گزارش/

پنهان و آشکار افزایش یا ثبات نرخ بنزین / استفاده از کارت سوخت؛ اولین فاز مدیریت و تغییر الگوی مصرف

استفاده از کارت سوخت، اولین فاز مدیریت و تغییر الگوی مصرف در حوزه انرژی و فرآورده‌های نفتی است.

بامداد/ سوختبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تعامل برای واقعی سازی قیمت سوخت مصرفی در کشور، این روزها موضوع داغ رسانه هایی است که  از نیازهای عمومی جامعه قلم می زنند. موضوعی که اهمیت آن به تمام هزینه های روزمره و معیشتی جامعه اثر گذار خواهد بود.
 
سال هاست که با افزایش نرخ تمام شده تولید بنزین، نرخ فروش تغییری نکرده است و متاسفانه در برهه ای از زمان، استفاده نشدن از کارت سوخت و حذف سهمیه مصرف نیز منجر شد تا قاچاق این کالای گران بها، روز به روز افزایش پیدا کند.
 
تاریخچه افزایش قیمت بنزین به این صورت است که  قبل از سال ۱۳۸۹ هر لیتر بنزین سهمیه‌ای با نرخ ۱۰۰ تومان و بنزین آزاد ۴۰۰ تومان عرضه می‌شد. مرحله بعدی افزایش قیمت بنزین در ۲۸ آذر ۱۳۸۹ با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران کلید خورد و هر لیتر بنزین سهمیه‌ای به ۴۰۰ تومان و بنزین آزاد ۷۰۰ تومان افزایش یافت. افزایش بعدی قیمت بنزین در سال ۱۳۹۳ در دولت یازدهم عملیاتی شد، با اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران هر لیتر بنزین سهمیه‌ای را به ۷۰۰ تومان و بنزین آزاد ۱۰۰۰ تومان رساند؛ که با تک نرخی شدن بنزین در سال ۱۳۹۴ به قیمت ۱۰۰۰ تومان پرونده بنزین سهمیه‌ای بسته شد.
 
اما کارشناسان بسیار زیادی هستند که معتقدند قیمت گذاری بنزین حتی از بودجه ریزی در سال هم سخت است چرا که در صورت افزایش نرخ بنزین، قیمت تمام شده بسیاری از محصولات تولیدی با افزایش هزینه حمل و نقل آن افزایش پیدا می کند و از طرفی نرخ کم تر از هزینه تمام شده بنزین، تبعات سنگین مختلفی از جمله قاچاق سوخت و مصرف بی رویه را در بر دارد.

افزایش تصاعدی نرخ بنزین راهکار مناسب برای مصرف بهینه

سالار رحیمیان کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین اظهار کرد: موضوع سهمیه بندی بنزین و کارت سوخت به تازگی مورد توجه قرار گرفته است؛ با توجه به مصرف سوخت بالا در ایران در بخش خودرو، دولت وقت اقدام به سهمیه بندی بنزین کرد که پیش بینی می شود برای ادامه مسیر فعلی مصرف بنزین نیز در نظر گرفته شود اما با این تفاوت که سهمیه بندی بنزین این بار به معنای چند نرخی شدن قیمت سوخت نیست بلکه مدیریت آن است.
 
وی ادامه داد: نکته قابل توجه طرح پیشنهادی، افزایش قیمت بنزین به صورت پلکانی است؛ یعنی هر چه مصرف بیشتر شود قیمت هم افزایش می‌یابد که خود نشان دهنده یکسری اتفاقات مثبت و منفی است.

وی با اشاره به نکات مثبت و منفی این طرح بیان کرد: مواجه شدن با بازار سیاه و تاثیر دهک‌های درآمدی بر بودجه‌های درآمدی خانوار‌ها از اثرات منفی این طرح و مدیریت سوخت در کل کشور به صورت همزمان، بررسی روند‌های سوختی در سراسر کشور، کاهش یارانه پنهان از اثرات مثبت این طرح است.

رحیمیان در خصوص کاهش یارانه پنهان تصریح کرد: انرژی ۲ نوع یارانه اعم از یارانه پنهان و آشکار دارد که سهمیه بندی سوخت بنزین کمک شایانی در یارانه پنهان دارد؛ همچنین سهمیه بندی بنزین منجربه افزایش درآمد در کشور می‌شود.

وی در ادامه گفت: در خصوص سهمیه بندی بنزین ۲ نظریه مهم اعم از تعلق بنزین به فرد و تعلق بنزین به خودرو وجود دارد و نظریه سوم که کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، نقدینگی مازاد در یک سیستم سیاست گذاری جهت دار در حوزه‌های متاثر از بحث انرژی است.

این کارشناس اقتصادی در پایان بیان کرد: سهمیه بندی بنزین زمانی خوب است که ما بتوانیم بین متقاضیان و عرضه کنندگان بنزین تعادل ایجاد کنیم و این تعادل باید به سمت کاهش شکاف طبقاتی، مدیریت مصرف و بهینه سازی مصرف سوخت پیش رود.

اداره بهینه اقتصاد بهتر از اعمال محدودیت مصرف هاست

عبدالحمید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص سهمیه‌بندی بنزین اظهار کرد: معتقدم سهمیه بندی بنزین در شرایط حال اقتصاد کشور کار درستی نیست و با این روند مخالفم، باید اجازه داد اقتصاد در کشور با مدیریت و الگوی های فرهنگی بهینه اداره شود و اعمال قدرت و محدودیت منجر به بهینه استفاده کردن نشود.

وی در همین خصوص ادامه داد: اگر در کشور بنزین موجود نباشد، سهمیه بندی آن کار درستی است ولی در کشوری که خوشبختانه در آن بیش از حد بنزین وجود دارد سهمیه بندی عادلانه نیست.
این کارشناس اقتصادی هزینه تهیه کارت سوخت با محدودیت‌های موجود را از دلایل مخالفت خود را اعلام کرد و گفت: توزیع کارت سوخت کار دشواری است؛ به طور مثال فردی که کارت سوخت دارد باید آن را تمدید و فردی که کارت سوخت ندارد باید اقدام به گرفتن کارت سوخت کنند.
 

عمده ترین قاچاق سوخت مربوط به نفت گاز است/ قیمت گذاری سوخت باید واقعی شود نه افزایش حباب گونه!

چندی پیش نیز زندی، کارشناس حوزه انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، استفاده مجدد از کارت سوخت شخصی به دلیل تاثیرات آن در فرهنگ استفاده از بنزین در کشور را هر چند دیر اما مثبت دانست و گفت: بیشترین دغدغه دولت ها برای کنترل و کاهش میزان مصرف بنزین باید با تمرکز بر حوزه مصرف داخل و اصلاح الگوی مصرف جامعه باشد

او ادامه داد: استفاده از کارت سوخت اولین فاز مدیریت و تغییر الگوی مصرف در حوزه انرژی و فرآورده های نفتی است و قاعدتا این مرحله به تنهایی توانایی کاهش میزان قاچاق و مصرف بی رویه سوخت را نخواهد داشت.

این کارشناس حوزه انرژی به دلایل توقف استفاده از کارت سوخت در سال ۹۴ اشاره کرده و گفت: یکی از دلایل کنار گذاشته شدن کارت سوخت در کشور، یکسان بودن نرخ بنزین عرضه شده از طریق کارت سوخت شخصی و کارت جایگاه داران بود، همین امر سبب شد تا افراد بدون تمایل به استفاده از کارت سوخت شخصی به استفاده از کارت سوخت جایگاه داران متمایل شوند.

او بیان کرد: حذف کارت سوخت شخصی از بدنه سامانه کارت هوشمند سوخت منجر شد تا این سیستم به مرور زمان کارکرد خود را از دست بدهد. یعنی به زبانی ساده‌تر سامانه به کُما رفت. همین امر منجر شد تا اگر رانندگانی کارت سوخت خود را گم کرده بودند به علت بی اهمیت بودن استفاده از آن دیگر به سراغ صدور کارت المثنی نروند و حال با اجرای مجدد این طرح با مشکل مواجه شوند.

