یک ناشر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حذف کاغذ یارانه‌ای باعث تنظیم بازار کاغذ می‌شود/ از مصرف‌کننده کتاب حمایت کنید

حاجی تقی گفت: اگر به جای کاغذ یارانه ای، کاغذ با ارز نیمایی وارد شود، رقابت ایجاد و حباب قیمت کاغذ شکسته می‌شود.

کاهش نسبی قیمت کاغذ/ با ادامه توزیع کاغذ یارانه ای فساد و رانت به صنعت نشر بازمی گردد

علی حاجی تقی مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت کاغذ گفت: قیمت کاغذ از وضعیت چند ماه پیش خود خارج شده و وضعیت بسیار بحرانی را پشت سر گذاشته و با توجه به چگونگی توزیع و واردات کاغذ با ارز نیمایی نسبت به قبل بهتر شده است. با وجود این، وضعیت کنونی قیمت کاغذ، مقوا و زینک وضعیت مطلوبی نیست که بتوان گفت قیمت آنها کاملا از شرایط بحرانی خارج شده است.

او افزود: مخالف ورود دولت به عرضه و ادامه توزیع کاغذ یارانه ای هستم. چون همین مسئله خود بحران است. در چند دولت گذشته، کاغذ یارانه‌ای حذف شد؛ چون متوجه شدند رانت و فساد زیادی در پی دارد و آثار مطلوبی را که باید برای کتابخوانی و صنعت نشر داشته باشد، ندارد.

مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی با اشاره به اینکه بنا بر ضرورتی که طی یک سال گذشته ایجاد شد، دوباره کاغذ یارانه ای در اختیار ناشران قرار گرفت، اظهار داشت: امیدوارم برنامه ای بلند مدت برای این کار وجود نداشته باشد. چون با دادن کاغذ یارانه ای به ناشران همان رانت ها و فسادهایی که در گذشته پیرامون این مسئله شکل گرفته بود، دوباره به صنعت نشر بازمی گردد.

حاجی تقی در توضیح نوع فسادی که ممکن است در توزیع کاغذ یارانه ای به وجود بیاید، بیان کرد: بحث بنده اصلا این نیست و چنین ادعایی ندارم که ناشری کاغذ یارانه ای را در بازار آزاد به فروش می رساند. شاید این مساله در دوره قبلی توزیع کاغذ یارانه ای بود اما این بار آنقدر کاغذ نیست که ناشر بخواهد مازاد آن را به بفروشد و میزان کاغذی که به اکثر ناشران کاغذی داده، به اندازه ای است که می توان با آن حداقل امورات نشر را گذراند.

او ادامه داد: وقتی تعدادی ناشر در کشور داریم که بخشی از آن‌ها سازمانی یا نهادی، بخشی خصوصی، تعدادی ناشر بزرگ و تعدادی ناشر کوچک هستند، باید هزینه‌های انتشار کتاب برای تمام ناشران یکسان باشد. اینکه برخی ناشران سهمیه زیادی از کاغذ داشته باشند و ناشر کوچک و یا نوپا نتواند سهمیه مناسبی از کاغذ داشته باشد، عادلانه نیست. ناشری چند هزار بند کاغذ گرفته است و ناشر دیگری ۸۰ بند کاغذ گرفته و برای ادامه چاپ کتاب هایش به کاغذ نیاز دارد، اما به او گفته اند ۱۰ بند کاغذ بدهکاری و باید اول تسویه کنی.

حاجی تقی در خصوص لزوم حذف کاغذ یارانه‌ای گفت: حذف کاغذ یارانه‌ای باعث تنظیم بازار کاغذ می‌شود. اگر به جای آن کاغذ با ارز نیمایی وارد شود، رقابت ایجاد و حباب قیمت کاغذ شکسته می‌شود. نمونه بارز آن، شرکتی است که در حال حاضر اقدام به واردات کاغذ بالک می‌کند و این کاغذ را با قیمت مناسب در اختیار ناشران می‌گذارد. همین کار باعث شکسته شدن بسیاری از قیمت‌های کاذب شد.

مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی تصریح کرد: اگر قرار است از صنعت نشر حمایت یارانه‌ای شود، باید از مصرف کننده کتاب حمایت شود. برای ناشران همین که کار‌های ناشر تسهیل شود و مسئولین بگذارند بازار ثبات بگیرد و وارد فعالیت‌های اقتصادی نشر نشوند، از ناشر حمایت کرده‌اند. حمایت‌های مالی و یارانه‌ای باید از مصرف کننده باشد. اگر بن و یارانه‌ای وجود دارد؛ در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد. طرح‌های فصلی موسسه خانه کتاب بهترین نوع این حمایت بود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، قیمت کاغذ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار