سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد خبر داد:

معدن متروکه شهرستان دزلی احیا و بازسازی می‌شود

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد گفت: طرح احیا و بازسازی معدن از چند سال گذشته بدون مجوز فعالیت می‌کرد که منابع طبیعی با حکم قضایی آن را پلمب کرد.

معدن متروکه شهرستان دزلی احیا و بازسازی می‌شودبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، مسلم مرادی اظهار داشت: با توجه به اینکه این معدن سنگ در منطقه حفاظت شده قرار گرفته و اطراف آن را گونه‌های با ارزش پوشانده لذا احیا و بازسازی آن در دستور کار منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد قرار گرفته است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد یادآور شد: بازسازی این معدن در سطحی معادل ۱.۳ هکتار به صورت جنگل کاری آمیخته با استفاده از گونه‌های بلوط، گلابی وحشی و زالزالک که با شرایط اقلیمی و محیطی منطقه سازگار هستند، انجام می‌شود.

او تاکید کرد: با توجه به وجود پوشش درختان جنگلی در این حوزه، بازسازی و احیای این معدن کمک شایانی به برقراری توازن اکولوژیکی در منطقه می‌کند.

مرادی با بیان اینکه اعتبار این پروژه از محل ماده ۱۷ قانون اصلاح قانون معادن، تامین شده است، افزود: ۱۵۰ میلیون ریال اعتبار برای احیا و بازسازی معدن سنگ روستای دزلی اختصاص یافته است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد تاکید کرد: با مطالعاتی که در این پروژه انجام شده، احیا و بازسازی این معدن فقط نیازمند جنگل کاری است، چون سطح تخریب زیاد نیست و نیازی به عملیات عمرانی ندارد.

او گفت: در معادنی که سطح تخریب زیاد است، احیا و بازسازی با استفاده از عملیات خاکبرداری و خاکریزی انجام شده سپس بذر کاری یا جنگل کاری میشود، تا منطقه تخریب شده به شکل اطراف در آمده و پوشش گیاهی مجددا رشد کند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتار استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد و میزان جنگل‌های این استان ۳۷۴ هزار هکتار است.

از مساحت ۱۲۰ هزار کیلومتری شهرستان سروآباد ۵۷ هزار هکتار آن را منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو، ۱۲ هزار هکتار آن را اراضی ملی و ۵۱ هزار هکتار را اراضی کشاورزی و باغی تشکیل می‌دهد.

شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی بیش از ۵۰ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

انتهای پیام/ج

اداره منابع طبیعی،معدن دزلی  را با حکم قضایی پلمب کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.