این کارشناس حوزه انرژی یکی دیگر از دلایل کنار گذاشته شدن کارت سوخت را بالا رفتن نرخ بنزین در ایران نسبت به کشور‌های منطقه دانست و گفت: سال ۹۴ با اُفت قیمت نفت خام نرخ بنزین در کشور‌های حاشیه خلیج فارس و همسایگان ایران بشدت کاهش پیدا کرد، تثبیت نرخ ارز نیز منجر شد تا نرخ عرضه بنزین در ایران نسبت به سایر کشور‌ها بالاتر باشد و این موضوع باعث شد تا افراد بسیاری تداوم سیاست‌های کنترلی از طریق سامانه کارت هوشمند سوخت را غیر ضرور دانسته و بر اصلاح سیاست‌های قیمتی تاکید داشته باشند. در سال ۹۴ هرچند بهترین زمان برای اصلاح سیاست‌های قیمتی و تغییر آن از مدل دستوری و تک نرخی به مدل شناور بود، ولی متاسفانه بدون اصلاح سیاست‌های قیمتی، صرفا کارت سوخت کنار گذاشته شد که در شرایط فعلی با جهش قیمت ارز و تورم قیمتی سایر کالا‌ها با مشکل مدیریت در مصرف بنزین روبرو شده ایم.

زندی بیان کرد: استفاده از کارت سوخت از امروز منجر به کاهش یکباره قاچاق سوخت در کشور  نخواهد شد بلکه تداوم و تکمیل این طرح قطعا نقطه شروع خوبی برای به سرانجام رسیدن این طرح خواهد شد.

این کارشناس حوزه انرژی به اهمیت کنترل کارت سوخت جایگاه داران در موفقیت طرح کنترل مصرف سوخت اشاره کرده و بیان کرد: استفاده از کارت سوخت شخصی در ابتدا در تعدادی از کلانشهر‌ها عملیاتی شده و سپس تمام کشور به طور سراسری مشمول این طرح می‌شوند. چرا که سامانه باید به مرور زمان بروزرسانی شود.

این کارشناس حوزه انرژی به تشریح روند قاچاق سوخت به کشور‌های همسایه پرداخت و تصریح کرد: قاچاق سوخت تنها مختص به بنزین نیست بلکه مشمول نفت گاز (گازوئیل)، نفت کوره و نفت سفید نیز هست. قسمت اعظم قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل بوده و حجم کمتری از آن مربوط  به بنزین است؛ که این موضوع دلایل متعددی دارد از جمله  اینکه قیمت بنزین در داخل در شرایط بهتری نسبت به سایر فرآورده‌های نفتی قرار دارد.

او گفت: هم اکنون برای خرید یک بطری نیم لیتری آب مبلغ یک هزار و ۵۰۰ تومان می‌پردازیم در صورتی که برای تهیه یک لیتر بنزین که هزینه‌های سنگین استخراج نفت، پالایش و توزیع را به همراه دارد مبلغ ۱۰۰۰ تومان و برای سایر فرآورده‌ها نظیر گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان و نفت سفید لیتری ۱۵۰ تومان می‌پردازیم که قطعا این ارقام عادلانه نیست.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
باافزایش قیمت بنزین قیمت تمام اجناس چندبرابر میشه اصلاکسی بفکراونایی که باماشین شخصی کارمیکنن نیستن اصلا بفکر طبقه کارگر جامعه نیستن اصلا با 60 لیتر بنزین چیکارمیشه کرد من خودم کارم بیرون از شهراین میزان سهمیه فقط مصرف یک هفته منه بعد باید چیکارکنم از کجا باید بیارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
اونایی که الان پایین نظر دادن البته بعضیاشون ماشین ندارن فکر نکنن که پول یارانه ای بنزین میگیرن چون فقط بنزین برای خودرو نیست بلکه بااین شرایط کارخانه ها هم که دستگاههای خود را با بنزین راه اندازی میکنن مطمئن باشین اقلامشان را چندین برابر گرون میکنن همچنین تاکسی ها و حمل ونقل عمومی میگی نه نگاه کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۶ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
هی شما بین مردم زندگی نمی کنید شما طبقه اشرافی هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
یکی نیست بگه آخه با این حقوق و خرج ومخارج رسما به مردم بگویند بمیریم، بهتر نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۷ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
افزایش بی رویه مالیات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۴ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
چی بگم والله
Iran (Islamic Republic of)
شهروند تهرانی
۱۵:۲۶ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
با سلام
اینکه بنزین چه قیمتی و با چه مدیریتی و چه شرایطی عرضه بشه.....؟!!!
ولی چند سوال ؟؟؟؟
1- برای کاهش الو دگی هوا ؟
چرا خودرو ها اصلاح نشوند
چرا حمل و نقل عمومی اصلاح نمیشود
چرا با این همه هزینه جانبی شهروندان ترجیح میدهند از خودروی شخصی استفاده بکنند
2- برای قاچاق سوخت مدیریت بشود؟
اولا این قاچاق از کجا انجام میشه

