افزایش ۲۷ درصدی واردات از بندر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: امسال واردات کالا از بندر چابهار در مقایسه با سال گذشته ۲۷ درصد رشد داشته است.

افزایش ۲۷ درصدی واردات از بندر چابهاربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید خبرنگاران از بندر چابهار گفت: چابهار بندری در حال تغییر از حالت سنتی به مدرن است و وقتی می‌خواهد سیر سنتی خود را تغییر دهد، با برخی چالش‌ها رو به رو می‌شود و به هماهنگی‌های بین استانی و سازمانی نیاز دارد.

او  ادامه داد: برخی محدودیت‌ها در سنوات گذشته وجود داشت که اجازه نم‌ی‌داد امیدمان به عمل تبدیل شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به برخی محدودیت‌ها تصریح کرد: در گذشته نمی‌توانستیم هر کشتی را پذیرش کنیم و سایز کشتی‌ها با بندر همخوان نبود، اما امروز بندر می‌تواند پذیرایی همه نوع کشتی‌های دنیا باشد.

این مقام مسئول محدودیت تخلیه و بارگیری انواع کالا را مشکل دیگر در سال‌های گذشته عنوان کرد و افزود: تا چند سال پیش بندر شهید بهشتی قابلیت تخلیه کانتینری و کالا‌های حجیم را نداشت، اما امروز این محدودیت مرتفع شده و بار‌های بالای ۳۰۰ تن به راحتی تخلیه می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره محدودیت‌های فصلی نیز گفت: همه ساله از خرداد تا شهریور به دلیل ارتفاع موج، با ریسک عملیات دریایی و تخلیه و پذیرش کشتی مواجه بودیم؛ اما با ایجاد موج شکن به طول ۱۴۷۰ متر در کل چابهار آرامش ایجاد شده است.

آقایی در مقایسه عملکرد چابهار با سنوات قبل گفت: امروز کشتی ۳۷۰۰ TEU در چابهار پهلوگیری می‌کند و به لنگرگاه بخش خصوصی و کشتی‌های سایز بزرگ تبدیل شده است.

او با بیان اینکه چابهار در ویترین ایران یکی از بنادر استراتژیک کشور است، ادامه داد: تاکنون ۳۰ دستگاه استراتژیک که هر کدام به اندازه یک همواپیمای ایرباس برای ایران ارزش دارد، وارد کرده‌ایم.

به گفته این مقام مسئول از زمان افتتاح بندر چابهار ۹ کشتی کالای اساسی از افغانستان ترانزیت شده که ۱۰ هزار تردد در استان ایجاد کرده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: دولت افغانستان برای ترانزیت هر کانتینر سه هزار دلار پیش بینی کرده بود، اما ما با ۱۸۶۰ دلار این کار را انجام دادیم. همچنین در بازه زمانی ۲۵ تا ۳۰ روز کالا را در مرز میلک به آن‌ها تحویل دادیم.

آقایی خاطرنشان کرد: ایران دو کشور افغانستان و هند را وادار به چانه زنی با امریکا کرد که چابهار از تحریم خارج شود.

به گفته  او  عملیات بندری در چابهار بین ۱۸ تا ۲۶ درصد ارزان‌تر از سایر بنادر است.

آقایی با اشاره به اهمیت بازه سرمایه گذاری برای سرمایه گذار گفت: دوران بهره‌برداری سرمایه گذار به بالاتر از ۲۲ سال رسیده است.

او بیان کرد که سال گذشته حجم تخلیه و بارگیری ۵۶ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته است.

این مقام مسئول ادامه داد: علیرغم رکود در بعضی حوزه‌ها، امسال ترانزیت ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته است.

انتهای پیام/ع

حجم تخلیه و بارگیری در بندر چابهار افزایش یافته است 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار