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار