دبیر اجرایی خانه کارگر فارس؛

بدهی ۲۲۰ میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی در فارس

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با اشاره به بدهکاری ۶٠٠ میلیارد تومانی کارفرمایان به تامین اجتماعی، گفت: دولت ۲۲۰ میلیارد تومان به تامین جتماعی در این استان بدهکار است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی راستگو در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به دغدغه کارگران در بحث قرارداد‌های موقت کار و عدم اجرای طبقه بندی مشاغل در کارخانه‌ها و کارگاه‌های مشمول قانون کار و تامین اجتماعی، گفت: هیچ کارفرمایی حق ندارد به صورت نقدی به کارگران خود حقوق و بدهد؛ حقوق و دستمزد کارگران باید به حساب بانکی آن‌ها وراریز شود.

او با بیان اینکه متاسفانه پرداخت حداقل حقوق تحت عناوین مختلف در کارگاه‌های مشمول قانون کار رعایت نمی‌شود، افزود: پیش نویس امنیت شغلی کارگران و بحث قرارداد‌های قانون کار مدت‌هاست که در مجلس است، اما کسی به آن توجهی نمی‌کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با اشاره به نبود کمیته انضباطی و شورای اسلامی کارگری در قریب ٦٠ درصد کارگاه‌های تولیدی، خدماتی و توزیعی فارس، بیان کرد: به همت نماینده کارگران و تشکل‌های کارگری جلوی خروج دستگاه‌ها و ماشین آلات که در کارخانه بزرگ به اسم نوسازی و جابجایی قصد دیگری داشتند، گرفته شد.

راستگو در بخش دیگری از سخنانش به بحث خصوصی سازی و آسیب‌های ناشی از آن اشاره کرد و افزود: متاسفانه علی‌رغم اجرای ناقص خصوصی سازی و اهداف مهم آن که کوچک‌تر شدن دولت، تقسیم ثروت و اجرای عدالت بود، نزدیک نشدیم، زیرا کارخانه‌ها در فرایند خصوصی سازی به افراد متخصص و کاربلد واگذار نشد و بیشتر خصوصی سازی جنبه شخصی سازی را به خود گرفت و به همین دلیل کارخانه‌های سود آور دارای امنتیت شغلی بالا پس از واگذاری، به کارخانه‌های زیان ده و بدون نیروی کار تبدیل شدند.

او تاکید کرد: خصوصی سازی تنها در انتقال مالکیت خوب عمل کرده و سایر مزایای آن محقق نشده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس همچنین از ضرورت عدم مداخله سیاسی در مباحث مربوط به خصوصی سازی سخن گفت و اظهار داشت: در کنار سوء مدیریت در کارخانه‌های واگذار شده، موضوع مداخلات سیاسی بیشترین ضربه را به اقتصاد، تولید و اشتغال کشور وارد کرده است.

راستگو خاطرنشان کرد: اگر دولت کارخانه‌هایی را که در روند خصوصی سازی واگذار کرده بود، خوب مدیریت می‌کرد، بخشی از کسری بودجه امروز او تامین می‌شد.

او یادآور شد: خصوصی سازی موجب به مخاطره افتادن نفع جمعی شده است، زیرا فرآیند خصوصی سازی با نظم همراه نبوده و بیشتر جنبه سلیقه‌ای داشته است.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس به موضوع تامین اجتماعی و مدیریت این سازمان که سهامدار اصلی آن جامعه کارگری و کارفرمایی است هم اشاره کرد و گفت: دولت شعار خصوصی سازی می‌دهد، اما می‌خواهد جایی که با سرمایه خصوصی کارگران و کارفرمایان شکل گرفته را دولتی کند.

راستگو گفت: سال‌هاست فریاد می‌زنیم مدیریت تامین اجتماعی باید به صاحبان اصلی آن یعنی جامعه کارگری و کارفرمایی واگذار شود.

او با بیان اینکه ضمن استقلال سازمان تامین اجتماعی باید شورای عالی این سازمان که به هیئت امنا تبدیل شده به جایگاه قبلی خود بازگردد، گفت: امروز کارگر، سهامداری است که هیچ کس حرفش را گوش نمی‌دهد.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با اشاره به وجود ٢٠٠ هزار نفر بازنشسته و مستمری بگیر در استان، عنوان کرد: ماهانه ٢٧٠ میلیارد تومان بابت حقوق به این افراد پرداخت می‌شود.

راستگو به کسری بودجه هزار میلیارد تومانی ماهانه تامین اجتماعی هم اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهیم این سازمان دچار بحران مالی نشود، لازم است ٣٠ هزار نفر از اعضای هیئت مدیره شرکت‎های زیر مجموعه شصتا که ماهانه حداقل چندین برابر اداره کار حقوق می‌گیرند، کنار گذاشته شوند و اگر قرار بر واگذاری و خصوصی سازی کارگاه‌های زیان ده است، آن را به جامعه کارگری که نزدیک ١٦ میلیون نفر را شامل می‌شود، بدهیم.
انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار