گلایه اعضای گروه ارکستر زهی آرکو از بدقولی مسئولان فرهنگی/ گفتند از ما حمایت می‌کنند اما نکردند!

اعضای ارکستر زهی آرکو از بی توجهی مسئولان فرهنگی به موسیقی کلاسیک گله کردند.

گلایه اعضای گروه ارکستر زهی آرکو از بدقولی مسئولان فرهنگی/ گفتند از ما حمایت می‌کنند اما نکردند!به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری کنسرت «ارکستر زهی آرکو» به رهبری ابراهیم لطفی ظهر امروز سه شنبه ۲۱ آبان در تالار وحدت برگزار شد.

ابراهیم لطفی، علی جعفری پویان، بردیا کیارس، پورنگ پورشیرازی و نیما جوان از اعضای ارکستر در این نشست بودند.

لطفی در ابتدای این نشست خبری گفت: تابستان سال گذشته به تشویق شاگردانم تصمیم به تشکیل ارکستر گرفتیم. اولین کنسرت در دی ماه ۹۷ برگزار شد و این دومین کنسرت ماست؛ البته در جشنواره موسیقی فجر و در شهر شیراز هم اجرا داشتیم. می‌خواهیم از پتانسیل جوانان بیشتر استفاده کنیم؛ برای همین در ارکستر ما نوازندگانی از شانزده سال تا چهل سال حضور دارند. بچه‌های بااستعدادی داریم و امیدواریم با آن‌ها کنسرت‌های بهتری را برگزار کنیم. توان فرهنگی بالاترین توان هر کشور است و باید از آن بیشتر حمایت شود.

وی درباره گرایش بیشتر مردم به موسیقی پاپ اظهار کرد: موضوع محبوبیت موسیقی پاپ موضوعی جهانی است. اینکه چگونه موسیقی کلاسیک را با مردم آشتی دهیم، خود راهکار‌هایی دارد. نقش اساسی را در این زمینه رسانه‌ها دارند. وقتی در رسانه‌ها بیشتر آثار پاپ پخش می‌شود، این نشان می‌دهد آنها هم بیشتر به این سمت گرایش دارند. به نظرم هم در مدارس و هم رسانه باید به موسیقی کلاسیک توجه بیشتر شود.

در ادامه، جعفری پویان یکی از اعضای ارکستر بیان کرد: حدود ۱۰ سال است که همکاری با استاد لطفی نداشتم. بعد از یک دوری ده ساله، تصمیم گرفتیم کنسرت برگزار کنیم. ما نباید فقط موسیقی کلاسیک را با ارکستر سمفونیک بشناسیم. ارکستر‌های دیگر هم هستند که با کمترین امکانات فعالیت می‌کنند. ما عاشقانه کار می‌کنیم و اگر دقت کنید از اواسط دهه هفتاد، چنین شرایطی برای موسیقی کلاسیک به وجود آمده است. هر کدام از گروه‌ها با وجود مشکلات مختلف از جمله مشکلات مالی، سعی می‌کنند موسیقی کلاسیک را زنده نگه دارند. مشکل موسیقی کلاسیک را می‌شود با آموزش حل کرد.

وی افزود: یکسری هنرمندان به شکل آکادمیک آموزش داده می‌شوند؛ آن‌ها باید به دیگر شاخه‌ها نفوذ کرده و باعث تقویت موسیقی کلاسیک شوند. بسیاری از نوازندگان تغییر کار می‌دهند و این گونه ریشه‌های با ارزشمان خشک می‌شود. باید از انسان‌های دغدغه‌مند مانند استاد لطفی مراقبت کنیم. برخورد ایشان با هنرمندان به گونه ای است که انگار تازه کار هستند.

این هنرمند درباره مشکلات گروهشان برای اجرای کنسرت اظهار کرد: ما محل تمرین نداریم؛ در به در دنبال محل تمرین بوده ایم. چرا نباید از بهترین محل‌ها استفاده کنیم؟! ما به تعامل احتیاج داریم و باید بدانیم خواسته هایمان را به چه کسی باید بگوییم. طرفند ما پیشنهادهای زیادی را رد کردیم؛ چرا که به ذات هنرمان ضربه می‌زد. برای شهرت ما باید هنرمندان عرصه سینما و تئاتر به ما کمک کنند.

نیما جوان از دیگر اعضای این ارکستر گفت: از متولیان فرهنگی می‌خواهیم صدای ما را بشنوند. ما دور هم جمع شدیم که موسیقی کلاسیک ادامه پیدا کند. کار ما بسیار کار سختی است و به درک و حمایت نیاز دارد.

وی ادامه داد: شرایط برای تمرین ما سخت بود و در این چند ماه انرژی اضافه برای اجرا خرج کردیم. ما اجرایی در جشنواره فجر داشتیم و در آن اجرا بسیاری از مدیران ارشد فرهنگی بودند و از ما تمجید کردند. یکی از مسئولان فرهنگی گفت از ما حمایت می‌کند. اما یک سال است پشت در اتاق ایشان هستیم! ما توقع مالی غیر معقول نداریم؛ ما اسپانسر هم نداریم، در خارج از کشور اسپانسر‌های زیادی برای موسیقی کلاسیک وجود دارند. چراکه می‌دانند با این کار معافیت‌های مالیاتی نصیبشان می‌شود.

 

انتهای پیام/ 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار