عراقچی:

کشورهای منطقه در حال بررسی طرح «صلح هرمز» هستند/ اینستکس تاکنون به‌طور کامل اجرایی نشده است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: تمام کشورهای منطقه در حال بررسی طرح ابتکار صلح هرمز هستند.

کشورهای منطقه در حال بررسی طرحبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با اسپوتنیک در رابطه با طرح "ابتکار صلح هرمز" گفت: این ابتکار در حال بررسی گسترده از سوی کشورهای منطقه و دیگر طرف های مربوطه بین‌المللی است و پیامی از سوی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به تمام حکام و پادشاهان کشورهای خلیج فارس ارسال شده است.

وی افزود: به تماس‌ها و مشورت های خود با کشورهای همسایه و تمام طرف‌های مربوط ادامه خواهیم داد تا تمام پایه‌های این طرح را به آن‌ها توضیح دهیم و بتوانیم این ابتکار عمل را اجرایی و در منطقه خلیج فارس صلح و ثبات و امنیت ایجاد کنیم.

معاون ظریف در پاسخ به سوالی در رابطه با میانجیگری میان تهران و ریاض گفت: ما بر این باوریم که ایران و عربستان دو بازیگر مهم و برجسته در تمام مسائل هستند و این دو کشور باید بتوانند با آرامش تمام اختلافات‌شان را حل کنند.

عراقچی افزود: بی شک میان دو کشور اختلاف نظرهایی وجود دارد  و بی شک راه حل این اختلافات گفت‌وگوی سازنده و مثبت است؛ گفت‌وگویی که ما از آن استقبال می‌کنیم و از هر کشوری که دست یاری به سوی ما دراز کند استقبال می کنیم، اما متاسفانه عربستان تا به این لحظه دیدگاه و نظری همانند دیدگاه ما نشان نداده و پاسخ مثبتی به این تلاش‌ها نداشته است.

گفتنی است حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان علاوه بر مطرح کردن ابتکار صلح هرمز در سازمان ملل اخیرا پیامی مبنی بر برقراری روابط بر اساس صلح و امنیت از طریق کویت به عربستان و بحرین فرستاده است.

معاون وزیر امور خارجه ایران  همچنین سازوکار اینستکس را ضعیف توصیف کرد و گفت: این سازوکار مالی به‌طور ناقص اجرا شده و تاکنون نیز موثر نبوده است، مگر اینکه اروپایی‌ها از ما نفت خریداری کنند.

عراقچی اظهار کرد: پیشنهاد سازوکار  مالی اینستکسی بسیار دیر مطرح شد و اکنون هم در سطحی پایین اجرا می‌شود. این سیستم تاکنون به‌طور کامل اجرایی نشده است.

او ادامه داد: از آنجایی که اصلی‌ترین صادرات ایران به اروپا نفت است، در صورتی‌که اروپایی‌ها از ایران نفت بخرند اینستکس موفقیت‌آمیز خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
منم در حال برسی صلح هرمزم.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
یعنی بطور ناقص اجرا شده !!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
برجام رو بیخیال شید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
خدا بداد برسه تازه هنوز بطور کامل اجرا نشده اینه
Iran (Islamic Republic of)
راد
۱۸:۱۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
اینستکس دامی برای ایران هست و ناقص اجرا شد تا دولت ایران فریب بخورد و به خیال اجرایی شدن کامل آن به سمت پذیرش لوایح چهارگانه برود .الان دولت اصرار دارد که fatf و...را تشخیص مصلحت نظام آنها را سریع تایید کند که متاسفانه این تصور دولت درست نیست و اروپا هرگز بدون هماهنگی با آمریکا ، کاری نخواهد کرد و در نهایت آنها به اهداف خودشان میرسند و هیچ سودی برای ما نخواهد داشت.اما در صورت پذیرش این لوایح آنها میتوانند بصورت قانونمند ما را تحت فشار قرار دهند .حتی میتوانند بصورت قانونی ایران را مثلا بخاطر ندادن اطلاعات از بعضی حسابها ، محکوم و اعمال قانون کنند ، چون ریش و قیچی در دست آنهاست .
آخرین اخبار