شکایت سازمان همکاری اسلامی از میانمار به دلیل نسل‌کشی

دولت گامبیا به نیابت از سازمان همکاری اسلامی، میانمار را به نسل‌کشی ضد اقلیت مسلمان روهینگیا متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ای پی تی ان، دولت گامبیا به نیابت از سازمان همکاری اسلامی با ثبت شکوائیه در عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل، میانمار را به نسل‌کشی ضد اقلیت مسلمان روهینگیا متهم کرد.

وکلای کشور گامبیا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند در شکوائیه‌ی خود از دیوان بین المللی دادگستری خواسته اند به سرعت اقدام‌هایی را در دستور کار قرار بدهد و نسل کشی میانمار را ضد اقلیت روهینگیا متوقف سازد.

گامبیا این شکوائیه را به نیابت از کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی ثبت کرده است.

یاسمین اولاه، فعال روهینگیایی مستقر در کانادا، این شکوائیه را از آن جهت مهم توصیف کرد که کمک می‌کند درد و رنج هم‌کیشانش در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شود.

او گفت: «برای ما اهمیت دارد که احساس کنیم درد و رنج مان به رسمیت شناخته شده است، زیرا در تمام دوره‌های زندگی به ما اینگونه القا شده است که انسان‌هایی بی ارزش هستیم. از این رو، چنین حمایتی برای ما بسیار ارزشمند و عاطفی است.»

این فعال حقوق بشر که پس از گفت‌وگوی کارشناسی در دادگاه لاهه سخن می‌گفت، افزود: «این شکوائیه همچنین از آن جهت اهمیت دارد که واژه‌ نسل کشی ظرف یک ساعت بار‌ها و بار‌ها تکرار می‌شود ... ما مدتی طولانی به سختی تلاش کردیم تا این واژه را (ضد رژیم میانمار) به کار بگیریم و اکنون بالاخره داریم واژه نسل کشی را می‌شنویم.»

ارتش میانمار در اوت سال ۲۰۱۷ و در واکنش به حمله به چند پاسگاه، پویش ضدشورش بسیار تندی را ضد مسلمانان روهینگیا آغاز کرد.

بیش از ۷۰۰ هزار تن از اعضای اقلیت روهینگیا برای فرار از پاکسازی قومی که با کشتار، تجاوز به عنف گروهی و سوزاندن خانه‌های مردم روهینگیا همراه شده بود به بنگلادش گریختند.

رئیس گروه حقیقت یاب سازمان ملل در امور میانمار ماه گذشته هشدار داد خطر بسیار جدی وجود دارد که نسل کشی دوباره تکرار شود.

این گروه همچنین در گزارش پایانی خود که در سپتامبر منتشر شد، تاکید کرد میانمار باید به علت نسل کشی ضد مسلمانان روهینگیا در مجامع حقوقی بین المللی به پاسخگویی واداشته شود.

یاسمین اولاه هم خاطرنشان کرد: «از کشور کانادا، جایی که هم اکنون در آن سکونت دارم، درخواست می‌کنم در حفاظت و پیشبرد موضوع حقوق بشر، نقش ایفا کند؛ از سران کشور هلند، جایی که دیوان دادگستری بین المللی در آن واقع است می‌خواهم در کنار ما بازماندگان نسل کشی از جمله آنانی که در شرایطی آسیب پذیر در ایالت راخین سکونت دارند، بمانند. همه‌ بستگان من در آنجا هستند، من واقعا امیدوارم گامبیا در این شرایط تنها نماند. امیدوارم دیگر کشور‌ها هم همراهی کنند و واقعا امیدوارم عدالت طلبی برای مسلمانان روهینگیا به رسمیت شناخته شود تنها به این علت که ما هم انسانیم.»

انتهای پیام/

برچسب ها: آسیا ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار