طرح اقدام ملی تأمین مسکن چیست و به کجا می‌رسد؟

شرایط این طرح نشان می‌دهد برای اقشار متوسط رو به بالای جامعه است، چراکه متقاضیان باید بیش از ۵۰ میلیون تومان آورده نقدی داشته باشند و بتوانند ماهانه اقساط یک تا دو میلیون تومان وام این مسکن را پرداخت کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تأمین مسکن، طرح «اقدام ملی تأمین مسکن» را در قالب احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی کرده است که ثبت‌نام از متقاضیان در ده استان در هفته جاری آغاز شد.

طرح اقدام ملی تأمین مسکن چیست و به کجا می‌رسد؟

شرایط این طرح نشان می‌دهد برای اقشار متوسط رو به بالای جامعه است، چراکه متقاضیان باید بیش از ۵۰ میلیون تومان آورده نقدی داشته باشند و بتوانند ماهانه اقساط یک تا دو میلیون تومان وام این مسکن را پرداخت کنند. این در حالی است که در مسکن مهر، مردم با آورده‌های ده‌میلیون تومانی و اقساط ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی خانه‌دار شدند.

ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی هرچند با تأخیر شش‌ساله شروع‌شده، اما می‌تواند آرامش و ثبات را به بازار آشفته مسکن برگرداند، در ماه‌های اخیر نیز شاهد درستی این مدعا بودیم، چنان‌که پس از اعلام رسمی آغاز این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی و در ادامه آغاز رسمی عملیات اجرایی این طرح شاهد ثبات نسبی و در برخی موارد کاهش قیمت مسکن در کشور بودیم.

با این‌که وزارت راه، یک سایت را برای ثبت‌نام در طرح اقدام ملی تأمین مسکن معرفی کرده و قرار بود از این هفته ثبت‌نام آغاز شود، بخش ثبت‌نام آن همچنان فعال نیست تا این طرح ملی، در همان گام اول با بی‌برنامگی مواجه شود. آغاز ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن این سؤال را در جامعه ایجاد کرده است که طرح‌ملی مسکن تا چه حد می‌تواند اقشار کم‌درآمد جامعه را به خانه‌دار شدن نزدیک کند.

باید منتظر ماند و دید که وزارت راه و شهرسازی و در رأس آن دولت برای صاحبخانه شدن آسان مردم چه اقدامی خواهد کرد. دولت به خوبی می‌داند بعد از جهش قیمت تعداد مستاجر‌ها و اجاره‌نشین‌ها در کشور افزایش یافته پس می‌تواند با آسان کردن مسیر، هم صاحبخانه کردن مردم را آسان کند و هم این‌که تولید مسکن را که خود فرصت شغلی بالایی را در پی دارد در پس اجرای این طرح رونق دهد.

در حالی طرح ملی مسکن از سوی مقامات وزارت راه اطلاع‌رسانی شده که اطلاعات مربوط به هزینه قطعی ساخت این مسکن که مردم باید بپردازند، هنوز ابهام دارد. تا اینجای کار که حدود یک سال از مطرح‌شدن طرح ملی مسکن می‌گذرد و با احتساب اطلاعات ارائه‌شده قرار است در قالب طرح مذکور وام ۷۵ تا صد میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد به متقاضیان پرداخت شود. همچنین متقاضی همان ابتدا باید ۳۰ درصد قیمت تمام‌شده واحد مسکونی را پرداخت کند که البته این عدد هم به گفته معاون تازه‌وارد وزیر راه و شهرسازی «فیکس» نیست.

شرایط ثبت‌نام
۱ـ متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی (از ابتدای سال ۱۳۸۴ به بعد) بوده و از ابتدای انقلاب اسلامی از هیچ‌یک از امکانات نهاد‌های عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. به عبارتی سبز بودن فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن).
۲ـ متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار باشد
۳ـ زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن
۴ـ دارای حداقل پنج سال سابقه سکونت در پنج‌سال اخیر در شهر مورد تقاضا
در شهر‌های جدید، سابقه سکونت حداقل ۵ سال در شهر جدید مورد تقاضا یا در شهر مادر ملاک است.
۵ ـ نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و ...)
۶ ـ توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهیلات بانکی)
۷ـ امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی، درخصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه.
۸ ـ توانایی پرداخت اقساط ماهانه بانکی تسهیلات دریافتی

امکانات طرح
۱ـ تسهیلات وام بانکی به مبلغ ۷۵ تا صد میلیون تومان با نرخ ۱۸ درصد با دوره مشارکت مدنی (ساخت) حداکثر دو ساله و بازپرداخت تسهیلات در قالب فروش اقساطی به مدت حداکثر ۱۲ سال پرداخت می‌گردد.

۲ ـ تأمین زمین در شهر‌هایی که امکان آن فراهم شده باشد، مطابق با مقررات و ضوابط توسط سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهر‌های جدید و براساس قوانین جاری عرضه می‌گردد.