اگر شغل مناسب با حقوق خیلی معمولی داشته باشند باز هم به نظر شما این همه ریسک و خطر رو به جون میخرند؟؟؟؟؟؟
United States of America
ناشناس
۰۱:۱۰ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
یاعلی
Germany
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
بنزین گرون شه یارانه بنزین صرف وسایل نقلیه عمومی شه
روزی چند میلیون دلار باید دود بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۴:۱۳ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
تا الان فکرمیکردم که مقایسه ۱لیتر آب معدنی و۱لیتر بنزین تنها یک اشتباه گفتاری بوده اما الان فهمیدم که یک سیاست هذفمند برای توجیه افزایش قیمت بنزین است . والا کدام عقل سلیمی چنین مقایسه ای را میپذیرد ؟ چرا بنزین را با آب شهری که بر مبنای متر مکعب وبسیار ارزان است مقایسه نمیکنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
این دولت سودش را از ازادی بنزین برد وحالا داره بر می گرده به کارتی کردن دوباره بنزین که قبلا اون را چیز مصغره ای می دانست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
سهمیه بندی بنزین در حال حاضر که ایران خود صادر کننده بنزین می باشد اصلا کار درستی نیست. درضمن برای کنترل قاچاق بنزین راههای دیگری هم وجود دارد، گرانی بنزین بزرگترین ضربه به قشر ضعیف جامعه است
Germany
x
۱۴:۱۶ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
برخی مواد و امکانات مورد نیاز داخل رو به خارج می دهند و بعد می گویند تمامیت ارضی و استقلال!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
سلام بنزین ثروت ملی هست ومصرف بنزین 90درصد شخصی هست کازوئیل مربوظ به حمل ونقل ونیروکاها هست ازانجا که بنزین ثروت ملی هست باید تقسیم سود عادلانه شود تا جلو تورم وتورم سازان کرفته شود بنزین ده هزارتومان شود وبنج هزار تومان از ده هزار تومان یارانه به 9 دهک جامعه برداخت شود وبنج هزار تومان بقیه هم دوهزارتومان قسمت وزارت نفت وبالایشکاه وتوسعه وسرمایه کداری صنعت نفت وسه هزار تومان مالیات که سهم دولت میشود به این طریق کسی حق ندارد جنس وخدمت خودشراکران کند برای اینکه هشتاد درصد قیمت بنزین به مردم برمیکردد بنج هزار یارانه 9 دهک جامعه وسه هزارتومان مالیات وعواز ض دولتی خرج مردم میشود ودوهزارتومان وزارت نفت با این تقسیم ثروت بنزین جائی برای کرانی وکران فروشی نمی ماند البته میتوان بعد از جند سال سهم وزارت نفت ومالیاترا کم وزیاد کرد مسئله بنزین وبه قیمت فروختن ان وتوزیغ عادلانه سود مهم هست که کسی توجه نمیکند وکسانیکه مخالف هستند یا از توزیع ناعادلانه ثروت میترسند
Iran (Islamic Republic of)
آرش جهانشاهی
۱۱:۴۸ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
باید یک فکر اساسی برای کم فروشی برخی از جایگاههای سوخت کرد ، باک ماشینو 50تا پر میکنم اولش عقربه بنزین پر رو نشون میده بعد از نیم ساعت یک خط یهو پایین میاد ، معلوم میشه هوا زدم تو باک . به خدا هم حرام است و هم برکت رو از کسب جایگاه دار میبره ، و هم حس بی اعتمادی ملی ترویج میشه ، قیمت سوخت پیشکش ، اگر در جایگاه سوخت کم فروشی دیدیم کجا باید شکایت ببریم ؟
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۱:۴۸ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
سلام ما موضوع رو پیگیری می کنیم
اما برای این امر باید اسم جایگاه رو به سامانه پیامکی شرکت پخش فرآورده های نفتی پیامک کرده و شکایتتون رو یادداشت کنید
شماره مردمی هم وجود دارد
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
هوا ک بهتره
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۱:۳۷ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
باسلام جناب آقای مسئول محترم شما با چه منطقی بطری آب را با بنزین مقایسه می کنید 80درصد قیمت آب معدنی قیمت بطری خالی آن هست مگه شما بنزین را با بطری می فروشید بعد هم قیمت بنزین پایین نیست جناب قیمت آب هست که بدلیل صادرات بی رویه گران شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
قبلا هم وزیر نیرو پول برق را با اب بطری مقایسه میکرد در صورتی که 5در صد مردم هم از آن استفاده نمی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
سلام : بر اساس عقل سلیم ومحاسبات منطقی کارشناسان اقتصادی بنا به هردلیلی اگر سهمیه بندی و قیمت بنزین و فرآوردهای سوختی افزایش نیابد،معضل ترافیک پیچیده تر،آلودگی هوا و مرگ و میرناشی از آن بیشتر وبیشتر،قاچاق سوخت بیشتر ،مصرف بی رویه سوخت و بنزین وحشتناکتر و سرانجام طی سالهای آتی دوباره به جای خودکفایی وصادرات،واردات بنزین باید داشته باشیم .پیشنهاد معقول و منطقی این است که مجلس و دولت شجاعت و جسارت به خرج دهند و مصلحت کلی ملت و کشور را در نظر بگیرند با افزایش قیمت وسهمیه بندی محدود برای هر ایرانی مابه التفاوت آنرا بخشی بصورت مستقیم نقدابه مردم پرداخت کنند و بخش دیگر را به حمل ونقل عمومی صرفا ریل پایه ومترو اختصاص دهند تا کشور برای همیشه از این معضل بزرگ رهایی یابد جای بسی شگفتی است که مجلس و دولت برای جلوگیری از قاچاق سوخت حداقل سهمیه بندی بنزین وگازوئیل را هم اجرا نکردند!!!!!!.
Germany
ط
۱۴:۱۹ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
برادر اگر بنزین رو صادر نمی کردند حرفتان درست؛ لکن می گویند به داخل نفروشیم و به خارج بفروشیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
اشتباهه . دولت کسری بودجه اش رو از مالیات پر کنه و هزار راه دیگه . نه از بنزین . چون ثابت شده هستش که بنزین بره بالا قیمتا هم میره بالا.
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
قیمتا به بنزین آویزانن?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
ممنون از خبراتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
سلام..اصل قیمت واقعی بودن درسته هی از کم بودن قیمت بنزین و...میگن لطفا درامد مردم ببینن . درامد به ریال شده و هزینه به دلار...مردم همه مسافرکش و تاکسی اینترنتی کار شدن... همین الان نمیصرفه کارش..نه میتونن شغل ایجاد کنن حالا میخوان شغل مردم هم ازشون بگیرن.
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
مردم همه مسافرکش و تاکسی اینترنتی کار شدن? خوبه که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
بابا یک کارمند با حقوق 3 میلیون یا یک کارگر با حقوق 1 میلیون و اون بدبختی که یک ریال هم درامد ندارد چکارکنه
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
(3+1+0)*1/3 میلیون هر کدام
Singapore
ناشناس
۰۷:۴۲ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
دراثر افزایش قیمت بنزین همه کرایه های حمل ونقل افزایش خواهد یافت
واین امر باعث افزایش قیمت تمام کالاها خواهد شد
دولت همان کاری که در مورد یارانه انجام داد یعنی اول به همه یارانه پرداخت کردن
بعد با اسم کمک به سلامت وبهداشت وسایر موارد شروع به قطع یارانه های یک عده
از مردم کرد
الان میخواد باسهمیه بندی بنزین همان بلا را برسر بنزین بیاره که ایندفعه نمیتونه
موفق بشه چون بنزین قضیه اش فرق میکنه درصورت افزایش قیمت بنزین کنترل قیمت ازدست دولت در عرض سه ماه خارج خواهدشد وباعث تورم شدید و جانسوز
خواهد شد که امکان بروز تبعات سنگین به کشور خواهدشد
دولت نرخی که برای افزایش قیمت سوخت درنظر گرفته باید حساب کتاب بکنه واز جای دیگر آن را تامین و از افزایش قیمت بنزین حداقل تا سه سال منصرف بشه

کسانی که برای افزایش قیمت بنزین نظر مثبت دارن آگاهانه ویا ناآگاهانه برای هرچه
سریعتر موفق شدن مقاصد دشمنان علیه کشورمان قدم برمیدارن که باید متوقف بشه
دروظعیت کنونی حتی صحبت کردن ازافزایش قیمت بنزین حرام است
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
حداقل تا سه سال منصرف بشه?چرا سه سال?
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب
۰۶:۳۵ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
معلم نان و بنزین ندارد
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
معلم باید درس بده
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۰ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
نان با بنزین خوب نیست
United States of America
آرمان
۰۱:۱۳ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
معلم ها مخصوصا دبیرستان، سالی سه ماه میروند سر کار و حقوق ۱۲ می گیرین
Iran (Islamic Republic of)
سام
۰۲:۰۹ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
افزایش نرخ بنزین یعنی افزایش نرخ خیلی از محصولات در بازار
باید به فکر جیب مردم هم بود
اینکه میگویندقیمت لیتری آب بیشتر از بنزین است هر دوی این
نعمت ها را خدا میدهد برادر من ولی شما آب رو به لیتری دو هزار
برسون هیچ تاثیری روی قیمت کامپیوتر و .... نداره
اما کافیه نرخ بنزین بالا بره رو ۹۰ درصد اقلام ریز و درشت بازار
تاثیر داره موضوع فقط حمل و نقل نیست موضوع اینه که بنزین
بازوی تحرک بسیاری از مواد بازاره که نوساناتش قطعا
بر مردم تاثیر مثبت و منفی داره
Germany
x
۱۴:۲۳ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
اگر قیمت آب گرانتره به دلیل اینه که میزان آب در کشور بسیار بسیار کم تر از بنزینه و تقاضا براش بسیار بسیار بیشتر؛ این آقایان اگر بتوانند روزی اکسیژن رو هم محدود به یه منطقه می کنند و نفس کشیدن هم پولی می کنند!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۲۸ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
به نظر که سهمیه بندی رخ میده ، ولی اگر مدیریت درست صورت بگیره شاید وضع سوخت کشور و قاچاق بهتر بشه
Germany
ط
۱۴:۲۵ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
شاید شما شغل داری یا ژن خوب یا ارث و میراث؛ آنهایی که ندارند چه؟ آنهایی که شب و روز جوی های و آشغال های کوچه هارو برای زنده ماندن می گردن چی؟!
آخرین اخبار