صدور مجوز صادرات شلتوک به عراق بنا بود قاتق نان شود نه قاتل جان

صدور مجوز صادرات شلتوک به عراق زمانی صادر شد که بنا بود دست کشاورزان خوزستانی را بگیرید اما این میان مقررات بهداشتی عراق آفتی برای محصولات می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، پس از بروز حادثه سیل فروردین‌ماه امسال و ایجاد خسارت‌های فراوان برای کشاورزان حاشیه رودخانه‌ها به ویژه کارون، دز و کرخه دولت مجوز کشت برنج در مناطق سیل‌زده داد و تقریباً اکثر کشاورزان به کشت این محصول پرداختند.

همزمان با فصل برداشت شلتوک به سبب عدم زیرساخت‌های لازم در خوزستان جهت نگه‌داری آن، دولت برای نخستین بار مجوز صادرات شلتوک خوزستان به کشور عراق را صادر کرد و این در حالی بود که با توجه به شرایط تقریباً یکسان آب‌وهوای عراق با ایران بیشتر کشاورزان عراقی نیز در تابستان شلتوک‌کاری کرده و مسئولان دولتی برای حمایت از آن‌ها واردات شلتوک به عراق را ممنوع اعلام کردند.

این طرح دولت برای کشاورزان خوزستانی عملاً فایده‌ای نداشت و اکنون پای دلالان به بازار خرید شلتوک نیز بازشده است که براساس گفته‌های کشاورزان دلالان قیمتی معادل ۳۵۰۰ تومان برای هر کیلو شلتوک اعلام کرده‌اند.

کشاورزان حدود ۹۰۰ هزار تن شلتوک برداشت کرده‌اند، اما در استان دستگاه‌های خشک‌کن حدود ۳۰۰ هزار تن را می‌توانند خشک کنند و برای خشک‌کردن مازاد برنج مشکل جدی وجود دارد.

صدور مجوز صادرات شلتوک به عراق بنا بود قاتق نان شود نه قاتل جان

شهلا عموری رئیس اتاق بازرگانی اهواز در چهل و سومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان دراین‌باره می‌گوید: نامه‌ای را برای اتاق بازرگانی ایران ارسال کردیم که به استان‌ها مکاتباتی داشته باشند و اعلام کنند که در خوزستان ظرفیت مازاد برنج وجود دارد تا در صورت تمایل بازرگانان آن‌ها وارد عمل شوند. هرچند که تا به امروز فقط بازرگانان استان فارس برای خرید شلتوک اعلام آمادگی کردند، اما امیدواریم سایر استان‌ها نیز متقاضی شلتوک خوزستان شوند.

همچنین اتاق بازرگانی تاکنون دو پیشنهاد را درباره خرید شلتوک به دولت داده که یکی خرید تضمینی برنج توسط دولت برای جلوگیری از وارد آمدن زیان به کشاورزان و دیگری اختصاص بودجه‌ای به جهاد کشاورزی برای ارسال شلتوک‌ها به استان دیگر برای خشک‌کردن است؛ اما درحال حاضر هیچ‌کدام از آن‌ها عملیاتی نشده است.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان، اما همچنان بحث خرید تضمینی را قبول ندارد و می‌گوید که پیش‌ازاین حرفی از خرید تضمینی نبود و بیشتر مباحث بر خرید حمایتی از کشاورزان تمرکز داشت.

کیخسرو چنگلوایی می‌گوید: آن چیزی که اکنون دنبال می‌کنیم بحث خرید حمایتی است که اخیراً وزیر جهاد کشاورزی نامه آن را به آقای نوبخت داده که در پی آن شرکت بازرگانی دولتی که تحت پوشش وزارت صمت است استثنائا برنج سفید خوزستان را کیلویی ۸۵۰۰ خریداری کند.

او افزود: کشاورزان شهر‌های هویزه، دشت آزادگان، شوش و شوشتر عمده مشکل درفروش شلتوک رادارند چراکه قیمت شلتوک آن‌ها نصف شهر‌های ایذه، باغملک و رامهرمز بوده و قیمتی معادل ۳۲۰۰ تا ۴ هزار تومان برای آن‌ها برآورد شده است.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: اکنون نکته‌ای که بین تجار عراقی و ایرانی وجود دارد بحث قیمت شلتوک است و ظاهراً تجار عراقی قیمت کیلویی ۶ هزار تومان را می‌گویند و تجار ایرانی بر قیمت کیلویی ۸ هزار تومان اصرار دارند.

هانی فیصلی رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر نظر دیگری دارد و می‌گوید مشکل ما ممنوعیت واردات برنج به عراق نیست بلکه طولانی بودن زمان قرنطینه شلتوک در مرز است.

او افزود: در صادرات شلتوک از جانب قرنطینه عراق محصول حدود یک هفته تا ده روز در مرز متوقف می‌شود که در این مدت با توجه به فسادپذیر بودن شلتوک، معضل بزرگی برای تجار به وجود آمده است.

رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر تصریح کرد: تا زمانی که این مشکل حل نشود امیدی به صادرات شلتوک به بازار عراق وجود نخواهد داشت.

اکنون حدود یک هفته از صدور مجوز صادرات شلتوک خوزستان به عراق می‌گذرد، اما همچنان یک محموله شلتوک از مرز‌های چذابه و شلمچه به عراق ارسال نشده است.

تعلل در برنامه‌ریزی برای صادرات شلتوک و همزمان اشباع بازار داخل از محصول برنج می‌تواند خسارتی بیش از خسارت سیل به کشاورزان خوزستانی وارد کند چراکه در نبود سازوکار‌های حمایتی، دلالان چشم طمع به دسترنج کشاورزان دارند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

برچسب ها: صادرات ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.