قیمت هر مترمربع خانه در طرح اقدام ملی مسکن
وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت ساخت آپارتمان در طرح اقدام ملی مسکن را از دو تا ۵/۲ میلیون تومان در هر مترمربع اعلام کرده است یعنی یک واحد آپارتمان ۷۵ متری ۲۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود. قیمت هر مترمربع خانه در این طرح بسته به شرایط واحد مسکونی و ساختمان متفاوت است. قیمت‌ها براساس تعداد طبقات هر ساختمان، زیربنا و متراژ متفاوت خواهد بود و حتی از آنجا که متقاضیان خود نوع مصالح را انتخاب می‌کنند قیمت‌ها متفاوت خواهد بود. با این حال قیمت متوسط ساخت هر مترمربع خانه در طرح اقدام ملی بین یک و نیم میلیون (در خانه‌های یک طبقه و ویلایی) و دو تا ۵/۲ میلیون تومان در آپارتمان در نظر گرفته می‌شود و بسته به نوع سازه و تعداد طبقات این قیمت‌ها افزایش خواهد داشت.

رقم اقساط ماهانه طرح اقدام ملی
متقاضیان اگر تسهیلات ۷۵ میلیون تومانی دریافت کرده باشند، ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قسط پرداخت می‌کنند، اما اگر وام صد میلیون تومانی دریافت کرده باشند، ماهانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اقساط پرداخت می‌کنند. اگر وام را در بافت فرسوده تحویل گرفته باشند، ماهانه ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود و در صورتی که صندوق یکمی باشند و زوج، برای دریافت ۱۶۰ میلیون تومان وام، اقساط یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌کنند.

مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام:
متقاضیان باید در زمان ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن، اسناد زیر را به صورت فایل اسکن شده (در قالب jpg و حداکثر حجم ۲۰۰ کیلوبایت) ارسال کنند:
۱ـ ارائه گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر (اجاره‌نامه معتبر، گواهی اشتغال به کار، گواهی تحصیلی فرزندان و...)
۲ـ ارائه اصل کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل
۳ـ ارائه اصل شناسنامه متقاضی و همسر
۴ـ ارائه گواهی کفالت (سرپرستی) در صورت ضرورت
۵ ـ ارائه اصل سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین
تذکر: مدارک فوق در زمان مراجعه به اداره کل یا دیگر نهاد‌ها و دستگاه‌های مربوطه به صورت فیزیکی ارائه می‌گردد.
متقاضیان می‌توانند از طریق کد رهگیری ۱۰ رقمی و کد ملی از وضعیت پرونده خود با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی به آدرس tem.mrud.ir مطلع شوند.
ثبت‌نام در سامانه طرح اقدام ملی مسکن به معنای تأیید شرایط متقاضی و تعهد ارائه واحد مسکونی نیست و هر زمان که واجد شرایط نبودن متقاضی برای دستگاه و نهاد متولی اجرای طرح محرز شود، متقاضی از طرح جاری حذف‌شده و حق هیچ‌گونه اعتراض نخواهد داشت.

آورده ابتدایی متقاضی چقدر است؟
در مرحله اول ۳۰ درصد قیمت تمام‌شده پیش‌بینی‌شده باید واریز شود که این قیمت برای تمام پروژه‌ها متفاوت است و نمی‌توان به‌طور دقیق سقف و کفی برای قیمت‌ها اعلام کرد، چراکه با توجه به نوع سفارش، قیمت‌ها متفاوت است.

دهک‌های کم‌درآمد می‌توانند از واحد‌های مسکونی در اراضی ۹۹ ساله که قیمت کمتری دارند، بهره‌مند شوند و دهک‌های متوسط می‌توانند در پروژه‌های مشارکتی ثبت‌نام کنند.

۳ نوع تسهیلات اعطایی
در طرح اقدام ملی سه نوع تسهیلات وجود دارد، برخی از متقاضیان در صندوق پس‌انداز یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند که قبلاً می‌توانستند بین ۸۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ میلیون تومان برای خرید مسکن وام بگیرند و الآن با تفاهمی که صورت گرفته است می‌توانند برای ساخت مسکن در طرح اقدام ملی، از این وام استفاده کنند.

گروهی دیگر می‌توانند از وام بافت فرسوده استفاده کنند که در بخشی از این وام از منابع صندوق توسعه و بخشی از منابع داخلی بانک به مبلغ صد میلیون تومان استفاده می‌شود.

وام نهایی ۷۵ تا صد میلیون تومانی است که از منابع داخلی بانک‌های عامل از جمله بانک مسکن با نرخ ۱۸ درصد کارمزد طی ۱۲ سال پرداخت می‌شود.

طرح اقدام ملی تأمین مسکن چیست و به کجا می‌رسد؟

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
لطفا قیمت آپارتمان هاروهم بگید
France
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
با سلام
اگه یک نفر شرایطی رو که درطرح اقدام ملی مسکن گذاشتید داشته باشه که دیگه نیازی به وامِ شما نداره.خودش توانایی ساخت مسکن رو داره
آخرین اخبار